Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات مسکو بارها نسبت به حملات ارتش اوکراین به تاسیسات نیروگاه اتمی زاپروژیا هشدار داده و از حامیان غربی کی‌یف خواسته اند تا مانع از ادامه این حملات شوند.

سرویس جهان مشرق _ پس از مدت نسبتا طولانی از عدم تغییرات میدانی در خاک اوکراین، به نظر می‌رسد یک بار دیگر هجوم سنگین ارتش روسیه برای تکمیل طرح تصرف منطقه دونباس آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولات روز صد و هفتاد و دوم جنگ اوکراین:

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

به گزارش وبسایت تحولات جهان اسلام، درگیری بین ارتش اوکراین و نیروهای روسی در جبهه سولدار و باخموت ادامه دارد. درگیری‌های باخموت در خیابان‌های لومونیسف و پاتریس لومومبا جریان دارد و ارتش روسیه در حال تسخیر این شهر است. در محور سولدار نیز درگیری‌ها همچنان در منطقه صنعتی سولدار جریان دارد و تغییری در خطوط ایجاد نشده است.

درگیری در دیگر روستاهای این محور نظیر زایتسوه و کودما جریان دارد و با تداوم حملات ارتش روسیه احتمال می‌رود ارتش اوکراین در روزهای آتی از این مناطق عقب نشینی کند.

هدف اصلی ارتش روسیه عبور از خط اول دفاعی دو شهر اسلاویانسک و کراماتورسک است؛ این خط دفاعی شامل شهرهای سیورسک، سولدار و باخموت می‌شود که تقریبا در یک امتداد از شمال به جنوب قرار دارند. در صورتی که ارتش روسیه بتواند مناطق نامبرده را تصرف کند، موضع دفاعی خاصی تا رسیدن به دو شهر اسلاویانسک و کراماتورسک باقی نخواهند ماند.

دو سوم هویتزرهای آلمانی ارتش اوکراین از کار افتاده‌اند

به گفته یکی از اعضای پارلمان آلمان که به تازگی از کی‌یف بازدید کرد، ۱۰ عراده از تعداد کلی ۱۵ دستگاه هویتزر خودکشش PzH ۲۰۰۰ که از طرف آلمان و هلند به اوکراین اهدا شده بودند آسیب دیده‌ و از کار افتاده اند.

البته دلیل این موضوع هدف قرار گرفتن این تجهیزات توپخانه ای توسط آتش ارتش روسیه نبوده است، بلکه استفاده بیش از حد استاندارد قوای اوکراینی از این هویتزرها و شلیک چند برابر حد مجاز گلوله در روز باعث شده تا بخش های حساس آن نظیر کامپیوتر دیجیتال هدف گیری، دچار آسیب جدی شوند.

آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟

در هفته های اخیر بارها و بارها اخباری از حملات راکتی و توپخانه ای به محدوده نیروگاه اتمی زاپروژیا در حومه شهر انرهودار اوکراین منتشر شده است.

هنگامی که این نیروگاه در هفته نخست جنگ به کنترل ارتش روسیه درآمد، به دلیل حساسیت بالای موضوع امنیت این نیروگاه هسته ای، توافقاتی میان دو طرف صورت گرفت تا نیروگاه به شکل عادی و در حضور بازرسان ویژه آژانس انرژی اتمی به فعالیت خود ادامه دهد.

نیروگاه اتمی زاپروژیا بزرگترین نیروگاه تولید برق هسته ای در اروپا است که توان تولید ۵.۷ گیگاوات برق را داراست. مقامات مسکو بارها نسبت به حملات ارتش اوکراین به تاسیسات این نیروگاه هشدار داده و از حامیان غربی کی‌یف خواسته اند تا مانع از ادامه این حملات شوند.

روسیه حتی اعلام کرده است که در صورتی که حملات موشکی اوکراین به این منطقه ادامه داشته باشد ناچار به توقف فعالیت و خاموش کردن ۵ راکتور مستقر در این نیروگاه خواهند بود که منجر به قطع برق تولید شده برای میلیون ها شهروند اوکراینی خواهد شد. در صورتی که حملات انجام شده منجر به وارد شدن آسیب به تاسیسات حیاتی نیروگاه زاپروژیا شود حتی احتمال وقوع انفجار در هسته اصلی راکتورها و وقوع فاجعه ای مشابه با انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در دهه ۸۰ میلادی وجود دارد. حادثه ای که منجر به وقوع یک فاجعه انسانی نه تنها در خاک اوکراین بلکه برای کلیه دول اروپایی حامی این کشور نیز خواهد شد.

کشورهای شرق اروپایی به فکر افزایش توان تهاجمی خود هستند

موسسه صلح استکهلم مدعی است در پی حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی شرقی به شکل چشمگیری به دنبال به خدمت گیری سلاح های تهاجمی چون توپخانه، راکت انداز چند منظوره هستند.

این موسسه بیان کرده جمع آوری سلاح های تهاجمی همواره خطر لغزش سیاست مداران به سوی جنگ را افزایش میدهد؛ در ماه های گذشته برخی کشورهای شرق اروپا نظیر لهستان دست به خریدهای گسترده تسلیحاتی نظیر راکت اندازهای امریکایی هیمارس و صدها دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از دو مدل M۱A۲ امریکایی و K۲ کره ای زده اند؛ همچنین دولت ورشو امتیاز تولید بیش از ۸۰۰ دستگاه تانک K۲ را نیز از کره جنوبی دریافت کرده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین جنگ غزه قیمت تحولات جنگ اوکراین مسکو ارتش روسیه آژانس انرژی اتمی آلمان اوکراین ارتش اوکراین حملات راکتی نیروگاه اتمی زاپروژیا هویتزر لهستان اخبار داغ دونباس خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت نیروگاه اتمی ارتش اوکراین ارتش روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۷۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست

به گزارش قدس آنلاین، این سیاستمدار اوکراینی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: ارائه تسلیحات جدید از سوی آمریکا نمی تواند کمبود و فرسودگی شدید نیروی انسانی را در اوکراین جبران کند.

رسانه‌های غربی نیز اذعان دارند که اگرچه کمبود مهمات تا حدودی با کمک های خارجی کاهش یافته، اما فقدان نیروی لازم در ارتش اوکراین همچنان موضوع اصلی است.

براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، از آغاز جنگ در اوکراین نزدیک به ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی جان خود را از دست داده اند.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در ماه مارس (اسفند) یکی از دشوارترین چالش های پیش روی اوکراین را در جنگ جاری با روسیه، طفره رفتن و فرار مردان جوان برای اعزام به جبهه ها دانست.

اولینیک در بخشی دیگر از مصاحبه خود با اسپوتنیک خاطرنشان کرد: بسیاری از فرماندهان [اوکراینی] از کمبود ۳۰ تا ۴۰ درصدی نیروی انسانی شکایت دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مرد در رده سنی ورود به جنگ فراری هستند و حاضر به حضور در جبهه ها نیستند.

اولینیک ادامه داد: با توجه به پیشروی مداوم روسیه، اوکراین باید به سرعت ۲۰۰ هزار نیرو را بسیج کند که این امر غیرممکن است.

وی به قانونی که به تازگی از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای بسیج نیرو و جبران کاهش سرباز به امضا رسیده است، اشاره کرد و گفت: این امر هم بعید است وضعیت را بهبود بخشد.

این قانونگذار سابق به یک مورد دستگیری گزارش شده اشاره کرد که براساس آن یک جوان ۲۰ ساله به موجب قانون جدید دولت زلنسکی به زور به جبهه جنگ فرستاده شده است.

بخش ثبت نام ارتش اوکراین نیز تائید کرده است که براساس قانون زلنسکی در صورت مقاومت این سرباز جوان برای اعزام به جبهه ها، ممکن است اعدام شود.

اولینیک در پایان گفت: «این یک سقوط است، یک بن بست است. مردم نمی خواهند از منافع آمریکایی ها و تیم زلنسکی محافظت کنند».

آمریکا به تازگی پس از ماه‌ها کشمکش با نمایندگان مخالف تداوم حمایت ها از اوکراین در کنگره، از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری بسته حمایت خارجی شامل کمک ها به کی‌یف در بحبوحه پیش روی سریع روسیه خبر داده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل