مسیر شکوفایی استعدادها در کشورهای فوتبالی
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۳۶۲۴
پرسشی که همواره مطرح است اینکه کشورهای صاحب فوتبال چگونه پیشرفت میکنند؟ شاید سادهترین پاسخ تداوم آموزش و برنامهریزی باشد اما نباید از شکوفایی استعدادها نیز غافل شد.
اگر باشگاهها تمرکز خوبی روی تیمهای پایه خود داشته باشند و مراکز جوانان بخش مهمی از فلسفه باشگاه را تشکیل دهند، فوتبال ما در مسیر درست حرکت میکند و تیم ملی قوی خواهیم داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخش نخست این گزارشها شما را با انواع نسلها آشنا کردیم و هر نسل را به نسلهای (G، S، B، X، Y و Z) مقایسه کردیم و به معرفی نخستینهای فوتبال ایران در جهان پرداختیم. در بخش دوم به مهمترین شاخصهای استعدادیابی در فوتبال اشاره داشتیم و در بخش سوم به عوامل و فرمولهای استعدادیابی در کشورهای صاحب فوتبال میپردازیم به همراه با گفتوگو با «سعید مراغهچیان» بازیکن اسبق استقلال که یکی از قدیمیترین آکادمیهای فوتبال را در اختیار دارد.
عوامل و فرمولهای استعدادیابی
پنج عامل بهعنوان عوامل استعدادیابی در بازیکنها مطرح است:
۱. تکنیکی (پاسدادن، دریبلکردن، دریافتکردن و شوتکردن)
۲. تاکتیکی (استفاده از مهارتهای تکنیکی در موقعیتهای بازی)
۳. فیزیکی (سرعت، قدرت، استقامت، هماهنگی و تعادل)
۴. روانی (حفظ کنترل روانی در شرایط استرسزا و پرفشار)
۵. شیوه زندگی (عادتها، تغذیه، استراحت، توازن بین فوتبال و سایر فعالیتها)
در هلند، از فرمولی به نام «تیپس» برای استعدادیابی بازیکنان فوتبال استفاده میشود. این فرمول از نخستین حرف این کلمات تشکیل شده است: تکنیک، هوش و زیرکی، شخصیت و سرعت.در هلند، از فرمولی به نام «تیپس» برای استعدادیابی بازیکنان فوتبال استفاده میشود. این فرمول از نخستین حرف این کلمات تشکیل شده است: تکنیک، هوش و زیرکی، شخصیت و سرعت.
از سرعت بهعنوان یک کیفیت و ویژگی ضروری که موجب تمایز بازیکنان بزرگ از بازیکنان خوب میشود نام برده شده است. گفته میشود اگر بازیکنی فاقد سرعت باشد بهتر است دارای تکنیک فوقالعاده و استثنایی در پاسدادن، دریافتکردن و دریبلکردن توپ باشد.
ملاکهای انتخاب بازیکن
براساس این تواناییها، ملاکهایی اساسی در انتخاب بازیکنها به دست میآید که شامل:
۱. استعداد برای بازی فوتبال (کار ترکیبی، قدرت تحلیل، خلاقیت، ابتکار و تشخیص دیداری)
۲. ملاکهای سرعت و قدرت انفجاری (سرعت واکنش، سرعت استارت، سرعت دوندگی اولیه، تعداد گامها و سرعت کار با توپ)
۳. هماهنگی و دقت (توانایی اجرای حرکات پیچیده مطابق با مکان و زمان، سرعت آموختن حرکات جدید و تکنیکها)
۴. توانایی کارکردی (ظرفیت هوازی و بهویژه ظرفیت بیهوازی و حداکثر اکسیژن مصرفی)
۵. ملاکهای روانی و اجتماعی (هوش تفهیمی، انگیزش، تسلط بر خود، ثبات احساسی، استحکام شخصیتی و برقراری ارتباط)
۶. سایر ملاکها (روابط حرفهای و شیوه زندگی)
بنابراین، پیششرط پیشرفت در فوتبال، انتخاب مناسب است که به همراه تأثیر محیط، روشهای آمادهسازی و شرکت در مسابقات مهم در رشد بازیکنان نقش دارد.
مراغهچیان: باید استعدادیابهای ما درست استعدادیابی کنند
«سعید مراغهچیان» پیشکسوت باشگاه استقلال که از سال ۱۳۵۹ و نزدیک به ۴۲ سال در رده پایه و آکادمی فعالیت میکند و نخستین نفری است که در ایران آکادمی تاسیس کرده در این رابطه به پژوهشگر ایران اکونومیست گفت: «استعدادیاب در فوتبال اصل مطلب است. بهعنوان مثال «لیونل مسی» وقتی به عنوان یک استعداد مورد توجه قرار گرفته به لحاظ بدنی بسیار ضعیف بود؛ باشگاه بارسلونا روی او سرمایهگذاری کرد و نتیجه آن را هم دید. متاسفانه در مملکت ما استعدادیاب خوب کم است که تشخیص دهد این بازیکن راه برود معلوم میشود یک فوتبالیست خوب از آب در میآید یا نه.
«یک مثالی بزنم، یک روزی با «زدراکو رایکوف» سرمربی تاج سابق نشسته بودیم و بازی جوانان را میدیدیم. «رایکوف» میخواست یکی و دو نفر را انتخاب کند و به تیم اصلی بیاورد. از من پرسید کدامیک از اینها را میپسندی؟ من یکی که خوب دریبل میزد را انتخاب کردم و گفتم این! اما او «مجید نوروزی» را انتخاب کرد؛ «نوروزی» در آن بازی دو حرکت بدون توپ داشت، یک شوت زد و یک پاس عوض کرد و به همین دلیل او را برای تیم بزرگسالان انتخاب کرد.
متاسفانه در مملکت ما استعدادیاب خوب کم است که تشخیص دهد این بازیکن راه برود معلوم میشود یک فوتبالیست خوب از آب در میآید یا نه.میخواهم بگویم ما به بازیکنی که خوب دریبل میزند توجه میکنیم اما بازی بدون توپش را نمیبینیم، کنترل توپی که میکند، درجا و یا در حال حرکت است و یا به هنگام بازی که توپ را در اختیار دارد؛ دیگران، بازیکنان را خوب میبیند که ما نگاه نمیکنیم اما یک استعدادیاب، حتی با راه رفتن فرد میفهمد که او بازیکن میشود یا خیر.»
چرا سازندگی وجود ندارد؟
بازیکن اسبق تیمهای استقلال و دارایی ادامه داد: «باید استعدادیابهای ما درست استعدادیابی کنند. متاسفانه در فوتبال ما وقتی یک فرد را بهعنوان استعداد به یک باشگاه معرفی میکنید آنها از او رزومه میخواهند که از نظر من معنا ندارد. یک مربی کاردان کسی است که وقتی فردی بهعنوان استعداد به او معرفی میشود اگر باهوش است اما از نظر بدنی ضعیف، او را بسازد؛ چرا همه به دنبال بازیکن آماده هستند؟ چرا سازندگی وجود ندارد؟
«در دنیا مربیهای کاربلد را در فوتبال پایه میگذارند تا آنها بازیکنها را بسازند و به باشگاهها تحویل دهند؛ چون این تیم پایهها هستند که آینده فوتبال را میسازند اما در کشور ما متاسفانه از مربیان درجه دو و سه در فوتبال پایه استفاده میشود. نخستین باری که تیم ملی کشورمان به جامجهانی راه پیدا کرد، فقط یک تیم سهمیه آسیا و اقیانوسیه بود؛ دلیل آن این بوده که به فوتبال پایه خیلی توجه میشد و همین امر سبب شد آن اتفاق خوب برای فوتبال ما رقم بخورد.
برای باشگاههای ما از نظر اقتصادی هم خوب میشود که از بازیکنان خودشان استفاده کنند زیرا دیگر احتیاجی نیست به دنبال بازیکن میلیاردی رفت و هزینه زیادی پرداخت. مدیران ما دوست ندارند از بازیکنان خود استفاده کنند و از بازیکنان دیگر باشگاههای داخلی و خارجی بازیکن میگیرند و هزینه یکنند و بعدش هم بدهی بار میآورند.»
بهترین مربیهای دنیا از فوتبال پایه مربیگری خود را آغاز کردهاند اما در کشور ما بازیکنی تازه فوتبالش به پایان رسیده و عرقش خشک نشده یک تیم لیگ برتری به او داده میشوددلالها پدر فوتبال را درآوردهاند
مراغهچیان با بیان اینکه «اگر کمی از آن پولها را هزینه آکادمی خود کنند، آینده باشگاه را میسازند»، گفت: «من که ۱۵ سال برای باشگاه استقلال بازی کردم چون اهل زدوبند نبودم کنارم گذاشتند و نگذاشتند آکادمی این باشگاه را بسازم. در آکادمی من اگر استعدادی پیدا شود یا خودشان میروند و یا من آنها را به باشگاهها معرفی میکنم. چند نفری هم نیز به آکادمی استقلال معرفی کردم و تا به حال نشده خانوادهای بیاید و بگوید سعید مراغهچیان برای فرستادن فرزندم به یک باشگاه تقاضای پول کرده است.
۳۵ سال است هیچ اتفاقی خاصی نیفتاده و در کشورمان همه چیز رابطهای شده، باندبازی و دلال! این دلالها پدر فوتبال را درآوردهاند و در مدتی که در آکادمی باشگاه استقلال بودم از این دلالها وجود داشت و همه آنها را بیرون کردم. فوتبال ما زمانی درست میشود که مدیرهای خوب در صدر باشگاهها قرار گیرند و حضور آنها سبب میشود مدیر و مربیهای آکادمی زدوبند نکنند؛ از پدر و مادرها پولی نگیرند و واقعاً از آنهایی که استحقاق دارند استفاده کنند.»
دلالها پدر فوتبال را درآوردهاند و در مدتی که در آکادمی باشگاه استقلال بودم از این دلالها وجود داشت و همه آنها را بیرون کردمهر کسی که به برنامه تلویزیونی میرود ...
ملیپوش اسبق فوتبال کشورمان افزود: «همه اینها برمیگردد به اینکه آن مدیر به مربی خود پول خوبی بدهد که دنبال این کارها نروند. اما نباید از هر مربیای در آکادمی استفاده شود. بهترین مربیهای دنیا از فوتبال پایه مربیگری خود را آغاز کردهاند اما در کشور ما بازیکنی تازه فوتبالش به پایان رسیده و عرقش خشک نشده یک تیم لیگ برتری به او داده میشود تا مربیگری کند؛ بدتر از آن، هر کسی که به برنامه تلویزیونی میرود و خوب صحبت میکند بدون توجه به توانایی او در کار مربیگری به او تیم میدهند!
۴۲ سال است که من آکادمی دارم اما در این مدت هیچکس نیامده بپرسد «مراغهچیان» چرا باید اینجا باشد؟ چرا از من استفاده نکردند؟ منظورم خودم نیستم، امثال ما را چرا استفاده نمیکنند؟ شما ببینید، برای اجاره زمین، کلی پول میدهم؛ هزینهها بسیار بالاست ؛به عنوان مثال لباسی که دو هزار تومن میخریدم الان شده ۱۴۰ هزار تومن، توپ به این گرانی، و ... .
باید دولت کمک کند و بیاید بگوید آقای مراغهچیان ما به شما این قدر حقوق میدهیم استعدادیابی کن و آنهایی که خوب هستند را بردار و با آنها کار کند و هر بازیکنی که ساختی و به باشگاه رفت این قدر و اگر به تیم ملی رفت فلان قدر به شما میدهیم و با این کار به شما قول میدهم در مدت سه و چهار سال آینده چه فوتبالی خواهیم داشت.»
ادامه دارد ...
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: فوتبال ، مسابقات استعدادهای برتر ورزشی ، لیگ برتر فوتبالمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: فوتبال مسابقات استعدادهای برتر ورزشی لیگ برتر فوتبال باشگاه استقلال فوتبال پایه مراغه چیان باشگاه ها فوتبال ما ملاک ها دلال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۳۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطاییفر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیفدار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیفدار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامهخوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6089737 فریبرز دارایی