Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، این موشک ۹۸ متری با محموله ۱۰ ماهواره مکعبی (کیوب ست) قرار است در ۲۹ اوت (۷ شهریور) به ماه فرستاده شود.

یکی از ماهواره‌های مکعبی ماموریت دارد تا به کاوش یخ روی ماه بپردازد. در اصل «کاوشگر ماه» ناسا در اواخر دهه ۹۰ سیگنال‌هایی را از وجود آب روی سطح کره ماه ارسال کرده بود که کنجکاوی دانشمندان را برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر آب در میزان کافی بروی سطح کره ماه یافت شود برای کشاورزی یا پشتیبانی از زندگی مناسب خواهد بود. حتی می‌توان با تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن از آن برای تامین سوخت پیشران موشک‌های فضایی بهره برد.

برخی دیگر از  ماهواره مکعب‌ها  به سمت سیارک‌هایی مانند  ۲۰۲۰GE  رهسپار خواهند شد و احتمالا ظرف دو سال آینده به آن سیارک‌ها خواهند رسید.

ماهواره ‌مکعب دیگر هم ماموریت دارد با نقشه‌برداری هیدروژن قطبی قمری، هیدروژن اضافی را با وضوح ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر، تقریباً دو برابر بهتر از «کاوشگر ماه»، ترسیم کند.

قرار است در ماموریت این موشک فضایی هم سویه‌های مخمر موجود در صدها چاه میکروسکوپی در فضا رها شوند. این اولین آزمایش ناسا از اثرات بیولوژیکی تشعشعات فراتر از مدار پایین زمین از زمان آخرین ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۲ است.

موفقیت ماموریت‌های ماهواره مکعب‌ها برای دانمشندان از این جهت که قطعات آنها به راحتی مونتاژ شده و ارزان تمام می‌شوند، بسیار مهم است. بن مالفروس، محقق اصلی ماهواره مکعب مربوط به اکتشاف یخ روی ماه، در این زمینه می‌گوید: «ما در مرحله گذار از یک کنجکاوی و ابزار آموزشی به بستری برای علم واقعی هستیم.»

بیشتر بخوانید:

ناسا به دنبال ناشناخته‌تر از کهشکان‌های دور دست | اعماق اقیانوس‌ها چه خبر است؟ نشانه‌هایی از حیات در قمر مشتری | اروپا شباهت بسیاری به زمین دارد

نگرانی اصلی متخصصان از انجام ماموریت تمام این ماهواره‌ها است چرا که ممکن است نیمی از ماهواره‌ها در پی بیش از یک سال گیر افتادن در موشک به دلیل تاخیر در پرتاب، انرژی کافی را برای انجام ماموریت حفظ نکرده باشند.در اصل باتری‌های ماهواره‌ها به قدری خالی می‌شوند که ممکن است برخی از آنها نتوانند راه‌اندازی شده و صفحات خورشیدی خود را بشکنند.

در گزارشی از وب‌سایت ساینس آمده که اهداف این ماهواره‌ها؛ بررسی ماه، سیارک‌ها و محیط تشعشعی اعماق فضا است. سه مانکن آزمایشی هم قرار است در این سفر ۴۲ روزه موشک SLS حضور داشته باشند. هدف ناسا از به کارگیری این آدمک‌های آزمایشی برای فضانوردانی است که ناسا قرار است آنها را در اوایل سال ۲۰۲۵ به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس۱ به ماه بفرستد.

کد خبر 698545 برچسب‌ها ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا فضاپیما - کاوشگر ماهواره فضا - سازمان‌ها آژانس‌های جهانی فضا - توریسم - سفر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایستگاه فضایی بین المللی ناسا فضاپیما کاوشگر ماهواره فضا توریسم سفر ماهواره مکعب ماهواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، عطا حسن پور با اشاره به آخرین مرحله از کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک الافلاک خرم آباد گفت: اولین لایه نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در تپه قلعه انجام شد و در آخرین کاوش‌ها به این نتیجه رسیدیم که سکونت انسان در این تپه به دوران قبل از عصر مفرغ یعنی مس و سنگ و حدود پنج هزار و ۴۰۰ سال پیش برمی گردد.

وی اظهارداشت: در اجرای فصل جدید کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک الافلاک، عرصه‌ای به طول ۲۵ متر و عرض دو متر مورد کاوش و بررسی قرار گرفت که بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، پرونده قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد سال گذشته برای ثبت در میراث جهانی به عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده است که این کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پرونده ثبت جهانی بسیار بااهمیت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند