Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@13:39:34 GMT

مصرف روزانه موز خطر برخی سرطان های ارثی را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۱۰۶۵

مصرف روزانه موز خطر برخی سرطان های ارثی را کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه بین المللی نشان داده است که نشاسته های مقاوم می توانند به محافظت از افراد در برابر خطر ابتلا به سرطان های ارثی کمک کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه چند دهه همچنین گزارش داد که مکمل نشاسته مقاوم باعث کاهش سرطان در این گروه از افراد تا بیش از ۶۰ درصد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشاسته‌های مقاوم، کربوهیدرات‌هایی هستند که در روده بزرگ هضم یا تخمیر می‌شوند.

آنها در غذاهای گیاهی از جمله لوبیا، جو دوسر، غلات صبحانه، برنج، ماکارونی‌های پخته شده و خنک شده، نخود فرنگی و موزهای کمی نارس وجود دارند.

نشاسته‌های مقاوم بخشی از فیبر رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد که مشخص شده است خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ و بسیاری دیگر از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه لیدز در انگلستان دریافتند که مکمل پودر نشاسته‌های مقاوم ممکن است به جلوگیری از سرطان در افراد مبتلا به سندرم لینچ کمک کند.

کارشناسان یک کارآزمایی چندملیتی با حدود ۱۰۰۰ نفر مبتلا به سندرم لینچ انجام دادند. آنها به طور متوسط دو سال به شرکت کنندگان ۳۰ گرم نشاسته‌های مقاوم دادند.

مکمل همانطور که انتظار می‌رفت بر سرطان‌های کولورکتال تأثیر نداشت. با این حال، به طور غیرمنتظره، پتانسیل محافظتی آن در دستگاه گوارش فوقانی، جایی که سرطان‌ها تهاجمی و معمولاً زود تشخیص داده نمی‌شوند، مشهود بود.

سندرم لینچ، یک بیماری ارثی است که افراد را مستعد ابتلاء به سرطان روده بزرگ، سرطان معده و چندین سرطان دیگر می‌کند.

این سندرم ناشی از جهش ژنتیکی است که باعث می‌شود DNA قادر به اصلاح خود پس از تقسیم سلولی نبوده که می‌تواند منجر به سرطان شود و در حدود ۱ ٪ از بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال رخ می‌دهد.

انستیتوی ملی بهداشت و درمان ایالات متحده توصیه می‌کند که افراد مبتلا به سندرم لینچ حداقل دو سال آسپیرین را برای کمک به جلوگیری از سرطان کولورکتال مصرف کنند.

در این تحقیق، ۴۶۳ شرکت کننده روزانه ۳۰ گرم مکمل نشاسته را تا دو سال مصرف کردند و ۴۵۵ نفر نیز دارونما گرفتند.

دوز مورد استفاده معادل خوردن روزانه یک موز کمی نارس بود.

این تیم دریافت که مکمل نشاسته‌های مقاوم در طی ۲۵ ماه خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال را در بیماران سندرم لینچ کاهش نداد. اما احتمال ابتلاء به سرطان‌های دیگر ۶۰ درصد کاهش داشتند.

اثر محافظتی بیشتر در سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی از جمله سرطان معده، مجرای صفراوی، لوزالمعده و اثنی عشر مشهود بود.

نویسندگان مطالعه حاضر هنوز دقیقاً مشخص نکرده اند که چگونه نشاسته‌های مقاوم خطر ابتلاء به سرطان دستگاه گوارش فوقانی را کاهش می‌دهد. با این حال، آنها مطمئن هستند که میکروبیوم های روده نقش ایفا می‌کند.

میکروب‌های دستگاه گوارش در حالی که نشاسته‌های مقاوم را تجزیه می‌کنند، یک اسید چرب با زنجیره کوتاه به نام بوتیرات تولید می‌کنند. این ترکیب به متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و ممکن است باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود.

به گفته محققان، یک نظریه این است که افزایش در بوتیرات ممکن است به کاهش در سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی کمک کند.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که تأثیر نشاسته‌های مقاوم بر اسیدهای صفراوی همچنین ممکن است به توضیح کاهش خطر ابتلاء به سرطان کمک کند.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: دستگاه گوارش فوقانی خطر ابتلاء به سرطان نشاسته های مقاوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید

اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه در بازار خبرداد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو گوجه سبز ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، توت فرنگی ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، ملون ۸ تا ۱۲ هزار تومان، جانا ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، طالبی ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان و چغاله بادام ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

به گفته او، با توجه به گرمای هوا و رسیدن میوه‌های نوبرانه به انبوه، قیمت روند کاهشی داشته است. به عنوان مثال قیمت هر کیلو گوجه سبز در ابتدای فصل بالای یک میلیون تومان بود که در شرایط کنونی بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است و پیش بینی می‌شود که تا پایان اردیبهشت به حداکثر ۲۰۰ هزار تومان برسد.

یاوری نرخ کنونی هر کیلو پرتقال تامسون شمال را ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان، پرتقال رسمی شمال ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، سیب لبنانی زرد ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان، کیوی ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان، خیار گلخانه ۱۵ تا ۲۷ هزار تومان، خیار اصفهان ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و لیمو شیرین ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش قیمت میوه‌های وارداتی در بازار خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو موز اکوادور ۷۰ تا ۷۲ هزار تومان، موز فیلپین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، موز هندی ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان و هر کارتن آناناس ۶ تایی یک میلیون و ۱۵۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

او ادامه داد: بنابر آمار ورودی روزانه بار میوه، صیفی و فرنگی در میدان مرکزی ۲۰ تا ۲۲ هزار تن است که ۱۸ هزار تن آن خریداری و مابقی داخل میدان می‌ماند.

یاوری درباره آینده بازار میوه و صیفی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی امسال سال پرباری برای بازار میوه و صیفی خواهد بود که پیش بینی می‌شود بدلیل گرمای هوا، قیمت روند کاهشی به خود بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی