Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیوان عدالت اداری به نوعی بر آیین‌نامه مصوب سال ۹۷ درباره شرایط احراز تصدی شهردار مهر تثبیت زده؛ همان آیین‌نامه‌ای که در زمان شهردار شدن زاکانی ملاک عمل بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حتی چند دقیقه هم برای بررسی دقیق رأی دیوان وقت نگذاشتند! همان‌ها که در فضای مجازی هیاهو به پا کردند و توام با شکست در پای کار آوردن رسانه‌های رسمی، شهردار شدن علیرضا زاکانی را به باد انتقاد گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از آن‌جا شروع شد که رأی دیوان عدالت اداری درباره طرح شکایتی ناظر بر «آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار» صادر شد. شکایت را 4 تن از داوطلبان تصدی سمت شهرداری عنوان کرده‌ بودند، به این بهانه که آیین‌نامه مذکور مانع تصدی سمت «شهردار» برایشان شده است.

جزییات شکایت نسبت به آیین‌نامه احراز تصدی شهردار

بررسی محتوای شکایت این افراد نشان می‌دهد، این افراد خواستار لغو شروط «سابقه مدیریت ارشد» و «حداقل سن 30 سال» و «شناور بودن مدرک تحصیلی به تشخیص وزارت کشور» برای احراز شرایط شهرداران شده بودند.

به عبارت دیگر شاکیان، ضرورت برخورداری از سابقه مدیریت ارشد و دستکم 30 سال سن برای شهردار شدن را مانعی برای نامزدهای جوان و نخبه عنوان کرده و خواستار لغو آن شده بودند. این افراد همچنین خواستار سلب اختیار وزارت کشور درباره شناوری رشته‌های تحصیلی نامزدهای تصدی سمت شهردار شده بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیوان عدالت اداری «رأی به عدم ابطال مصوبه» داده و شکایت افراد مذکور مردود شناخته شده است. در بخشی از رأی صادره دیوان عدالت اداری آمده:

«هیأت تخصصی اداری و امور عمومی به اتفاق آراء معتقد است، آیین‌نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار مغایرتی با قانون و مقررات استنادی شاکی ندارد. از این‌رو با استناد به بند «ب» ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 رأی به رد شکایت صادر می‌شود.»

 

در همین رابطه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جریان نشست خبری روز دوشنبه 24 مردادماه با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در رابطه با انتخاب شهرداران گفت: «سوال و پاسخ دیوان عدالت اداری چیزی دیگر بوده و ربطی به آقای زاکانی ندارد و خوشحال نباشید وی از شهرداری نمی‌رود.»

شائبه‌ها درباره رشته تحصیلی شهردار

بر اساس سطور فوق، دیوان عدالت اداری به نوعی بر آیین‌نامه مصوب سال 97 درباره شرایط احراز تصدی شهردار مهر تثبیت زده است. همان آیین‌نامه‌ای که در زمان شهردار شدن زاکانی ملاک عمل بوده و از قضا در تبصره 1 ماده 3 آن، بر تعیین مدارک و رشته‌های تحصیلی شهرداران «به تشخیص وزیر کشور» تأکید دارد.

پرواضح است، انتصاب زاکانی برای تصدی پست «شهردار تهران» بر اساس حکم وزیر کشور بوده و هرچند رأی دیوان درباره شکایت دیگری صادر شده، اما در صورت تلاش برای ارتباط دادن آن با شهردار شدن زاکانی، به صورت ضمنی شائبه نسبت به حکم شهردار مستقر در خیابان بهشت را نامربوط می‌داند.

شائبه‌ها درباره سابقه مدیریت ارشد شهردار

از سوی دیگر، تأکید بر داشتن 9 سال سابقه مدیریت ارشد بر اساس بند 6 ماده 3 آیین‌نامه نیز، مرور مصوبات شورای عالی اداری را گوشزد می‌کند.

آن‌گونه که در یکی از مصوبات شورای عالی اداری تصریح شده: «مدیران ارشد، مدیرانی هستند که سیاست گذاری، خط مشی گذاری، برنامه‌ریزی کلان، هدایت و نظارت عالیه بر عملکرد دستگاه را در واحدهای ستادی به عهده دارند.»

بر اساس این تعریف، هیچ مصداقی برای سابقه مدیریت ارشد ذکر نشده و بر اساس مصادیق ذکر شده در تعریف مدیران ارشد، نمایندگی 13 ساله مجلس شهردار تهران نیز در زمره مدیریت ارشد محسوب می‌شود. چرا که نمایندگان، سیاست‌گذاری، تعیین خط مشی و برنامه‌ریزی کلان را بر عهده دارند.

با این تفاسیر، رأی اخیر دیوان عدالت اداری نه تنها شهرداری زاکانی را زیر سوال نبرده، بلکه اختیار وزارت کشور برای به‌روزرسانی رشته‌های تحصیلی به اقتضای مسائل مختلف برای اداره شهر را یادآور شده و اهمیت آگاهی مناسب از موضوعات کلان و خرد و درک نیازهای عمومی را دلیل تأکید آیین‌نامه بر سابقه اجرایی دانسته است. مضاف بر اینکه، طرح شکایت نسبت به انتخاب شهردار فعلی تهران نیز مسبوق به سابقه بوده و به رد شکایت منجر شده است.

هرچند مرور حوادث سیاسی در سنوات اخیر، به خوبی از دلایل هجمه‌های سنگین یک جناح سیاسی علیه شهردار تهران رمزگشایی می‌کند، اما تمسک جستن به چنین مستنداتی، تنها دست خالی منتقدان برای تخریب زاکانی را برجسته می‌کند.

منتقدان دوآتشه‌ای که استدلالشان در ارتباط دادن رأی دیوان عدالت اداری به انتصاب شهردار تهران آن‌قدر سست بوده که حتی نتوانستند رسانه‌های شناخته شده و معتبر هم‌سوی خود را در موج‌سواری اخیر همراه کنند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دیوان عدالت شهرداری تهران شهرداری تهران زاکانی سابقه مدیریت ارشد دیوان عدالت اداری شرایط احراز تصدی تصدی سمت شهردار شهردار تهران شهردار شدن رأی دیوان آیین نامه بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد

سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان گفت: در بازی های اخیر نتیجه‌ای که شایسته آن بودیم را نگرفتیم و فردا فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، مارینوس اوزونیدیس امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری پیش از دیدار با مس رفسنجان، اظهار کرد: مس رفسنجان سبک خود را نسبت به نیم فصل اول تغییر داده و بازی متفاوتی انجام می دهد، به همین دلیل فردا انتظار بازی خوبی برای هر دو تیم دارم و برای ما خیلی مهم است.

وی بابیان اینکه در بازی های اخیر نتیجه‌ای که شایسته آن بودیم را نگرفتیم و فردا با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد، افزود: هر دو تیم بازی گذشته را در جام حذفی انجام دادند و بردند؛ مطمئنم با توجه یه اینکه هواداران هر دو تیم به ورزشگاه می آیند، بازی خوبی می‌شود.

سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان تصریح کرد: فردا هر دو تیم می‌خواهند برنده بازی باشند و انتظار بازی خوبی دارند؛ امیدوارم در پایان ما خوشحال باشیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بازی های اخیر، با بیان اینکه در بازی های احیر شایسته باخت نبودیم، بیان کرد: نسبت به نیم فصل اول خیلی بازیکن مصدوم داشتیم مخصوصاً در خط دفاعی و هافبک و همیشه مجبور بودیم تغییرات بدهیم و با توجه به تمام این موضوعات اجرای بدی نداشتیم.

اوزونیدیس با اشاره به اینکه به بازیکنان جوان بها داده‌ایم، ادامه داد: برای بازی فردا هم مصدوم داریم و وقتی مصدومیت پیش می آید، بازیکنان جوان شانس پیدا می‌کنند که خودشان را نشان دهند و آنجه در این شرایط فارغ از جایگاه در جدول مهم است، این است که چیزی به دست آوریم و بازیکنانی برای فصل آینده بسازیم.

وی علت عمده مصومیت ها را به دلیل شرایط زمین دانست و گفت: تیم برای سل آینده حتماً باید به سیرحان برود؛ شرایط زمین تهران خوب نیست، وتغییر شرایط زمین سفت روی زمین نرم باعث مصدومیت شده است. از باشگاه خواستم تیم سال آینده به سیرجان برود.

کد خبر 749440

دیگر خبرها

  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری برای احقاق حق کارگران
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر
  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد؛ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟