Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حال حاضر تعداد زیادی از مردم به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می شوند و بیشتر آنها تنها علائم خفیف بیماری را تجربه می کنند که عمدتا به دلیل میزان بالای واکسیناسیون است. هرچند، برخی افراد نوع شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند و اطلاعات کافی درباره دلایل آن وجود ندارد.

به گزارش ایران اکونومیست، ژنوم انسان ممکن است عامل کلیدی باشد که چرا کووید-۱۹ برای برخی افراد از دیگران جدی تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از متخصصان موسسه بهداشت برلین به همراه همکارانشان از انگلیس و کانادا، ژن‌ها و پروتئین‌هایی را شناسایی کردند که در افزایش خطر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ نقش دارند. یافته های آنها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

برای پزشکان و متخصصان سراسر جهان هنوز این ابهام وجود دارد که چرا برخی از افراد در صورت آلوده شدن به کروناویروس به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ دچار می‌شوند، در حالیکه برخی دیگر فقط علائم خفیف را تجربه می‌کنند.

در بررسی جدید متخصصان ژن‌هایی را شناسایی کرده اند که علاوه بر عوامل خطرزای شناخته شده مانند سن و جنسیت، افراد را مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری می کند.

در این بررسی متخصصان به داده های ژنتیکی که از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان جمع آوری شده بود، دسترسی پیدا کردند که شامل شدت بیماری نیز می شد. به گفته متخصصان در آن زمان، حدود ۱۷ منطقه ژنومی مشاهده شد که با خطر بالاتر ابتلا به نوع شدید بیماری مرتبط بود اما ژن‌های عامل و مکانیزم زمینه‌ای برای بسیاری ناشناخته باقی ماندند.

به گفته متخصصان، یکی از اینها پروتئینی بود که عامل تعیین گروه خونی افراد است. این موضوع مشخص بود که این ژن با خطر ابتلا به عفونت مرتبط است. در همین حال، پروتئین ELF۵ نیز به نظر می رسید که می تواند بسیار مرتبط باشد.

متخصصان اظهار داشتند: بیماران مبتلا به کووید حامل گونه‌ای در ژن هستند که کد کننده ELF۵ است و بیشتر احتمال دارد در بیمارستان بستری شوند و در برخی موارد حتی جان خود را از دست دهند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، متخصصان تاکید کردند: ELF۵ در تمام سلول‌های سطحی پوست و غشاهای مخاطی وجود دارد، اما در مقادیر زیادی در ریه‌ها تولید می‌شود. از آنجاییکه ویروس بیشترین آسیب را در این محل ایجاد می کند، این امر بسیار محتمل به نظر می رسد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: کووید 19 ، کرونا در جهان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کووید 19 کرونا در جهان نوع شدید بیماری کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۰۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم


 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس شبکه دامپزشکی جغتای گفت: تب نزله‌ای بدخیم بیماری حاد و کشنده‌ای است که صرفاً در گاو ظاهر می‌گردد و بین حیوانات اهلی تنها گاو و گاومیش به این بیماری مبتلا شده و علائم ظاهری را از خود نشان می‌دهند.

دکتر ابراهیم سپهر، افزود: این بیماری علائمی چون، تب بین ۴۰ تا ۴۱.۵ درجه سانتی‌گراد، ریزش آب از بینی که ابتدا مخاطی، سپس چرکی و بعد زرد رنگ شده و تشکیل عفونت می‌دهد، کدر شدن قرنیه و پرخونی مویرگ‌های سفیده چشم که به کوری می‌انجامد، زخم‌های داخل دهان، روی لب‌ها و سطح داخلی لثه، تورم عقده لنفی و ملامسه آنها بصورت ظاهری، نشانه‌های عصبی بیماری به ویژه ناهماهنگی دستگاه‌های حرکتی، لرزش ماهیچه‌ها و ضعف دست و پا، در اوائل بیماری دام دچار یبوست شده و سپس دچار اسهال می‌شود که در هر دو صورت دفع مدفوع با درد همراه است.

او گفت:در این حالت دفع ادرار به صورت قرمز رنگ می‌باشد، اسهال و کم آبی بدن، حیوان دهانش را باز نگه داشته، نفس نفس می‌زند و در عرض سه روز پس از ظهور اعلائم اولیه دام تلف می‌شود.

 رئیس شبکه دامپزشکی جغتای افزود:با توجه به اینکه ویروس عامل بیماری از گوسفند به گاو منتقل شده و بنابراین، این بیماری در مناطقی که گاو و گوسفند‌ها در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند بیشتر دیده می‌شود، از نگهداری گاو و گوسفند در یک مکان جدا خوداری کنند.

دیگر خبرها

  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن