Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی بالاخره در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد و نمایندگان با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن علنی با ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تحقیق و تفحصی که در ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ انجام آن به تصویب مجلس رسیده بود و با نظر مجلس، رضا تقی‌پور، مصطفی رضاحسینی، لطف‌الله سیاهکلی، روح‌الله ایزدخواه، حجت‌الله فیروزی، سید احمد رسولی‌نژاد، وحید جلال‌زاده، سید ناصر موسوی لارگانی، الله‌وردی دهقانی، علی جدی، سید مصطفی آقامیرسلیم، حسین میرزایی، احسان ارکانی، ابراهیم عزیزی و علی اکبر کریمی به عنوان اعضای هیأت تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان انتخاب شدند و در حین انجام آن نیز حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل وقت فولاد مبارکه برکنار شد.

این گزارش به طور مشخص بر مجموعه تخلفات و ترک فعل‌های مدیریت و معاونت‌های فولاد مبارکه از مهر ۹۷ تا شهریور ۱۴۰۰ تمرکز کرده و بنا بر آنچه در گزارش آمده «با همکاری ۱۳ دستگاه و با مشورت تیم حقوقی و برخی قضات عالی رتبه، با بررسی بیش از ۵۰ هزار صفحه مدرک، گزارشی مشتمل بر ۲۶۷ صفحه و بالغ بر ۸ هزار صفحه سند به پیوست، بدون دریافت هزینه‌ای از مجلس، تنظیم شده است.»

احراز ۹۰ عنوان تخلف

انتخاب مدیر عامل سیاسی و غیر متخصص، ترکیب سهامداری پیچیده، به کارگیری بازنشستگان و انتصاب مدیران سفارشی در هلدینگ‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه اعم از متیل، توکا و سایر شرکت‌های تابعه و سایر موارد مشابه از جمله موارد مهمی است که به تفصیل در این گزارش آمده و تاکید شده «در گزارش این هیات ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صد‌ها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته و پیشنهاد‌هایی برای اصلاح ساختار و قوانین و مقررات موجود برای رفع مشکلات در شرکت فولاد مبارکه ارائه شده است.»

معاملات خودمانی در «توسعه توکا»

اخلال در بازار سرمایه نیز دیگر مورد مهمی است که به عنوان تخلف یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه مورد تاکید هیات تحقیق و تفحص قرار گرفته و در آن از شرکت توسعه توکا که کلیه فعالیت‌های بورسی مجموعه فولاد از جمله بازارگردانی و سبدگردانی و کارگزاری در دوره مدیریت قبلی شرکت در آن متمرکز شده بود نام برده شده است.

در این گزارش آمده است: «اخلال در بازار سرمایه از طریق خرید و فروش سهام برخی از شرکت‌های تابعه توسط شرکت توسعه توکا و همچنین ایجاد سود‌های میلیاردی برای برخی مدیران ارشد فولاد مبارکه، نظیر معاون سابق مالی، مدیر سابق حراست، مدیر سابق حوزه مدیرعامل با خرید و فروش سهام با استفاده از اعتبار شرکت‌های تابعه»

ذی نفعان سیاسی مدیر عامل

رد پای سیاسیون نزدیک به دفتر رییس جمهور سابق نیز در این گزارش کاملا مورد تاکید بوده و در بخشی اشاره شده که «قرارداد با افراد ذی نفوذ سیاسی از جمله همسر رئیس دفتر رئیس جمهور سابق، وزیر اسبق راه و شهرسازی، شهردار سابق اصفهان» از تخلفات مهم بوده است و اشاره شده که «توزیع رانت از طریق فروش صادراتی به فرزند یکی از معاونین رئیس جمهور سابق بدون رعایت تشریفات قانونی، شرکت فولاد مبارکه در پوشش فعالیت اجتماعی مقادیر قابل توجهی از منابع خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی به صورت هدیه، کمک، تبلیغات و ... ارائه نموده است.بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بودجه مستقیم برای انجام کمک در کنار چند هزار میلیارد ریال بودجه در حوزه روابط عمومی، خدمات و در پوشش برخی پروژه‌های توسعه‌ای منجر به ایجاد لایه حفاظتی از مدیرعامل سابق فولاد مبارکه و خودداری مسرولان دولت سابق در برخورد با وی شده و ممانعت معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور سابق و استاندار سابق اصفهان، از برکناری مدیر عامل متخلف و عدم تشکیل جلسات هیات مدیره به مدت ۳ ماه، از جمله مداخلات مقامات ارشد دولت سابق بوده است.»

از دست رفتن حداقل ۴ میلیون تن صادرات به ارزش بالغ بر ۳ میلیارد دلار

در همان ماه‌های ابتدایی انتصاب مدیر عامل سابق فولاد مبارکه و تغییرات اتوبوسی نسبت به عملکرد زیان‌آور تیم جدید مدیریتی هشدار داده شد و با بررسی فنی گزارش تفسیری مدیریت این شرکت و مقایسه گزارش فروش ماهانه و عملکرد سه ماهه آن اعلام شد که با این دست فرمان، به زودی فولاد مبارکه از ظرفیت واقعی تولید خود عقب خواهد افتاد.

موکدا اعلام شد که از دست رفتن حق رای فولاد مبارکه در مجامع سنگ آهنی باعث کاهش قدرت چانه‌زنی این شرکت در تامین مواد اولیه شده و دپوی چند ماهه موجودی مواد شرکت به چند روز تقلیل یافته و این عامل موجب افت تولید خواهد شد، در طرف دیگر عملکرد ضعیف در فروش صادراتی و اعطای رانت به برخی خریداران داخلی، بازارهای صادراتی شرکت را دچار چالش خواهد کرد.

اتفاقی که گزارش مجلس نیز بر آن صحه گذاشته و اعلام شده که «شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های تابعه با ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام (اسلب)، در دوره زمانی مهر ۹۷ تا شهریور ۱۴۰۰، بالغ بر ۳ میلیون تن تولید بالقوه را از دست داده‌اند. همچنین با بررسی عملکرد دوره‌های گذشته، حداقل ۴ میلیون تن صادرات از دست رفته به ارزش بالغ بر ۳ میلیارد دلار در این دوره زمانی به وقوع پیوسته است.»

چند نکته خاص درباره فولاد مبارکه

فولاد مبارکه نماد تولید درونزای برون‌نگر است که در سه دهه حیات خود علاوه بر اشتغال غیر مستقیم ۳۵۰ هزار نفر، توانسته ظرفیت تولیدی خود را ۵ برابر کرده و با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به عنوان پیشران اصلی صنعت در کشور، بنگاهی به وسعت ایران را تشکیل دهد.

تاکید بر این مسأله کاملا ضروری است که این گزارش تحقیق و تفحص نباید ابزاری در جهت سوءاستفاده برخی برای حمله به کلیت فولاد مبارکه و تعابیر غلط در رابطه با فرآیندها و سامانه‌های موجود و هزاران نفر از پرسنل این مجموعه شود، بلکه این گزارش به خوبی نشان می‌دهد دخالت خارج از قاعده سیاست‌مداران در امر اقتصاد و اعمال سلیقه در هدایت بنگاه‌های بزرگ صنعتی کشور تا چه حد می‌تواند فسادزا بوده و نظم موجود در تولید را بر هم زند. نکته‌ای که در این گزارش از دخالت معاون اول رئیس‌جمهور سابق و رئیس دفتر وی در این شرکت حکایت دارد.

 

پشتیبانی افراد خاص دولت قبل از مدیرعاملی سابق باعث شده تا بسیاری از قوانین و دستورالعمل‌های نظارتی و ضد فساد در این مجموعه نقض شوند و فرصت سوءاستفاده ایجاد شود. بدون شک دستگاه قضایی در فرایند رسیدگی به این تخلفات با دقت فراوان حساب اشخاص خاطی را از این سرمایه ملی جدا خواهد کرد تا کرامت نام و نشان فولاد مبارکه و زحمت کشان عرصه تولید حفظ شده و سره از ناسره تمیز داده شود.

فولاد مبارکه: آماده همکاری برای برخورد قاطع با متخلفان هستیم

شرکت فولاد مبارکه نیز پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص دربیانیه‌ای نوشت: با روی کار آمدن مجلس انقلابی و دولت مردمی، چراغ امید در دل مردم حق طلب ایران فروزان‌تر شد. نمایندگان برآمده از تفکر انقلابی مردم از بدو شروع به کار مجلس یازدهم اهتمام ویژه به پیگیری انتظارات عدالت طلبانه و فساد ستیز رهبری معظم انقلاب و ملت عزیز داشته اند. طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه یکی از اولین اقدامات این نهاد در حوزه نظارتی بود که با رأی بالا مورد تایید قرار گرفت و در ماه‌های پایانی دولت سابق به انجام رسید.

در این بیانیه تصریح شده است: امروز که پس از ماه‌ها تلاش، گزارش پایانی این فرایند در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شده و با رأی نمایندگان محترم به دستگاه قضایی ارجاع گردید، ضمن اعلام سپاس از دقت نظر نمایندگان محترم به اهمیت نقش این شرکت در اقتصاد ملی و ضرورت دور کردن هرگونه زنگار ناشی از اشتباه و تخلف، آمادگی و همکاری لازم خود را در راستای رفع ابهامات و برخورد قاطع با متخلفان اعلام می‌نماییم.

 

مطالبه از دستگاه قضا برای برخورد با خاطیان

به گزارش فارس، حال انتظار اصلی افکار عمومی از دستگاه قضا، تسریع در مجازات خاطیان این ضرر و زیان هنگفت است، ضرر و زیانی که بار اصلی آن بر دوش سهامداران عدالت و مستمری بگیران تامین اجتماعی به عنوان سهامداران اصلی شرکت بوده و امید است با ورود مستقیم رییس دستگاه قضا، این فرآیند به بهترین نحو ممکن صورت پذیر و گزارش آن برای مردم ارائه شود.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: فولاد مبارکه تحقیق وتفحص اصفهان نمایندگان عظیمیان گزارش تحقیق و تفحص شرکت فولاد مبارکه رئیس جمهور سابق تحقیق و تفحص فولاد مبارکه شرکت های تابعه مدیر عامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه در نهادهای اطلاعاتی آمریکا نوشت که این سازمان‌ها هیچ مدرکی دال بر مداخله دولت یا ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مرگ آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون این کشور یافت نکرده‌اند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، سازمان اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌ای)، دفتر مدیریت اطلاعات ملی و همچنین معاونت اطلاعاتی وزارت خارجه آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که پوتین «به احتمال زیاد دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نظر آمریکا دراین‌باره به برخی نهادهای اطلاعاتی اروپایی منتقل شده است.

پوتین اندکی پس از مرگ ناوالنی در زندان گفت که غربی‌ها به او پیشنهاد داده بودند تا چند نفر از زندانیان روس محسوب در زندان‌های غرب را با ناوالنی معاوضه کند. به گفته رییس جمهور روسیه، او بدون شنیدن کامل صحبت‌های طرف مذاکره‌کننده، با این پیشنهاد موافقت و تاکید کرده که تنها شرط این معاوضه این است که ناوالنی هرگز به روسیه برنگردد.

معاونت ندامتگاه ناحیه یامالو-نِنتس زیر نظر سازمان زندان‌های فدرال روسیه ۱۶ فوریه اعلام کرد که ناوالنی در این زندان مرده است. براساس اعلام مقامات، او پس از پیاده‌روی روزانه دچار ضعف شد و غش کرد و به‌رغم تلاش کادر پزشکی و بیش از ۳۰ دقیقه عملیات احیا، چهره مشهور اپوزیسیون روسیه، جان خود را از دست داد.

کد خبر 6089813

دیگر خبرها

  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • قهرمان سابق لیگ به یک شرط دوباره مدعی می‌شود
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • ماجرای دعوای هند و شرکت مهندسی توسعه گاز چه بود؟
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد