Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@03:34:33 GMT

رمزنگاری کوانتومی هک‌کردن را بی‌اثر کرد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۰۸۹۲

رمزنگاری کوانتومی هک‌کردن را بی‌اثر کرد

یک گروه بین‌المللی برای اولین بار با موفقیت یک نوع پیشرفته از رمزنگاری کوانتومی را اجرا کرد که در برابر هک کردن امنیت بیشتری دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از تارنمای «ساینس دیلی»، اینترنت مملو از اطلاعات بسیار حساس است. تکنیک‌های پیشرفته رمزنگاری عموما تضمین می‌کنند که چنین اطلاعاتی هک و خوانده نمی‌شوند اما در آینده رایانه‌های کوانتومی با عملکرد بالا می‌توانند این کلیدها را در مدت چند ثانیه به دست آورند یا اصطلاحا کرَک (crack) کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو خوب است که تکنیک‌های مکانیکی کوانتومی نه تنها الگوریتم‌های جدید و سریع‌تری ایجاد می‌کنند بلکه همچنین امکان رمزنگاری بسیار موثرتری را نیز فراهم می‌کنند.

شیوه موسوم به «توزیع کلید کوانتوم» (QKD) در برابر حملات به کانال ارتباطی ایمن است اما دربرابر حمله یا دستکاری در خود دستگاه ایمنی ندارد. با شیوه توزیع کلید کوانتوم مستقل از دستگاه مستقل (DIQKD) داستان متفاوت است چرا که در اینجا پروتکل رمزنگاری مستقل از دستگاه مورد استفاده است.

این شیوه از حیث نظری (تئوریک) از دهه ۱۹۹۰ میلادی شناخته شده بوده اما اکنون برای اولین بار بطور تجربی محقق شده است. این کار را یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی با هدایت «هارالد واینفورتر» فیزیکدان و «چارلز لیم» از دانشگاه ملی سنگاپور انجام داده است.

برای تبادل کلیدهای مکانیکی کوانتومی، رویکردهای مختلفی در دسترس قرار دارد، سیگنال‌های نور توسط فرستنده به دریافت‌کننده فرستاده می‌شود یا از سامانه‌های کوانتومی مرکب استفاده می‌شود.

پروتکل اجرا شده در دانشگاه سنگاپور بر خلاف رویکردهای قبلی به جای یک تنظیمات از دو تنظیم سنجشی برای تولید کلید استفاده می‌کند.

چارلز لیم از محققان گروه بین‌المللی در توضیح این موضوع گفت: با وارد کردن تنظیمات اضافی برای تولید کلید، دسترسی به اطلاعات دشوارتر می‌شود. اکنون حداقل یک دهه است که می‌دانیم دستگاه‌های توزیع کلید کوانتوم QKD قدیمی‌تر به‌آسانی از بیرون قابل هک شدن هستند.

وی افزود: یکی از هدف‌های بعدی گسترش دادن سیستم برای وارد کردن چندین زوج اتم ترکیبی است. 

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: علوم رایانه ، امنیت سایبری ، فناوری کوانتومی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: علوم رایانه امنیت سایبری فناوری کوانتومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، دولت فدرال استرالیا و دولت ایالت کویینزلند حدود یک میلیارد دلار استرالیایی (۶۰۰ میلیون دلار آمریکایی) در یک استارت آپ رایانش کوانتومی به نام PsiQuantum سرمایه گذاری کرده اند تا نخستین رایانه کوانتومی مفید و کاربردی جهان را بسازند.

رایانش کوانتومی تاکنون به طور کلی فعالیتی مخصوص بخش خصوصی بوده که شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل، آی بی ام، مایکروسافت میلیون ها دلار در توسعه آن سرمایه گذاری کرده اند. جرمی اوبراین و تری رودلف محققان استرالیایی PsiQuantum را تاسیس کرده اند.

هرچند شرکت های درگیر ساخت رایانه های کوانتومی معتقدند نسل جدید این فناوری می تواند به سرعت مشکلات را حل کند اما تلاش های اولیه آنها برای نشان دادن عملکرد آن کاملاً با مشکلات دنیای واقعی فاصله دارد.

کتی فولی محقق ارشد این پروژه در این باره می گوید: رایانه های کوانتومی به زودی می توانند به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شوند و شیوه حل مشکلات مانند یافتن مسیرهای حمل ونقل، سازماندهی بنادر یا کنترل لجستیک برای المپیک ۲۰۳۲ بریزبن را دگرگون کند.

PsiQuantum اعلام کرده نخستین رایانه کوانتومی خطاپذیر جهان را می سازد که بدون خطا و برخلاف رایانه های کوانتومی فعلی است. این امر سبب می شود رایانه های کوانتومی برای مقاصد تحقیقات دفاعی و صنعتی کارآمد باشد.

PsiQuantum به جای استفاده از ابررساناها برای ساخت رایانه های کوانتومی، از روش همجوشی محور استفاده می کند که در آن فوتون ها به عنوان کیوبیت عمل می کنند و مانند رایانه های امروزی، روی تراشه های نیمه رسانا پردازش می شوند.

قرار است نخستین رایانه کوانتومی در مقیاس کاربردی یک میلیون کیوبیت فیزیکی داشته باشد و با استفاده از یک خنک کننده برودتی عمل می کند.

یکی از بنیانگذاران این استارت آپ اعلام کرد محققان کویینزلند از ۲۵ سال قبل روی درک فرایندهای فیزیکی رایانش کوانتومی تمرکز کرده اند. اما در دهه قبل این مشکلات قابل حل شدند.

کد خبر 6094041 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی/دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند
  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی
  • شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند
  • استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد
  • «ماه پنهان» در تهران کلید خورد
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟