Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان وضعیت زاینده‌رود نه تنها بهتر نشده، بلکه امروز شاهد بارگذاری و برداشت آب از این حوضه بحران‌زده در قالب طرح بن-بروجن هستیم.

اگرچه مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس، بهره‌برداری از فاز اضطراری طرح بن-بروجن را حرف دقیقی نمی‌داند و براین باور است که این برداشت آب از محل پمپاژها و آبی که برای باغات استفاده می‌شود، انجام شده، مانند طرح باغات «عمان سامانی»، که امکان دارد بخشی از آن را در خط لوله بن-بروجن انداخته باشند تا بتوانند مشکلات گل‌آلود بودن آب شرب شهرکرد را مرتفع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او البته تاکید می‌کند که این موضوع و همین میزان برداشت آب هم برای ما قابل‌قبول نیست. اما اینکه آب را برای مصرف شرب شهرکرد استفاده کنند، قابل‌قبول است، اما اینکه بخواهند از این شرایط به‌عنوان فرصتی برای تطهیر کردن پروژه غیرقانونی بن-بروجن استفاده شود، اصلاً قابل‌قبول نیست و بلافاصله که مشکل سرچشمه کوهرنگ برطرف شود، ما برای قطع کردن برداشت این آب وارد عمل می‌شویم، چراکه از پمپاژ آب باغات حق استفاده و بهره‌برداری از خط لوله بن-بروجن را ندارند. از سوی دیگر مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان می‌گوید که برداشت آب از زاینده‌رود را به‌طور غیررسمی شنیده‌ و به نوعی این برداشت آب را در قالب طرح بن-بروجن تایید می‌کند، اما می‌گوید این برداشت آب موقت است و وزیر نیرو و رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود تاکید کرده‌اند که طرح بن- بروجن در نهایت از حوضه آبریز کارون برداشت آب خواهد داشت، نه از زاینده‌رود. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ایسنا  بامهران زینلیان درباره این طرح پرچالش است.

اخباری از بهره‌برداری فاز اضطراری طرح بن-بروجن و برداشت آب از زاینده‌رود به گوش می‌رسد، در حالیکه این رودخانه امروز وضعیت خوبی ندارد.

البته اطلاعات رسمی از این طرح به اصفهان داده نشده است، اما در پیگیری دو روز گذشته ما در جلسه با رئیس حوضه آبریز در تهران، بسیار بر این نکته تاکید کرده‌ایم که هرگونه بارگذاری اضافه بر رودخانه زاینده‌رود ازجمله طرح بن-بروجن را قبول نداریم و وزارت نیرو دراین‌باره باید تدبیر لازم را انجام دهد.

رئیس حوضه چه پاسخی دادند؟

در آن جلسه رئیس حوضه آبریز قول داد که این استفاده و برداشت آب از زاینده‌رود موقت است و قرار شده از منابع دیگر، آب طرح بن –بروجن را تغذیه کنند.

پس چرا امروز برداشت آب طرح بن- بروجن از زاینده‌رود در قالب فاز اضطراری در حال انجام است؟

این برداشت موقت و به دلیل سیلاب‌های اخیر بوده است. البته براساس اطلاعات ما، طرح بن –بروجن و برداشت آب از آن، قبل از این اتفاقات و سیل اخیر وارد مدار شده بود، منتها ظرفیت این خط عدد بالاتری است و اکنون میزان کمتری برداشت آب دارند، البته خودشان تاکید کرده‌اند که این برداشت آب موقت است.

یعنی آقای الماسوندی عنوان کردند؟

بله؛ رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود تأکید کرده که تمام برداشت آب موقت است و این طرح به‌جای بن- بروجن، می‌شود بروجن-بن، و بارگذاری نهایی این خط را به حوضه کارون می‌بریم.

این طرح تا حد زیادی پیشرفت فیزیکی داشته و مدل اجرای آن، برداشت آب از زاینده‌رود بود، الان چطور آب را از کارون برداشت می‌کنند؟

قرار است یک خط لوله از چهارمحال و بختیاری به سمت اصفهان بیاید، بعد زمانی که این طرح وارد چهارمحال و از نزدیک بروجن عبور می‌کند، بعد این خط معکوس شود، بنابراین به‌جای اینکه بن- بروجن برداشت آب از زاینده‌رود داشته باشد، معکوس و به‌جای زاینده‌رود، از حوضه کارون آب برداشت می‌کند. رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود این موضوع را تأکید کرده و به گفته الماسوندی و استاندار اصفهان، وزیر نیرو نیز این موضوع را تاکید کرده است.

آقای محرابیان ۲۳ مردادماه برای پیگیری مشکل آب چهارمحال به این استان سفر کرد، درصورتی‌که سال گذشته اصفهان نیز شرایط بدتری در تأمین آب شرب داشت و به صورت سیار آبرسانی می‌شد، اما وزیر هیچ سفری به اصفهان نداشت!

انصافاً حضور وزیر نیرو به چهارمحال لازم بود، اگرچه این استان منابع آبی خوبی دارد، اما تصفیه‌خانه ندارد. حدود ۵۰ درصد آب شهرکرد از چشمه کوهرنگ تأمین می‌شود، بنابراین وقتی به هر دلیل شرایط آبی چشمه برهم ریزد مثل خشکی و یا گل‌آلود شدن آب، این موضوع باعث مختل شدن تأمین آب این شهر می‌شود. اکنون چند روزی است که آب چشمه کوهرنگ به دلیل سیل اخیر کدر و غیرقابل‌شرب شده و شهرکرد را بر هم ریخته است، پس طبیعی است که وزیر به‌عنوان متولی این موضوع را پیگیری کند.

 تابستان سال گذشته اصفهانی‌ها هم آب شرب نداشتند و آبرسانی سیار صورت گرفت، اما نه وزیر نیرو و نه رئیس حوضه به‌طور ویژه برای حل این موضوع به اصفهان سفر نکردند! حتی بعد از سیل اخیر اصفهان چند روز بی‌آب و آب شرب اصفهانی‌ها هم قطع شد.

نه؛ آقای الماسوندی به اصفهان آمد.

پس چرا وزارتخانه به خبر ایسنا با تیتر «تداوم قطعی آب در اصفهان» واکنش نشان داد و پیگیر حذف این خبر شدند!

نه؛ نباید این اتفاق می‌افتاد. ما خودمان در اصفهان بودیم و متوجه شرایط هستیم و خبر رسانه شما کاملاً درست بود. البته وزارت نیرو این‌جور می‌گوید که اگر زیرزمین یک ساختمان شش طبقه آب داشته باشد، آب هست، درصورتی‌که باید به طبقات بالا هم آب بیاید.

احساس می‌شود در موضوع زاینده‌رود و آب اصفهان، شاهد اصفهان ستیزی هستیم.

نه اینگونه نیست؛ پنجشنبه و جمعه هفته گذشته آقای الماسوندی، رئیس حوضه به اصفهان سفر کرد، اما به نظرم در شرایط فعلی سفر وزیر به چهارمحال کاملاً طبیعی و درست بود.

سال گذشته وزیر نیرو در سفر به اصفهان وعده‌های بسیاری به مردم و کشاورزان داد، اکنون سال آبی جاری رو به اتمام است و ذخیره سد بسیار اندک است. اما در عمل هیچ اقدامی برای حوضه بحران‌زده زاینده‌رود صورت نگرفت.

چند تا نکته وجود دارد. مردم اصفهان از آقای محرابیان گلایه‌مند هستند، ضمن اینکه آقای وزیر به وعده‌های سفر خود که سال گذشته به اصفهان داشت عمل نکرده است. توصیه می‌کنم رسانه‌های اصفهان این مطالبه مردمی را پیگیری کنند. امروز وعده‌هایی که وزیر نیرو در آن سفر داد و آنچه محقق شده، موجود است، بنابراین این مطالبه‌گری باید حتماً صورت گیرد.

اما امروز جریان زاینده‌رود نه برای زیبایی شهر و یا حقابه کشاورزان، بلکه به دلیل برخواستن ریزگردها از تالاب گاوخونی و همچنین تشدید فرونشست زمین ضرورت دارد.

دقیقاً. مردم در سفر وزیر نیرو و همچنین رئیس‌جمهور به اصفهان این موارد را مطالبه‌گری کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كارون زاينده رود انتقال آب بن بروجن آب شرب اعتراض کشاورزان اصفهانی حقابه کشاورزان کشاورزان شرق اصفهان برداشت آب از زاینده رود رئیس حوضه آبریز برداشت آب برداشت آب طرح بن بروجن تاکید کرده سال گذشته وزیر نیرو آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۳۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

محمدرضا علیمرادی از آبگیری بخش قابل توجهی از تالاب هامون جازموریان خبر داد و اظهار کرد: در پی بارش‌های فرا نرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰ هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان از طریق رودخانه بمپور آبگیری شد.

وی افزود: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورد سالانه رودخانه های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سالهاست که به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته شده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه پیرو بارندگی های سیل آسای چند روز اخیر جنوب شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم اکنون جان دوباره گرفت.

تالاب زیبای جازموریان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که به دلیل وسعت و گستردگی زیاد میان ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، این تالاب نقاط بکر و منحصر بفردی دارد که همچنان ناشناخته مانده است.

این تالاب یکی از بکرترین عرصه های طبیعی است که در جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان در منطقه ای گرم و خشک با میزان بارش سالانه اندک و شدت تبخیر فراوان واقع شده است.

تالاب هامون جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲ برابر دریاچه ارومیه در ۵۶ کیلومتری غرب شهرستان دلگان و پنج کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده که ۴۹ درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و ۵۱ درصد در حوزه استان کرمان قرار دارد.

نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در کرمان و نیمه خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در سیستان و بلوچستان واقع شده است.

این تالاب تنها حوضه آبریز استان پهناور کرمان محسوب می شود که به جهت قرار گرفتن در منطقه ای کم آب به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی استان های کویری کرمان و کم آب سیستان و بلوچستان بشمار می رود و عرصه های مجاور آبادی های این تالاب نیز به ذخیره گاه استراتژیک علوفه دامی تبدیل شده است.

وسعت تالاب جازموریان پیوسته در تغییر بوده و اندک آب های بارشی و جاری ورودی به این حوضه به سوی پست ترین مناطق این فرورفتگی در بخش میانی جریان داشته و با تبخیر آنها جازموریان پهنه ای خشک و کویری با پوششی از املاح آهکی-نمکی، ماسه، سیلت و خاک های رسی خاکستری رنگ مناطق کم رطوبت تبدیل شده است.

این تالاب به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر ایجاد شده‌ است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • مرگ یک نفر در بروجن به علت گازگرفتگی
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان