Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدحسن موسوی چلک روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خشونت موضوعی نیست که خاص یک مقطع تاریخی یا یک کشور خاص باشد بلکه موضوعی جهان شمول است. شکل های خشونت می تواند متفاوت باشد. خشونت انواع مختلفی اعم از خشونت اجتماعی مانند قتل، خودکشی، وندالیسم یا همان تخریب اموال عمومی و خشونت خانگی شامل همسرآزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری، ضرب و جرح و حتی سرقت به عنف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: آمارهایی که از پرونده های مربوط به ضرب و جرح هرساله از سوی پزشکی قانونی یا سایر مراجع قضایی اعلام می شود تقریبا روند را نگران کننده نشان می دهد. هرساله حدود ۶۰۰ پرونده ثبت شده برای ضرب و جرح داریم. همه وقوع خشونت به همین آمارها خلاصه نمی شود. معمولا آمار خشونت با میزان  ثبت آن متمایز است و همیشه میزان وقوع بیشتر از میزان ثبت است. این موضوع هم در حوزه خشونت های اجتماعی و هم در حوزه خشونت ها خانگی صادق است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در مورد خشونت های اجتماعی، در مورد کسی که از اموالش به هر شکلی سرقت انجام می شود، خشونت اعمال می شود. آمارها در حوزه خشونت های خانگی روند کاهشی ندارد فقط در حوزه قتل عمد روند تقریبا ثابت است و شیب آن به سمت پایین است.

موسوی چلک با بیان آنکه در بین خشونت ها آنچه که بیشتر گزارش می شود خشونت های فیزیکی است، افزود: مثلا در حوزه خشونت های خانگی خشونت های عاطفی یا جنسی کمتر گزارش می شود و معمولا خشونت فیزیکی گزارش می شود. اگرچه همه خشونت ها الزاما در محیطی به نام خانواده صورت نمی‌گیرد و در محیط عمومی هم ممکن است خشونت به وقوع بپیوندد. مثلا اگر درخواست نامشروعی از زنی در محیط عمومی شود اگرچه ضرب و جرح اتفاق نیفتاده اما خشونت به وقوع پیوسته است.

وی خشونت های رفتاری و کلامی و عسر و حرج را از انواع دیگر خشونت وجوه برشمرد و گفت: در جامعه ما هم، مردم عمده این خشونت ها را تجربه می کنند. آنچه که در این حوزه اهمیت دارد تدوین برنامه هایی است که روی ارتقای سلامت روانی و اجتماعی تاثیر بگذارد. ارتقای سلامت روانی اجتماعی می تواند نقش  بسیار تعیین کننده ای در کنترل، پیشگیری و کاهش انواع مختلف خشونت را داشته باشد البته به شرط آنکه این برنامه ها مبتنی بر شواهد و متناسب مخاطب باشد و تمام سطوح پیشگیری از جمله سطح پیشگیری اولیه یعنی اطلاع رسانی، پیشگیری سطح دوم یعنی مداخله و پیشگیری سطح سوم یعنی بازتوانی را به نوعی شامل شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برنامه ها باید فراگیر بوده و جامعیت لازم، استمرار و پایداری و اثربخشی خود را داشته باشد. محتوایی که متناسب با مخاطب و با روش مناسب، جذاب و متنوع تولید می شود خیلی می تواند در کیفیت تاثیرگذاری برنامه های مرتبط با حوزه خشونت اهمیت داشته باشد.

موسوی چلک با اشاره به  پیشگیری سطح دو و لزوم تسهیل دسترسی کسانی که به هر دلیلی در معرض خشونت شدید هستند یا خشونت نسبت به آنها وارد می شود به برنامه های ارتقای سلامت روانی و اجتماعی، گفت: طبیعتا  تسهیل دسترسی به خدمات مناسب اعم از خدمات روانشناختی، درمانی ، حقوقی و سایر خدمات اجتماعی می تواند در ارتقای سلامت روانی بسیار تاثیرگذار باشد تا افراد به موقع بتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند و طبیعتا بازتوانی افرادی که به هر دلیلی درگیر خشونت شدند، آن هم می تواند در اثربخشی مداخلات تاثیرگذار باشد.

یادآور می شود براساس آمار پزشکی‌قانونی استان تهران در سه ماه نخست سال‌جاری ۲۶هزار و ۱۲۵ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد مراجعان به دلیل نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی ۲۴هزار و ۳۲۸ نفر اعلام شده بود، ۷ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش اداره کل پزشکی‌قانونی استان تهران از کل مراجعان به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در سه ماهه نخست سال‌جاری، ۱۶هزار و ۵۱۱ نفر مرد و ۹۶۱۴ نفر زن بوده‌اند.

برچسب‌ها ضرب و جرح عمدی انجمن مددکاران اجتماعی ایران خشونت خانگی سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ضرب و جرح عمدی انجمن مددکاران اجتماعی ایران خشونت خانگی ضرب و جرح عمدی انجمن مددکاران اجتماعی ایران خشونت خانگی سازمان بهزیستی کشور ارتقای سلامت روانی حوزه خشونت ها پزشکی قانونی برنامه ها ضرب و جرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۰۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مصلحی، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ابتکار وزارت بهداشت برای نامگذاری چهارمین روز از هفته سلامت با عنوان سلامت خانواده و سلامت روانی و اجتماعی برای اولین بار، گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، دسترسی مردم به خدمات سلامت روان را افزایش داده است.

وی از راه اندازی مراکز سراج به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند و تحولی در دو سال گذشته یاد کرد و افزود: سراج مخفف سلامت روانی اجتماعی است و در طول ۶ ماه گذشته، تعداد این مراکز سه برابر افزایش یافته و برنامه ما این است که تعداد این مراکز به ۱۰۰ مرکز در سراسر کشور برسد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: در این مراکز، امکان پذیرش مستقیم بیماران وجود ندارد اما بیمارانی که به تشخیص روانشناسان شبکه بهداشت و درمان و یا مراکز روانپزشکی نیاز به خدمات بیشتری دارند به این مراکز ارجاع می‌شوند و خدمات مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

مصلحی از وجود خانه مشارکت مردم در سلامت در مراکز سراج خبر داد و گفت: مردم محله یا منطقه، عوامل اجتماعی یا آسیب زا مانند محل تجمع معتادان متجاهر را شناسایی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها نسبت به تبدیل محل‌های تجمع به پارک‌های سلامت اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراکز سراج در ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۲۵ استان کشور راه اندازی شده است، افزود: اخیراً چندین مرکز سراج در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور ایجاد شده و توسعه این مراکز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

کد خبر 6086956 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳