Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@17:42:46 GMT

پرداخت سلیقه‌ای حقوق معلمان مدارس غیردولتی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۰۹۰۸

پرداخت سلیقه‌ای حقوق معلمان مدارس غیردولتی

این در حالی است که براساس ماده۲۶ قانون تأسیس و اداره این مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، تعیین حقوق و مزایای کارکنان غیررسمی و رسمی غیرموظف این مدارس به موجب قانون کار و ضوابط آن خواهد بود. همچنین در ماده۲۵ قانون مذکور درخصوص بیمه معلمان این مدارس آمده است؛ کارکنان تمام‌وقت بدون پوشش بیمه‌ای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای قانون تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، برخی مؤسسان قانون را نادیده می‌گیرند و با سوءاستفاده از متقاضیان تدریس در مدارس غیرانتفاعی حداقل دستمزد را به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

پرداخت سلیقه‌ای حقوق
نگار عسگرنیا یکی از این معلمان با ۱۱سال سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی تهران، به قدس می‌گوید: برای پرداخت حقوق معلمان مدارس غیردولتی سلیقه‌ای برخورد می‌شود. به عنوان مثال برای سال تحصیلی پیش‌رو برخی از مدارس غیردولتی برای معلمان آزاد ۵۰درصد افزایش حقوق و برخی دیگر فقط ۲۰درصد افزایش حقوق در نظر گرفته‌اند و باوجود اینکه دستمزد ما در آموزش‌وپرورش ثبت می‌شود و آموزش‌وپرورش از این وضعیت بی‌اطلاع نیست، مؤسسان این مدارس براساس نظر خود حقوق تعیین و بیمه مربوط را بر حسب آن رد می‌کنند.
وی که به گفته خود طی سال تحصیلی گذشته برای ۱۸ساعت تدریس در هفته در متوسطه یکم، ماهیانه ۲میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده، ادامه می‌دهد: نه تنها من، بلکه همه همکارانم که به عنوان معلم آزاد در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند وضعیتی مشابه دارند، ضمن آنکه حق بیمه ما بر همین اساس پرداخت می‌شود به طوری که برای روزهای معمولی بیمه ناقص رد می‌شود و برای روزهای تعطیل و تعطیلات تابستان نیز بیمه لحاظ نمی‌شود. بنابراین از ۳۶۵روز سال برای معلمان آزاد از سوی مدارس غیردولتی حداکثر و در خوشبینانه‌ترین وضعیت ۱۳۵روز بیمه پرداخت می‌شود. به عنوان نمونه برای ۱۱سال تدریس من در این مدارس، فقط ۵/۳ سال بیمه رد کرده‌اند. درحالی که هیچ تفاوتی بین تدریس ما با معلمان استخدامی آموزش‌وپرورش وجود ندارد و ما هم در تمام کلاس‌های آموزش ضمن خدمت شرکت می‌کنیم تا اطلاعات و شیوه تدریسمان به‌روز باشد.

معلم کارگر نیست
اواخر خرداد امسال سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درخصوص حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی گفته بود این کمیسیون پیگیر حقوق و بیمه معلمان آزاد مدارس غیردولتی است به‌گونه‌ای که هیچ معلمی کمتر از حداقل حقوق قانون کار دریافت نکند و بیمه آن‌ها نیز کامل پرداخت شود.
حال پس از گذشت دو ماه از این وعده، از رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی سرانجام اجرای آن را در مدارس غیردولتی جویا شدیم. احمد محمودزاده در این خصوص به ما گفت: این موضوع در قالب تغییر قانون تأسیس مدارس غیردولتی است که بخشی از آن را با همکاری مجلس و نظر مثبت کمیسیون آموزش پیش می‌بریم. براساس این طرح تلاش می‌کنیم وضعیت محاسبه پرداخت معلمان مدارس غیردولتی ۲۴ ساعته شود.
وی اضافه می‌کند: کارکنانی که برپایه قانون کار حقوق دریافت می‌کنند با ۴۴ساعت کار در هفته حقوق کامل می‌گیرند. در حالی که معلمان ابتدایی مدارس غیردولتی ۲۵ساعت در هفته سرکار می‌روند که کم‌وبیش نصف ۴۴ساعت قانون کار است و حقوقی که دریافت می‌کنند هم نصف حقوق تعیین‌شده (۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) است. اما موضوعی که در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده این است که با توجه به اینکه سقف کار معلمان در مقطع ابتدایی هفته‌ای ۲۵ ساعت، در متوسطه ۳۰ و در مدیریت‌ها ۳۶ ساعت است، اگر معلمی در مدارس آزاد براساس این ساعت‌ها کار کند، باید برای او حقوق کامل و بیمه تمام‌وقت لحاظ شود، زیرا معلم کارگر نیست و با توجه به رسالتی که دارد ۲۵ساعت در هفته کار می‌کند و ۲۳ساعت باقیمانده را باید در منزل صرف آماده‌سازی محتوای علمی خود کند. در مدارس دولتی هم همین شرایط وجود دارد. بنابراین باید همان ساعت کاری که در مدارس دولتی برای معلمان استخدامی در نظر گرفته شده در مدارس غیردولتی نیز برای معلمان آزاد لحاظ و حقوق و بیمه آن‌ها کامل پرداخت شود.
وی با بیان اینکه این طرح هنوز در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب نشده و تا به قانون تبدیل نشود نمی‌توان برای آن بخشنامه تدوین و به مدارس غیردولتی ابلاغ کرد، می‌گوید: امید می‌رود این طرح در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس تصویب و به قانون تبدیل شود تا با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید بتوان آن را به مدارس و مراکز غیردولتی ابلاغ کرد. با این حال تا زمانی که این طرح به تصویب مجلس نرسد و به قانون تبدیل نشود نمی‌توان در مورد جزئیات بیشتر آن سخن گفت. به گفته محمودزاده؛ هم اکنون بیش از ۲۵۰هزار معلم در ۱۹هزار مدرسه غیردولتی کشور مشغول به تدریس‌اند که ۸۰هزار نفر این معلمان بازنشسته آموزش‌وپرورش و ۱۷۰هزار نفر دیگر معلم آزاد هستند.

اگر طرح تصویب شود
رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز درخصوص سرانجام این طرح به قدس می‌گوید: این طرح در راستای پیشگیری از تضییع حقوق معلمان آزاد در مدارس غیردولتی و نظارت بر این مدارس از سوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شده و به تصویب اعضای کمیسیون رسیده و اکنون در نوبت ارسال به صحن علنی مجلس است و در صورت تصویب این طرح در صحن مجلس و تبدیل آن به قانون هیچ معلمی در مدارس غیردولتی کمتر از حداقل حقوق قانون کار دریافت نخواهد کرد، ضمن آنکه بیمه آن‌ها نیز باید کامل پرداخت شود.

خبرنگار: اعظم طیرانی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: معلمان مدارس غیردولتی حقوق معلمان مدارس غیردولتی کمیسیون آموزش مدارس و مراکز آموزش وپرورش معلمان مدارس معلمان آزاد برای معلمان حقوق معلمان قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۰۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها

شهریه مدارس و مراکز غیردولتی هرساله براساس ضوابط قانونی تعیین و افزایش می‌یابد که بخشنامه آن دوم اردیبهشت به استان‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر دولتی و منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و بدنبال آن پیش‌ ثبت‌نام‌ها، شهریه‌های مدارس غیردولتی دغدغه بزرگ هرساله اولیاء است، هرچند هنوز شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ رسما اعلام نشده و فعلا مقرر شده پیش‌ثبت‌نام‌ها بر اساس نرخ شهریه سال گذشته صورت گیرد اما گفته شده کف و سقف میزان «شهریه» براساس عملکرد مدارس و بارگذاری مدارک و اطلاعات در سامانه مدارس و مرکز غیردولتی تعیین می‌شود.

بر اساس بخشنامه ابلاغی؛ «شهریه مصوب مدارس غیردولتی» براساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر دولتی منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می شود.

«شهریه فعالیت‌های فوق برنامه» نیز بابت ارائه فعالیتهای آموزشی و پرورشی فوق برنامه دارای مجوز از اداره آموزش و پرورش شهرستان /منطقه (ناحیه) با هدف تنوع بخشی به فرصتهای تربیتی، تقویت روحیه علمی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی و با بهره‌مندی از فناوریهای نوین و مبتنی بر نظام اسلامی، توسط اولیای دانش آموزان پرداخت می‌شود.

هفت الگوی تعیین شهریه

حداقل و حداکثر میزان شهریه بر اساس ۶ شاخص در ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مشخص می‌شود. بر اساس ماده ۱۵ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، هفت الگوی تعیین شهریه با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات، شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، توسط شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود که این الگو پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش قابل اجراء است.

بر اساس این شاخص‌ها فرمول گذاری شهریه هر مدرسه انجام و مدارس مدارک خود را برای تعیین میزان شهریه در سامانه بارگذاری می کنند. میزان دقیق افزایش شهریه بعد از فرآیند بارگذاری اعلام می‌شود و در نهایت دانش آموزان و والدین با مراجعه حضوری به مدرسه و یا سامانه مدارس غیردولتی می‌توانند از میزان شهریه سال تحصیلی دانش آموز خود با خبر شوند.

بر این اساس در حال حاضر پیش ثبت‌نام مدارس غیردولتی براساس شهریه سال گذشته انجام می‌شود و افزایش شهریه برای پیش ثبت نام تخلف است.

مزیت رتبه‌بندی مدارس غیردولتی در تعیین شهریه

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی تکلیف رتبه‌بندی مدارس، شهریه دریافتی، ساعات تدریس معلمان، پوشش بیمه‌ای و نحوه برخورد با مدارسی که شهریه اضافی دریافت می‌کنند مشخص شده گفته است: مدارس غیردولتی بین رتبه‌های یک تا پنج متناسب با امکانات، فضا، تجهیرات، نیروی انسانی و کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی دسته‌بندی می‌شوند که خانواده‌ها می‌توانند رتبه‌ها را در سامانه مشاهده کنند. 

به گفته محمودزاده، رتبه‌ هر مدرسه در تعیین شهریه آن مدرسه اثرگذار است. شهریه‌های پایین این مدارس ترمیم، شهریه‌های بالا کنترل و شهریه‌های متوسط متوازن می‌شود، شهریه فوق برنامه نیز در مدارس غیردولتی نه اجباری است نه اختیاری و به تناسب شرایط درباره آن تصمیم گیری می شود.

همچنین مقرر شده سامانه نظارت بر وضعیت مدارس غیردولتی با هدف شفاف سازی ایجاد و مجلس و سازمان مدارس غیردولتی به عنوان ناظر ، سامانه مذکور را رصد کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها