Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش المیادین، رئیس بخش روابط بین الملل دانشکده عالی اقتصاد مسکو معتقد است، جهان در چند سال آینده جهانی چند قطبی خواهد بود، اما در این زمینه بیشترین نقش را کشور‌های آفریقایی و آسیایی ایفا خواهند کرد.

 الکساندر لوکین در ارزیابی سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاح کنفرانس امنیتی مسکو مبنی بر پایان دوران جهان تک قطبی گفت، پوتین مدتهاست چنین سخنانی را به زبان می‌آورد، امروز هم می‌گوید روسیه به همراه کشورهایی چون چین، هند و اعضای بریکس در حال تشکیل جهانی چند قطبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در چنین مرحله‌ای عملیات نظامی در اوکراین آغازی برای پایان جهان تک قطبی تعبیر می‌شود، البته من نمی‌توانم به صراحت بگویم که عملیات نظامی در اوکراین چنین مفهومی را به دنبال دارد. در واقع اگر هم چنین باوری داشته باشیم باید بگوییم پایان این عملیات است که نتیجه حرکت در این مسیر را مشخص می‌کند.

او با بیان اینکه جهان امروز جهانی توام با اختلاف است، گفت: یکی از موارد اختلاف در جهان امروز رویکرد کشور‌های دنیا به همین عملیات نظامی در اوکراین است. موضوع تایوان که برای چین و برخی کشور‌های دیگر حائز اهمیت است دیگر موضوع اختلافی جهان است. جهان به دو بخش تقسیم می‌شود یک جانب آن غرب، آمریکا و هم پیمانانشان جای دارند که از نظر جمعیتی نیمی از ساکنان جهان را هم تشکیل نمی‌دهند. در آن سو نیز شرایط مشابه است، زیرا هم پیمانان روسیه در حمایت از عملیات نظامی این کشور در اوکراین مرددند همانگونه که کشور‌هایی مثل هند و چین یا بسیاری از کشور‌های عربی در حمایت از آمریکا مرددند. به همین دلیل معتقدم بازیگران اساسی در این میدان دو جانبه، کشور‌های آسیاسی و آفریقایی هستند. با این حساب می‌توان گفت جهان تا چند سال دیگر جهانی چند قطبی خواهد بود.

الکساندر لوکین در پاسخ به اظهارات کارشناس آمریکایی که ناتو را پیمانی دفاعی خواند، تاکید کرد: ناتو به چندین کشور حمله کرده است. یوگسلاوی سابق، عراق و حضور امروز نیروهایش در سوریه که بدون اجازه دولت قانونی این کشور است، نمونه‌ای از این موارد است. ناتو در بیش از سی کشور جهان نیرو دارد به همین دلیل من با این گفته که ناتو پیمان دفاعی است مخالفم. در این مسائل نمی‌توان بر اساس قوانین و ضوابط قضاوت کرد. قوانینی که پس از جنگ جهانی دوم وضع شد در ابتدا از سوی آمریکا و ناتو نقض شد و امروز هم روسیه می‌گوید وقتی شما قوانین را نقض می‌کنید ما نیز چنین خواهیم کرد.

او افزود: به نظر من حمله نظامی روسیه به اوکراین ارتباطی به قوانین بین الملل ندارد بلکه به این اصل ارتباط دارد که چه کسی بر جهان و به تعبیری بهتر بر بخش‌هایی از جهان حکمرانی می‌کند؟ قوانین بین المللی چیزی نیست که بتوان آن را یک سویه بر طرف دیگر تحمیل کرد. این قوانین باید بر اساس توافقی که همه طرف‌ها در جهان دارند حاکم باشد در غیر این صورت هر طرفی بخشی از قوانین بین المللی را می‌پذیرد و این امر منجر به اختلاف و درگیری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهان چند قطبی کشور های آفریقایی و آسیایی ولادیمیر پوتین عملیات نظامی بین الملل چند قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • سفر غافلگیر کننده دبیر کل ناتو به اوکراین
  • نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند