Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:28:03 GMT

کتاب‌های درسی نوجوان از اشاره به عشق خالی شده است

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۳۹۷۰

کتاب‌های درسی نوجوان از اشاره به عشق خالی شده است

ایسنا/خراسان رضوی یک شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: کتاب‌های درسی نوجوان از اشاره مستقیم و غیر مستقیم به موضوع عشق خالی شده و از این بیم اشعار عاشقانه عموما عارفانه تلقی می‌شوند.

فاطمه سوقندی در مراسم رونمایی از کتاب دوچرخه فکر می‌کند به ما دوتا، اثر عباسعلی سپاهی یونسی که شامگاه گذشته، ۲۵ مرداد، در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آقای سپاهی یونسی از معدود شاعرانی است که زیست شاعرانه دارد و این را از کارهای نیک او و پیوند جدی روح او با طبیعت و بشریت می‌توان دریافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی صحبت از نوجوان می‌کنیم، کار خیلی دشوار می‌شود زیرا این موضوع یکی از مقوله‌هایی است که مرتب دستخوش تغییر قرار می‌گیرد و هنوز تعریف ثابت و مشخصی از نوجوان ارائه نشده است. بنابراین کار شاعر بسیار دشوار است چراکه برای مخاطبی می‌نویسد که مرتبا نگاهش به دنیا در حال تغییر است.

وی افزود: یکی از خلاهای ادبیات نوجوان ما پرداختن به موضوع عشق است و من خیلی خوشحالم که مشاهده می‌کنم بخش زیادی از اشعار این مجموعه به این موضوع اختصاص داده شده است. چیزی که در چارچوب نظام آموزشی تنگ ما تابو و ممنوعه حساب می‌شود.  

این شاعر و پژوهشگر ادبی بیان کرد: معشوق در شعر نوجوان به دلیل ترس و محافظه‌کاری‌هایی که وجود دارد، در خصوص هیجانات او، مبهم است اما در این مجموعه معشوق اندکی واضح‌تر می‌شود. می‌دانیم که پدر، مادر یا معلم و عشق عارفانه نیست اما معمولا نوع عشقی که در مجموعه‌های نوجوان ذکر می‌شود، بسیار به شعر عارفانه نزدیک است اما در این مجموعه می‌بینیم که به واسوخت نوجوانانه نیز اشاره می‌شود.

سوقندی تصریح کرد: مسائل سیاسی و اجتماعی جزو مسائلی است که در شعر نوجوان مغفول مانده‌ اما در این کتاب به آن‌ اشاره شده است. وقتی صحبت از جنگ در اشعار نوجوان می‌شود، معمولا با شعارزدگی همراه است اما شاعر در این مجموعه سعی می‌کند از جنگ بگریزد و حتی علاقه‌ای به صحبت کردن راجع به آن موضوع ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین در این اشعار اشاره‌ای به موضوعات فمنیستی هم می‌شود و مادر مورد اشاره در شعر میان فعالیت‌های روزمره خود در خانه محدود شده و بسیار خسته است. او تمام مسئولیت‌های خانه در غیاب پدر را به دوش می‌کشد. این موارد نیازی به اندکی توجه دارد. در کل نگاه تازه در این مجموعه زیاد است و تنوع موضوعات بسیار عالی است.

یک شاعر موفق عاشق است

جواد محقق نیشابوری، پژوهشگر ادبی نیز در ادامه این مراسم در خصوص آثار عباسعلی سپاهی یونسی بیان کرد: اگر شاعر عاشق نباشد، شاعر موفقی نیست زیرا هیچ پایگاهی برای اینکه شعر خود را بر پایه آن بنا کند، وجود ندارد. آقای سپاهی یونسی یک عاشق واقعی است و سراسر کتاب او عشق است. عشق به انسان، به هستی، طبیعت و... که این یکی از بزرگترین مشخصه‌هایی است که در این شخصیت ادبی و شاعر بسیار موفق دیده می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت تمام ابیات هیچ شاعری فاخر نیست. دقیقا مشابه کوهستان که در آن هیچ قله‌ای مانند یک ستون در وسط یک بیابان شکل نمی‌گیرد. آثار ادبی که تولید می‌شود، دقیقا مانند شکل گرفتن کوه‌ها و تپه‌هاست و آهسته آهسته قله‌های مرتفع پیدیاار می‌شود اما شاید به ندرت بتوان از شاعرانی یاد کرد که قله‌های مرتفع و بلندبالایی را فتح کرده باشند. مثلا حافظ یکی از آن‌هاست. قله‌های شعر آقای سپاهی بسیار زیاد است. با اینکه تعداد قطعات این اشعار زیاد نیست اما بسیار دفتر شعر موفقی است.

این پژوهشگر ادبی عنوان کرد: از اشعار سپاهی یونسی مشخص می‌شود که زندگی روزمره او بسیار متنوع است و این موضوع درون‌مایه‌های بسیار زیبا و متنوعی را ایجاد کرده است. جریان‌های اصیل زندگی در شعر او بسیار جالب توجه است و مجموعه شعرش یکی از موفق‌ترین آثار مربوط به نوجوان است که خوانده‌ام.

معمولا ناشران رغبت نمی‌کنند شعر نوجوان را منتشر کنند

سید احمد میرزاده، شاعر و منتقد ادبی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به عنوان کتاب گفت: عنوان این کتاب مُهر عباسعلی سپاهی یونسی است و هویت شاعرانه او در همین نام متجلی است. دوچرخه در اشعار و زندگی سپاهی تنها یک وسیله نقلیه نیست بلکه یک زیربنای فکری دارد و از دغدغه‌های زیست‌محیطی وی می‌آید. از بخش «به ما دو تا» در نام این کتاب حس عاشقانه استشمام می‌شود و این هم یکی از مختصات شعر سپاهی است.

وی افزود: پرداختن به برخی مضامین در شعر کودک و نوجوان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تابو بود اما یکی از اولین کسانی که برای این گروه سنی شعر عاشقانه گفت، عباسعلی سپاهی است. همچنین این شاعر آنچنان با طبیعت اخت شده که طبیعت به بخشی از وجود او تبدیل شده و در اشعار او متجلی است. این نگاه و طبیعتی که با وجود او سرشته شده، به اشعار اخیر او جنبه عارفانه‌ای بخشیده است. آقای سپاهی سخت‌ترین مخاطب، یعنی مخاطب نوجوان را انتخاب کرد که معمولا ناشران رغبت نمی‌کنند چنین آثاری را چاپ کنند و نوجوانان هم در دوره خاصی هستند و هر اثری را نمی‌پذیرند. بنابراین موفق کار کردن برای این مخاطب بسیار دشوار است.

محمد کاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر ادبی، در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: گاهی پیش می‌آید بین آنچه که در کلام شاعر است و آنچه در عمل او پیداست، فاصله باشد. آنچه در آثار عباسعلی سپاهی یونسی مشاده می‌شود، در زندگی او هم قابل مشاهده است. احترام به طبیعت و محیط زیست یکی از این موارد است. در جنبه‌های مختلف زندگی آقای سپاهی این زیست شاعرانه و اخلاق‌مدارانه را می‌بینیم.

عباسعلی سپاهی یونسی هم در پایان مراسم بیان کرد: خیلی اوقات احساس می‌کنم آدم خوشبختی هستم. همین که خداوند این استعداد را به من داده که بتوانم شعر بگویم و وقتی می‌بینم دوستان از کمبودها چشم می‌پوشند و مرا تشویق می‌کنند، این موضوع خوشحالم می‌کند. اولین منتقد باید خودمان باشیم. من اشعار زیادی را دور ریخته‌ام و همچنان اگر مطابق میلم نباشد، دور می‌ریزم و خیلی راحت می‌توانم از آن‌ بگذرم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رونمايي مجموعه شعر شعر نوجوان محیط زیست عشق دوچرخه پژوهشگر ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر «ماهی جان» کتابی شامل مجموعه شعر نوجوان است که به همت واحد کودک و نوجوان انتشارات سایه گستر منتشر شده است.

سرایش آثار این مجموعه را مهدی مردانی کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی و تصویرگری آن را فیروزه ولدآبادی مربی فرهنگی کانون استان قزوین برعهده داشته‌اند.

این کتاب شامل ۲۸ سروده در قالب نیمایی است که انتشارات سایه گستر آن را در اندازه رقعی منتشر کرده است.

کد خبر 6089669

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟