Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، با اعلام نظر ایران در ساعات پایانی زمان تعیین‌شده، متن پیشنهادی مورا، فضای مثبتی را ایجاد کرده است که براساس آن، همه طرف‌ها مواضع قابل‌قبولی را اتخاذ می‌کنند. پس از ارسال پاسخ ایران به این متن سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که درحال مطالعه پاسخ ایران به متن نهایی تدوین‌شده ازسوی اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: ما پاسخ ایران را دوشنبه‌شب دریافت کردیم. درحال بررسی آن هستیم. اروپا درحال رایزنی با سایر شرکای توافق (ایالات‌متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه) درباره چگونگی پیشرفت در این مسیر است. ایران که نظرات خود را با بررسی‌های کارشناسی متعدد بنابر اعلام نظر مقامات کشورمان اعلام کرده است، آنطور که از مواضع مقامات ایران می‌توان نتیجه گرفت اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات‌متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. این پایان ماجرا نیست و یک موضوع دیگر نیز هنوز بلاتکلیف است که به تضمین تداوم اجرای برجام مربوط است و آمریکایی‌ها باید درخصوص آن اعلام موضع کنند.

از سوی دیگر، ایسنا به نقل از یک منبع مطلع نوشت که این انتظار وجود دارد تا دو روز آینده ایران به‌طور متقابل پاسخ طرف مقابل را دریافت کند. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌‌کننده ایران نیز در توییتی نوشت که ایران نگرانی‌های خود را ابراز کرده است اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست. وی افزود: نمی‌توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد اما نسبت‌به قبل به توافق نزدیک‌تر هستیم.

پاسخ سازنده ایران به متن اروپا

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه درباره پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا، آن را سازنده توصیف کرد و گفت که دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه بعید نیست؛ موضوعی که امیرعبداللهیان نیز روز گذشته بر آن تاکید کرد و گفت آماده سفر به وین است.

حالا در شرایط جدید توپ در زمین آمریکاست و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که توافق می‌خواهند یا ادامه مذاکره؛ البته ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد که تنها راه برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، این است که تهران از خواسته‌های فرابرجامی دست بکشد. وی افزود: واشنگتن معتقد است که هر چیزی که می‌توان درباره آن مذاکره کرد قبلا انجام شده است. اگرچه آمریکایی‌ها باز هم فرار روبه‌جلو را در دستورکار قرار داده‌اند اما این به معنای کرنش ایران نیست و منافع اقتصادی ملت ایران در اولویت تیم مذاکره‌کننده قرار دارد.

جلسه مهم درباره مذاکرات 

عصر روزگذشته (سه‌شنبه) در جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، گزارش کاملی از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و فرآیند بررسی ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی و جمع‌بندی نظرات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به کمیسیون ارائه شد.

در این جلسه که در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و با حضور وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد به سؤالات نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص ابعاد مختلف متن پیشنهادی تهیه شده، پاسخ داده شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این جلسه با تاکید بر سیاست محوری دولت بر گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که با هوشمندی و دوراندیشی مجلس انقلابی تصویب شد ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد که امروز ثمرات آن بیش از گذشته هویدا شده است.

او با تشریح تلاش شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیات مذاکره‌کننده و مجموعه دستگاه‌های فعال در این بخش خاطرنشان کرد: صرف نظر از توافق یا عدم توافق که به هر شکل، تأمین کننده منافع ملت ایران است با هماهنگی بسیار خوبی که میان بخش‌های مختلف کشور برای پیشبرد مذاکرات انجام شد در هیچ بخشی از خطوط قرمز عقب‌نشینی انجام نشد و نخواهد شد.

در این جلسه همچنین علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و مهندس محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی توضیحات مبسوطی را در خصوص مذاکرات در بخش‌های مرتبط با رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای ارائه کردند و به سؤالات متعدد نمایندگان حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای، بدون نظر مجلس ممکن نخواهد بود

در همین زمینه ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «صبح نو»، با اشاره به جلسه عصر روز گذشته اعضای این کمیسیون با حسین امیرعبداللهیان، علی باقری، علی شمخانی و محمد اسلامی اظهار کرد: این جلسه دو ساعته، یک جلسه جدی کار بود و با توجه به نقش مجلس در تصویب قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، آقای شمخانی تصریح کرد که این قانون هم در افزایش توانمندی هسته‌ای کشور و هم در مسیر مذاکرات، بسیار راهگشا بوده است.

 وی اضافه کرد: آقای باقری گزارشی را در بعد مذاکراتی ارائه داد و آقای اسلامی هم عمدتاً مسائل فنی را گزارش کرد. مباحث کلان هم توسط آقای شمخانی مطرح شد. اعضای کمیسیون هم نظرات خود را درباره متن گفتند و می‌خواستند که اطلاعاتی را درباره پاسخ‌های طرف غربی کسب کنند.  وی اضافه کرد: مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد و مباحث دیگری هم باقی ماند که در جلسات آتی، به آنها پرداخته خواهد شد.

عمویی با اشاره به جزئیات قانون راهبردی لغو تحریم‌ها و رویکرد این قانون به روند مذاکرات تاکید کرد: قانون راهبردی لغو تحریم‌ها تاکید دارد که اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای، بدون نظر مجلس، ممکن نخواهد بود. ماده هفتم این قانون تاکید دارد که دولت باید گزارش رفع تحریم‌ها را به مجلس ارائه دهد تا مجلس درباره واکنش جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: به همین دلیل، مجلس جایگاه مهمی در مذاکرات و ادامه برنامه هسته‌ای کشور دارد.  

وی درباره اخبار عقب‌نشینی ایران از مباحث مربوط به پادمان در مذاکرات، تاکید کرد: یکی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، حل و فصل مسائل باقی مانده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ما تاکید داریم که این پرونده‌ها به صورت سیاسی باز شده‌اند و طرف‌های مقابل ایران، باید جهد لازم جهت بسته شدن این پرونده‌ها را داشته باشند.

وی با رد ادعای عقب نشینی ایران از موضوعات مربوط به پادمان، تصریح کرد: حل و فصل موضوع پادمان، همچنان جزء دستورکارهای مذاکرات است.

شاهد همگرایی همه اجزاء هستیم

عمویی با اشاره به همگرایی وزارت امور خارجه و شورایعالی امنیت ملی درباره مذاکرات، تصریح کرد: در جلسه، شاهد همگرایی همه اجزاء از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی به عنوان نهاد فرادست بودیم. مجلس شورای اسلامی نیز وظیفه نظارتی خود را با جدیت دنبال خواهد کرد.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ابوالفضل عمویی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پادمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۶۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات

هیئت حماس برای تکمیل گفت‌وگوها و بررسی پیشنهاد آتش‌بس قاهره را ترک کرد و قرار است مجددا با یک پاسخ مکتوب به مصر بازگردد.

به گزارش مشرق، جنبش حماس در نامه‌ای به سایر گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کرد هیئت این جنبش به قاهره رفت و مذاکراتی درباره پیشنهاد اخیر آتش‌بس انجام داد. این هیئت به توضیحات و نکات میانجی‌های مصری و قطری درباره جزئیات پیشنهاد اخیر گوش داد.

به گزارش رسانه‌های مصری هیئت حماس به ریاست خلیل الحیه شامگاه دوشنبه قاهره را ترک کرد.

این رسانه‌ها گزارش دادند هیئت حماس مجددا با یک پاسخ مکتوب به قاهره بازمی‌گردد.

دوشنبه سامح شکری، وزیر خارجه مصر از وجود پیشنهادی درباره آتش‌بس غزه خبر داد و از طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی خواست آن را بررسی کنند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه در مذاکرات اعلام کرد احتمالا حماس به پیشنهاد تل‌آویو برای آتش‌بس چند مرحله‌ای که شنبه آن را دریافت کرده است، پاسخ بدهد.

به گفته این منبع، این پیشنهاد شامل آزادی کمتر از ۴۰ اسیر در ازای آزادی فلسطینی‌ها از زندان‌های رژیم صهیونیستی است. مرحله دوم نیز شامل یک دوره آرامش پایدار است. بعد از مرحله اول رژیم صهیونیستی اجازه آزاد تردد بین شمال و جنوب غزه را خواهد داد و نیروهای این رژیم به صورت جزئی از نوار غزه عقب نشینی خواهند کرد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت یک هیئت اسرائیلی امروز (سه شنبه) برای برگزاری مذاکرات با مسؤولان مصری درباره خواسته حماس برای آتش‌بس کامل در غزه به قاهره می‌رود. محور مذاکرات این خواسته حماس است.

گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان روز دوشنبه نوشتند که فضای انتظار بر دولت اشغالگر حاکم است و در انتظار پاسخ جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به پیشنهاد مصر در مورد توافق احتمالی بین ۲ طرف است. این رسانه‌ها اشاره کردند که رفتن هیئت رژیم صهیونیستی طی سه‌شنبه به قاهره به پاسخ حماس بستگی دارد.

وبگاه Ynet روز دوشنبه گزارش داد که «اسرائیل در میان فضای بدبینانه منتظر پاسخ حماس است» این وبگاه افزود که مقامات صهیونیست نسبت به پاسخ حماس به پیشنهاد مصر که بیشتر آن با موافقت این جنبش تدوین شده است خوش‌بین نیستند.

اگر هیئتی به قاهره برود، از نمایندگان سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، سرویس امنیت عمومی (شین بت) و ارتش اشغالگر در سطح تیم‌های حرفه‌ای خواهد بود، نه مقامات ارشد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد