Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@16:06:30 GMT

بارش شهابی کاپا دجاجه را از دست ندهید

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۱۵۴۸

بارش شهابی کاپا دجاجه را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی κ-Cygnid از دوازدهم مرداد تا سوم شهریور فعال است و اوج آن بیست‌وهفتم مردادماه رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عطارد عصر پنج‌شنبه –بیست‌وهفتم مردادماه- به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد، قدر این سیاره ۰.۲ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاره تیر از مختصات لارستان هنگام غروب آفتاب به ارتفاع ۱۵ درجه بالای افق می‌رسد. رصد تیر گریزپای در این شب‌ها، بعد از پشت سر گذاشتن موقعیت مقارنه خورشیدی، از دید ناظران زمینی به بیشترین جدایی زاویه‌ای از خورشید نزدیک می‌شود. مدار عطارد نسبت به مدار زمین به خورشید نزدیک‌تر است که یعنی؛ همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیر قابل رصد می‌شود. هر بار که به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد، یعنی در فازهای تربیع اول و چهارم به‌خوبی رصد می‌شود، این لحظات به عنوان بزرگترین کشیدگی نامیده می‌شود.

وی افزود: این پدیده‌ها تقریباً هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شوند و به طور متناوب در آسمان صبح و عصر، بسته به اینکه عطارد در شرق خورشید یا در غرب قرار دارد، رخ می‌دهد. وقتی در شرق قرار دارد مدت کوتاهی پس از خورشید طلوع و غروب می‌کند و در اوایل ساعات عصر قابل مشاهده است. هنگامی که در غرب خورشید قرار دارد، مدت کوتاهی قبل از خورشید طلوع و غروب می‌کند و اندکی قبل از طلوع خورشید در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده است. پنج‌شنبه شب این سیاره در صورت فلکی اسد یا شیر ساعت ۲۰:۳۹ _حدوداً یک ساعت بعد خورشید_ غروب می‌کند و حدود ۶۵ درصد روشنایی دارد.

اوج بارش شهابی کاپا دجاجه

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی κ-Cygnid از دوازدهم مرداد تا سوم شهریور فعال است و اوج آن پنج‌شنبه _بیست‌وهفتم مردادماه_ رخ می‌دهد. در این شب‌ها، زمانی که کانون بارش در صورت فلکی اژدها بالای افق باشد، امکان مشاهده شهاب‌های کاپا دجاجه وجود خواهد داشت. نقطه بارش از مختصات رصدخانه لارستان، تمام شب بالای افق است بدین معنی که در تمام ساعات تاریکی شب احتمال دیدن شهاب وجود خواهد داشت؛ البته حدود ساعت ۲۲:۰۰ کانون بارش در اوج قرار دارد.

وی تصریح کرد: امشب ماه ۲۱ روزه در صورت فلکی حمل، حدود ۵۶ درصد روشنایی دارد؛ البته ساعت ۲۳:۰۰ بعد از به اوج رسیدن کانون بارش طلوع می‌کند. تخمین زده شده است که می‌توان حداکثر دو شهاب در ساعت را در اوج بارش مشاهده کرد. این بارش یکی از بارش‌های کم فروغ با ZHR3 است. البته همزمان با این شهاب‌باران، بارش شهابی برساووشی هم فعال است که ممکن است بتوانید تعداد شهاب‌های بیشتری را شکار کنید.

کد خبر 597424

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم رویداد نجومی رویدادهای نجومی پدیده نجومی رویداد نجوم عکاسی نجومی پدیده نجومی امروز پدیده های نجومی رویداد نجومی امشب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بارش شهابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۱۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!

رضا نصری حقوقدان بین الملل با انتشار پیامی در ایکس نوشت: کسانی که ادعا می‌کنند دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به جنایات ارتکابی در سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل را ندارد، با این هدف این ادعا را رواج می‌دهند که متعاقباً تحریم علیه دیوان کیفری بین‌المللی را - به بهانه اینکه از حیطه اختیاراتش خارج شده - توجیه نمایند. اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!

دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت دارد و ایالات متحده آمریکا هیچ توجیهی مطابق حقوق بین‌الملل ندارد تا دیوان و مقامات آن را بهانه خروج از اختیارات خود تحریم کند!

در سال ۲۰۲۱، شعبه پیش‌دادرسی دیوان - با اکثریت آراء - رأی بر این داد که دولت فلسطین یکی از کشور‌های عضو اساسنامه رم است؛ که دولت فلسطین به درستی با پیوستن به اساسنامه رم به دیوان صلاحیت سرزمینی اعطا کرده؛ و اینکه صلاحیت سرزمینی دیوان به سرزمین‌هایی که از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده‌اند، یعنی غزه و کرانه باختری، از جمله بیت‌المقدس شرقی، اِعمال می‌شود!

دیگر خبرها

  • زنجان میزبان جام تختی آزاد؛ برگزاری جام هاشمی‌نژاد در خرداد
  • اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!
  • آغاز بارش باران در غرب کشور؛ کم‌تر از ۲۴ ساعت تا ورود سامانه جدید
  • نصری: اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • تغییر احتمالی زمان و مکان جام تختی کشتی آزاد
  • خاطره تلخ پیکان در قزوین با ردپای شهاب زاهدی
  • بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه
  • سامانه بارشی وارد بوشهر می‌شود/افزایش پوشش ابر و بارش پراکنده
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید