Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار باشد تأثیر بلند مدت توافق را بر روی بورس بسنجیم قطعاً تأثیر مثبتی خواهد بود. پایین آمدن دلار در بازار آزاد تا وقتی که دلار نیما تغییر خاصی نکند تفاوتی نیز برای این شرکت‌ها ایجاد نمی‌شود.

جواد نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قسمت‌هایی از فضای اقتصادی کشور که متأثر از فضای تحریم بودند، آسیب زیادی دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرگونه توافق، می‌تواند فضای مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد کند که بازار بورس هم از این فضا جدا نیست. اگر قرار باشد تأثیر بلند مدت توافق را بر روی بورس بسنجیم قطعاً تأثیر آن مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در دی ماه ۱۳۹۴ وقتی اخباری از توافق به گوش رسید، بازار سرمایه از وضعیت رکود نجات یافت، گفت: به محض اینکه اخبار مثبتی از برجام به گوش برسد، باعث سودآوری گروه‌های حمل و نقل، بانکی و بیمه‌ای و خودرویی که ذی نفعان اصلی این توافق هستند، می‌شود. قراردادهایی که به واسطه شرایط تحریم بین شرکت‌های خودرویی و شرکت‌های اروپایی باطل شده بودند نیز، به سودآوری برمی‌گردند.

یک کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: انجام کامل توافق، فقط به معنی ایجاد جو روانی نیست که پس از آن شرایط به حالت قبل بازگردد؛ با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده اثر رفع تحریم جنبه عملیاتی به خود گرفته و می‌تواند بسته به نوع شرکت متفاوت باشد.

۷۰ درصد از وزن بورس را سهام دلاری تشکیل می‌دهد

نصر اصفهانی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از وزن بورس را سهام دلاری تشکیل می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد اگر خبری از توافقی جامع به گوش برسد، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت دلار باشیم؛ همان طور که در این چند روز با اخبار مثبت برجام، نرخ آن روند نزولی به خود گرفته است.

وی افزود: اگر قرار باشد دلار آزاد تا نزدیک ۲۵ هزار تومان هم پایین بیاید، اساساً اتفاق خاصی برای فروش شرکت‌های خودرویی، حمل‌ونقل و بانکی بیمه‌ای رخ نمی‌دهد، زیرا صادرات آن‌ها از طریق دلار نیمایی است. درواقع پایین آمدن دلار در بازار آزاد تا وقتی که دلار نیمایی تغییر خاصی نکند تفاوتی نیز برای این شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فرض را بر این می‌گذاریم که نرخ دلار ریزش کرده و به واسطه آن، دلار نیمایی هم کاهش یابد. در درجه اول برای شرکت‌های صادراتی و کامودیتی محور که عمده بازار را تشکیل می‌دهند خبر خوبی نیست.

نصر اصفهانی با بیان اینکه به واسطه تحریم‌ها شاهد فروش سخت‌تر این شرکت‌ها هستیم، گفت: وقتی توافق انجام شود دیگر نیاز نیست تا بعضی از شرکت‌ها ماننند فولاد، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. از آن جایی که صادرات به کشورهای هدف باید از طریق حمل و نقل از کشورهای دیگر انجام شود، افزایش هزینه صادرات را برای برخی شرکت‌ها مانند فولاد، موجب بالارفتن هزینه‌ی تمام شده کالاها شود که اگر توافق انجام شود دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی حمل‌ونقل نخواهد بود.

وی گفت: به دلیل شرایط تحریم شرکت‌های تولیدکننده اوره، ناچارند، محصول خود را با تخفیف ویژه ارائه دهند. با رفع تحریم‌ها شرکت‌های صادراتی می‌توانند با ارتباط آزادتری محصولات خودشان را به فروش برسانند.

کد خبر 597140

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دلار بورس فروش شرکت ها بازار بورس شاخص بورس شاخص کل بورس شاخص بورس تهران معاملات بورس توافق توافق هسته ای برجام توافق در مذاکرات وین مذاکرات وین تاثیر برجام در بورس بانک بيمه فولاد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بازار سرمایه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۱۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هم اکنون در بازار آزاد ارز در میدان فردوسی تهران، معامله‌گران دلار را با قیمت ۶۱۵۰۰ از مردم خریداری می‌کنند و با قیمت ۶۲۵۰۰ تومان می‌فروشند.

معامله‌گران ارز می‌گویند نرخ ارز یک هفته است نزولی شده و بازار ارز از روند صعودی خارج شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد و ترس کاهش قیمت دلار، دارندگان ارزهای خانگی را روانه بازار کرده تا قبل از افت بیشتر قیمت‌ها اقدام به فروش کنند.

دلار در سراشیبی | نزول دلار تا کجا ادامه دارد؟

در همین حال در کانال‌های تلگرامی و در معاملات موسوم به فردایی، قیمت فروش دلار به ۶۱۴۰۰ تومان هم رسیده است.

فعالان بازار ارز با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته است، پیش‌بینی کردند که همین روند کاهشی در هفته جاری ادامه داشته باشد.

کد خبر 847439 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • (ویدئو) رئیس شورای شهر: تغییری در طرح ترافیک ایجاد نمی‌شود
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد