Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@04:45:01 GMT

تندروها در موضوع برجام در اطاعت از رهبری رفوزه شدند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۷۳۲۹

تندروها در موضوع برجام در اطاعت از رهبری رفوزه شدند

به گزارش «تابناک» به نقل از منیبان، رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت، در رابطه با اینکه برخی تندروها در داخل هنوز به توافق برجام می تازند، گفت: سیاست های کلان و تعیین کننده بعد از طی همه مراحل باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. حتی دولت که هیچ مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مصوبات خود را باید به تایید رهبری برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساله برجام جزو مهمترین مسائل کشور است و همه روی آن حساسیت دارند. شخص رهبری از ابتدا روی این مساله حساسیت داشتند و تاکید داشتند که کارشناسی شود. در همان زمان هم عده ای می گفتند رهبری مخالف است و روحانی و ظریف این کار را انجام می دهند ولی حرفی خلاف واقع زده می شد. مگر می شد رهبری مخالف موافقت نامه ای باشند و آقایان روحانی و ظریف یا آقای رییسی و وزیر امور خارجه اش، در آن مورد کار کنند؟

او افزود: جمعی در سطح کشور هستند که مدعی طرفداری از نظام هستند و شش دانگ انقلاب را متعلق به خود می دانند و خود را تنها گروه حامی رهبری می دانند و می گویند ما بدون چون و چرا نظرات ایشان را ابراز می کنیم. این گروه دیگران و جناح های رقیب را به مخالفت با نظام و رهبری متهم می کنند اما امروز مقابل امر صریح رهبری که حمایت از تیم مذاکره کننده است، ایستاده اند. آن هایی که واقعا رهبری و نظام و کلیات نظام و منافع و مصالح مردم را قبول دارند مشخص می شوند ولی آن هایی که فکر می کردند هر چه بگویند رهبری نیز همان را می گویند در این ورطه مشخص می شوند زیرا از نظر آن ها منافع نظام منافع شخص و گروه آن ها است. این روزها، روزهای غربالگی است.

منتجب نیا ضمن انتقاد از نحوه اطلاع رسانی به مردم اظهار کرد: با وجود مسئولیتی که تیم مذاکره کننده بر عهده گرفته باید پاسخگو باشد و مردم باید تا حد ممکن در جریان قضایا باشند. کتمان کردن و پنهان کاری و در جریان قرار ندادن مردم درست نیست. من فکر نمی کنم اطلاع داشتن مردم به منافع ملی لطمه بزند بلکه مردم بیشتر احساس وظیفه می کنند چون نظام آن ها را در جریان قرار داده و از آن ها نظر خواهی کرده است. من این پنهان کاری ها را نمی پسندم و این کتمان را در هر دولت و تیم مذاکره کننده ای غلط می دانم. اینکه ما به نتیجه می رسیم و یا نمی رسیم، مشکل کار کجا است و... باید به اطلاع عموم برسد چراکه امروز همه نگران هستند. مردم بیشتر از مسئولین ارتباط برجام را با زندگی و معاش خود می بینند. آنها اثر تحریم ها را به صورت فشار و ایجاد تنگنا در زندگی خود احساس می کنند حال هر چقدر هم که مسئولین بگویند نه ارتباطی وجود ندارد و برجام به سفره ها، گره نخورده است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: پس از جمع بندی در مورد برجام و مشورت با کارشناسان، چکیده آن به رهبری عرضه شد و نظر موافق گرفته شد بنابراین هر کسی که در این مرحله مخالفت می کند کار او تعبیر دیگری دارد و حداقل این است که از آزمایش رفوزه بیرون آمده و ادعای حمایت از نظام و منافع ملی و رهبری در این فرد، واقعی نبوده است.

دبیرکل حزب جمهوریت با اشاره به اینکه رئیس جمهور در بسیاری مسائل سعی بر حل مسائل به روش دستوری دارد، ادامه داد: شخص رییس جمهور حتی یک روز سابقه کار اجرایی ندارد؛ او قاضی بود و قاضی دستور می دهد و رای صادر می کند و حکم می دهد که فردی آزاد شود یا اعدام شود یا به زندان برود و... او یک عمر رای صادر کرده و دستور داده است ولی در جایگاه ریاست جمهوری نباید دستور داد بلکه باید نظرات را گرفت و عمل کرد. او امروز رییس قوه مجریه است و باید تنها به وزرای خود دستور بدهد و از آن ها عمل بخواهد.

او افزود: وقتی سخنرانی ها را گوش می دهم می بینم او می گوید باید مشکلات حل بشود، فقر رفع شود یا گرانی به پایان برسد؛ او این حرف ها را به چه کسی می‌گوید؟ به مردم؟ آیا مردم بدهکار دولت هستند؟ طوری صحبت می شود که گویی مقصر اصلی مردم هستند و این آقایان طلبکارند. این برخورد اجرایی و مدیریتی نیست بلکه برخوردی تحکم آمیز و از بالا به پایین است.

دبیر کل حزب جمهوریت در مورد سفرهای استانی رئیس جمهور و میزان تاثیرگذاری آن، ادامه داد: اصل سفر استانی و رفتن بین مردم خوب است. اما رفتن به سفر استانی و بعد اعلام کردن این که در این سفر ۲۰۰ طرح تصویب شد و نهایتا در بوق و کرنا کردن مسائلی که کذب است، اشتباه است چراکه میلیاردها هزینه برای اجرایی کردن طرح های مذکور لازم است. در دولت های قبلی هم این وجود داشت، من بارها به آن اشاره کرده ام با چه مجوزی در سفر استانی گفته می شود میلیارد ها پول می دهیم و طرحی را انجام خواهیم داد؟! مگر پولی که خارج از قانون محاسبات در اختیار رییس جمهور گذاشته شده چقدر است که این چنین بدون حساب و کتاب بریز و بپاش می کنند؟! همه این طرح ها باید وارد کمیته برنامه ریزی استان شود و بعد به سازمان برنامه و بودجه برود، نهایتا هم وارد مجلس شود.

منتجب نیا یادآور شد: سفر استانی دولت یک تشریفات است و کارکرد تبلیغاتی پیدا کرده است این کار مردمی نیست. درحال حاضر می بینیم که صدا و سیما باید بودجه ای بگیرد و دولت را تبلیغ کند و بعد از اتمام این ۸ سال معلوم نمی شود باید یقه چه کسی را گرفت. صداوسیما زیر نظر رهبری است باید عادلانه رفتار کند، درحالی که در دولت روحانی به تندی با وزرا برخورد می کرد من گاهی در برنامه ها می دیدم که وزیر را مقابل دوربین نشانده اند و استنطاق می کنند در مورد رییس جمهور هم همین طور بود و در مصاحبه، سوال های تندی از او می پرسیدند. امروز صدا و سیما به مبلغ و مروج تبدیل شده درحالیکه باید انتقاد کند. دوربین را مقابل عده ای می گیرند و آن ها می گویند به به و چه چه و آفرین و عالی است و این تنها رییس جمهوری است که وارد ده ما شده است. این ها بازی هایی است که قبل از انقلاب هم خیلی انجام شده بود و تکرار بازی های قبل از انقلاب، برای نظام و برای مسئولین و برای ما روحانیون بسیار زشت است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم ماهواره خیام هوشنگ ابتهاج سلمان رشدی سامانه سماح بازگشت آزادگان مذاکرات وین منتجب نیا برجام مذاکرات تندروها محرم ماهواره خیام هوشنگ ابتهاج سلمان رشدی سامانه سماح بازگشت آزادگان مذاکرات وین رییس جمهور سفر استانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا

به گزارش صدای ایران از انتخاب،محمدجواد ظریف می‌گوید در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آنها صدام بود. آنها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند.

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم.

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد.

وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند.

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است.

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند.

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم.

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم.

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند.

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

دیگر خبرها

  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • سلیمی نمین: همه حواسشان باشد فریب تندروها را نخورند / هدف تندروها بالاکشیدن خودشان است /نیاز به مجلس عقلانی داریم نه شعاری
  • سیاستمدار فرانسوی: در اطاعت از یک پیرمرد آمریکایی و خدمت به رئیس مافیای اوکراینی نابود می‌شویم
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • مردم ایران با شهید و شهادت آشنا هستند
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان