Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@02:26:46 GMT

نادیده‌گرفتن قانون منتهی به سلامت و زندگی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۷۶۸۷

نادیده‌گرفتن قانون منتهی به سلامت و زندگی

«دود اجرانشدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به‌ طور یقین به چشم همه می‌رود و حتی اگر نوجوانان و جوانان ما فقط به همین سیگارکشیدن بسنده کنند و سراغ مصرف مواد مخدر نروند هم به واسطه سیگارکشیدن در معرض انواع و اقسام بیماری‌ها و سرطان‌ها قرار می‌گیرند.»

به گزارش ایران اکونومیست، روزنامه جام جم نوشت: «سالانه شش میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند و به‌ عبارتی سیگار هر هشت ثانیه جان یک انسان را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس مبازره با دخانیات در واقع تلاش برای سلامت انسان‌هاست. سال ۱۳۸۵ بود که قانونی برای مقابله با گسترش مصرف دخانیات تدوین و تصویب شد. قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که یکی از قوانین مترقی در خصوص مقابله و مبارزه با دخانیات به شمار می‌رود اما مشروط به آنکه اجرایی می‌شد. طبق این قانون فروش یا عرضه به افراد زیر ۱۸ سال یا به واسطه این افراد علاوه بر ضبط فرآورده‌های دخانی کشف‌شده نزد متخلف‌، مشمول جزای نقدی هم هست. علاوه بر این، فروش سیگار در شعاع ۱۰۰ متری مدارس ممنوع است.

با تمام اینها اما نه فقط در هر سوپرمارکت،‌ دکه مطبوعاتی و حتی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد عرضه سیگار و انواع دخانیات هستیم بلکه فضای مجازی هم خرید و فروش دخانیات و حتی مواد مخدر را تسهیل کرده است. برای این منظور اصلا نیاز نیست راه دوری بروید. در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر کجا که باشید، ظرف مدت زمان کوتاهی می‌توانید سیگار، توتون و تنباکو را در منزل تحویل بگیرید! هر چند تلخ است اما آمارها از پایین‌آمدن سن مصرف دخانیات به سنین نوجوانی و سیگارکشیدن بچه‌مدرسه‌ای‌ها حکایت دارد و از آنجا که سیگارکشیدن دروازه ورود به اعتیاد است، ‌با رشد مصرف سیگار در جمعیت دانش‌آموزی، نگرانی‌ها بابت بالاتررفتن آمارهای اعتیاد در آینده‌ای نزدیک جدی‌تر می‌شود. دردآورتر از همه اینکه ما قانون داریم و مشکل اصلی چالش خلأ قانونی نیست بلکه چالش اصلی اجرانشدن قانون است اما چرا چنین قوانینی اجرایی نمی‌شود؟

دود اجرانشدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به‌ طور یقین به چشم همه می‌رود و حتی اگر نوجوانان و جوانان ما فقط به همین سیگارکشیدن بسنده کنند و سراغ مصرف مواد مخدر نروند هم به واسطه سیگارکشیدن در معرض انواع و اقسام بیماری‌ها و سرطان‌ها قرار می‌گیرند.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: نه به دخانیات

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نه به دخانیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۷۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، خطر ابتلاء به آمفیزم در افرادی که سابقه سیگار کشیدن داشتند و رژیم غذایی گیاهی داشتند، در مقایسه با افرادی که گوشت بیشتری مصرف می‌کردند، ۵۶ درصد کمتر بود.

علاوه بر این، هر چه افراد سبزیجات و میوه‌های بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشند، خطر ابتلاء به آمفیزم در آنها کاهش می‌یابد.

«ماریا جکسون»، محقق ارشد و متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه پزشکی نبراسکا، گفت: «شناسایی این عوامل قابل تغییر، مانند رژیم غذایی، برای کمک به کاهش خطر ابتلاء به بیماری مزمن ریوی در افرادی که سابقه سیگار کشیدن دارند، حیاتی است.»

جکسون افزود: «این یافته‌ها با مطالعات قبلی که ارتباط بین انتخاب‌های رژیم غذایی افراد و سلامت ریه‌ها، از جمله کاهش خس‌خس سینه در کودکان و کاهش بروز آسم در کودکان و بزرگسالان را نشان می‌دهند همخوانی دارد.»

برای این مطالعه، محققان بیش از ۱۷۰۰ شرکت‌کننده را در یک مطالعه طولانی‌مدت سلامت قلب دنبال کردند که همه آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشتند و به مدت سه دهه تحت نظر بودند.

همه آنها تا سال ۲۰ مطالعه سیگاری فعلی یا سابق بودند و پرسشنامه‌هایی را برای پیگیری تاریخچه رژیم غذایی و کیفیت آنها پر کرده بودند.

بیش از ۱۳۰۰ نفر از این شرکت کنندگان در سال ۲۵ مطالعه سی تی اسکن کردند تا ببینند که آیا آمفیزم در آنها ایجاد شده است یا خیر.

آمفیزم، نوعی انسداد مزمن ریوی است، که به دلیل آسیب غیرقابل برگشت به کیسه‌های هوایی در ریه‌ها رخ می‌دهد و میزان اکسیژنی را که این کیسه‌ها می‌توانند به جریان خون منتقل کنند، محدود می‌کند. افراد مبتلا به این عارضه همیشه احساس تنگی نفس می‌کنند.

نتایج نشان می‌دهد که خطر آمفیزم به ازای هر یک واحد افزایش امتیاز رژیم غذایی گیاهی شرکت کنندگان، ۳۴ درصد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، با مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، خطر کاهش یافت.

جکسون گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به سیگاری‌ها، حتی کسانی که برای ترک سیگار تلاش می‌کنند، کمک کند.»

جکسون در ادامه افزود: «ما می‌دانیم که ترک سیگار طولانی‌مدت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و به درمان‌های مکمل مانند رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و گیاه محور نیاز دارد تا به حفظ سلامت ریه کمک کند.»

وی افزود: «تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چه زمانی انتخاب‌های غذایی بیشترین تأثیر را بر سلامت ریه دارند، مورد نیاز است».

کد خبر 6097584

دیگر خبرها

  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • اصلاح قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفتن مجوز برای مسئولان را محدود می‌کند
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • جنتی: نادیده گرفتن تخلفات امام جمعه تهران، دهن کجی به مردم است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات