Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@04:28:47 GMT

سرعت گرم شدن قطب شمال چهار برابر نرخ جهانی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۰۵۵۷

سرعت گرم شدن قطب شمال چهار برابر نرخ جهانی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، گرم شدن سریع قطب شمال پدیده ای است که در چهار دهه گذشته وجود داشته است. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که این تأثیر بسیار دست‌کم گرفته شده و سرعت گرمایش در دایره قطب شمال تقریباً چهار برابر سریع‌تر از میانگین جهانی است.

تشدید گرمایش قطب شمال تا حد زیادی به دلیل از بین رفتن یخ دریا و برف است که نور خورشید را از این منطقه به فضا باز می‌گرداند، یک روند تکرارشونده که سرعت گرم شدن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه این روند چقدر باعث افزایش سرعت گرم شدن قطب شمال در مقایسه با بقیه کره زمین می شود قبلا به طور دقیق مشخص نبود، اما به طور کلی حدود دو تا سه برابر برآورد شده بود.

محققان موسسه هواشناسی فنلاند می گویند برآورد یادشده غلط بوده و در مقاله جدید منتشر شده خود استدلال می کنند که نرخ واقعی 3.8 است. آنها می گویند تخمین های قبلی به علت انتخاب غیردقیق محدوده مناطق قطبی، درنظر گرفتن بازه های زمانی ناکافی و داده های غیرقابل اعتماد به نتیجه نرسیده است. این گروه برای رسیدگی به این موضوع، خطوط واضحی را در اطراف دایره قطب شمال ترسیم کردند، از داده‌های ماهواره‌ای جدید از سال 1979 تا 2021 بهره‌برداری کردند و به نتیجه‌گیری دقیق‌تری رسیدند.

میکا رانتانن، نویسنده اصلی این مقاله توضیح داد: «منطقه قطبی با استفاده از دایره قطب شمال تعریف شد، زیرا ما می‌خواستیم از منطقه‌ای استفاده کنیم که اکثر مردم آن را قطب شمال می‌دانند.» ما روی دوره‌ای متمرکز شدیم که در سال 1979 شروع شد، زیرا مشاهدات پس از آن سال قابل اعتمادتر هستند و به دلیل اینکه گرمایش شدید از دهه 1970 شروع شد.

به گفته دانشمندان، بخش هایی از قطب شمال در آن دوره حتی تا هفت برابر نرخ جهانی گرم شده است. آنها تلاش کردند تا محاسبات خود را با مدل‌های آب و هوایی فعلی مطابقت دهند و دریافتند که نرخ گرمایش چهار برابری قطب شمال حقیقت دارد و باید برای مقابله با این مشکل فکری کرد.

انتهای پیام/

https://newatlas.com/environment/arctic-warming-4-times-global-average/

منبع: فارس

کلیدواژه: قطب شمال گرمایش فنلاند قطب شمال سرعت گرم گرم شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۰۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی نوشاد عالمیان برابر بازیکن ۱۹ ساله با رنکینگ‌ جهانی ۲۹

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین دیدار نوشاد عالمیان در جدول اصلی رقابت های تنیس روی میز گرند اسمش عربستان، شامگاه شنبهبرابر «کائو چنگ جو» از چین تایپه برگزار شد.

در این دیدار نوشاد عالمیان برابر حریف خود با نتیجه ۳ بر ۲ صاحب برتری شد. ابن برتری در حالی به دست آمد که پینگ پنگ باز چینتایپه ۱۹ ساله است اما رنکینگ ۲۹ جهان را در اختیار دارد.

نوشاد عالمیان که با سه پیروزی متوالی و بدون باخت در مرحله مقدماتی، وارد جدول اصلی گرند اسمش عربستان شد در ادامه و درجدول یک شانزده نهایی با برنده دیدار «لیانگ جینگ کون» از چین و «دنیل هابسون» از اتریش رقابت خواهد کرد.

کد خبر 6096642 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • کاروان خدمت شهرداری کرمانشاه به منطقه ۴ رسید
  • کاروان خدمت شهرداری کرمانشاه به منطقه ۳ رسید
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد «سالم» است
  • برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است
  • چهار بازی ۶ میلیون یورویی بارسلونا
  • چهار بازی 6 میلیون یورویی بارسلونا
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • پیروزی نوشاد عالمیان برابر بازیکن ۱۹ ساله با رنکینگ‌ جهانی ۲۹
  • ساحلی‌بازان در جمع چهار تیم برتر آسیا با کسب سهمیه جهانی
  • سهمیه جهانی زیر ۱۹ ساله‌های ساحلی ایران با صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا