Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد بختیاری‌فر روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منابع آب آشامیدنی شهر همدان محدود است و در حال حاضر چاره‌ای جز سهمیه بندی آب و قطع موقت ساعتی شبکه نداریم اگرچه این شرایط ممکن است برای مردم سخت باشد، اما در حال حاضر تنها راه تا اجرای طرح های اصولی و پایدار رفع کامل مشکل، همین است.

وی اظهار داشت: در شرایط عادی، نیاز آب شهر همدان حدود یک هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه است که پیش از این تا سقف یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آن از طریق سد اکباتان و مابقی از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی تامین می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه حدود ۶۸۰ لیتر آب در ثانیه نیز از طریق چاه‌ها و منابع آب زیر زمینی برای این مصرف تامین می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر منابع آبی سد اکباتان به کمترین میزان خود رسیده است و باید از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب شرب مصرفی شهر همدان از طریق ۷۰ حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با توجه به کاهش بارندگی، از بهمن سال گذشته و با همکاری شرکت آب منطقه ای، تلاش شد میزان برداشت از سد اکباتان در زمان دسترس بودن آب‌های سطحی به کمترین میزان خود برسد و به این منظور از آب رودخانه‌های خاکو و دره مرادبیک استفاده شد و برداشت از سد اکباتان به ۴۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافت.

بختیاری‌فر تاکید کرد: تا اوایل خرداد ماه و پیش از اینکه کشاورزان حق آبه‌های خود را از این رودخانه ها دریافت کنند، نهایت برداشت از آب‌های سطحی برای تامین آب آشامیدنی همدان صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه به منظور تامین آب آشامیدنی همدان، حفر هشت حلقه چاه در منطقه آق‌حصار در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سه حلقه چاه در منطقه جنوب آق‌حصار با ظرفیت ۱۲۰ لیتر در ثانیه و خط انتقال ۹ کیلومتر حفاری و از اردیبهشت ماه نیز وارد مدار شبکه آبرسانی همدان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: سه حلقه چاه دیگر نیز در منطقه شمال آق‌حصار حفاری شده که با ظرفیت ۱۳۰ لیتر در ثانیه، هفته آینده وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حفاری ۲ حلقه چاه دیگر نیز در این منطقه در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: به منظور جبران بخشی از آب مورد نیاز همدان، چهار حلقه چاه کشاورزی نیز به صورت پاره وقت وارد شبکه آبرسانی این شهر شده است.

بختیاری‌فر تصریح کرد: ۳۱ حلقه چاه کشاورزی که در اطراف تاسیسات آبرسانی همدان قرار دارد شناسایی شده است که از این تعداد ۱۲ کشاورز آمادگی آبرسانی را اعلام کردند که به زودی این چاه‌ها نیز وارد شبکه آبرسانی همدان می شود.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های کاری شرکت آبفا در حال لوله گذاری برای انتقال آب این چاه‌ها به شبکه آبرسانی همدان هستند، خاطرنشان کرد: آمادگی کامل را داریم تا به محض انعقاد قرارداد با مالکان چاه‌های کشاورزی آب را به شبکه آبرسانی همدان متصل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با همکاری مدیرکل منابع طبیعی استان برای جبران بخشی از کمبود آب شهر همدان، سه حلقه چاه که مربوط به مزرعه تولید بذر منابع طبیعی بود نیز به صورت پاره وقت در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در تصفیه خانه فاضلاب همدان نیز ۹۰۰ لیتر در ثانیه پساب‌ تصفیه می‌شود، افزود: از مهم ترین روش‌ها در تامین ذخایر آبی بحث بازگردانی و استفاده از پساب فاضلابی است که اکنون آب مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح، پتروشیمی هگمتانه و بخشی از شهرک صنعتی ویان و همچنین رودخانه امزاجرد از طریق این تصفیه خانه تامین می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز امروز در بازدید از تصفیه خانه شهرک بهشتی همدان با تاکید بر اینکه همکاری مردم با مسوولان در مدیریت مصرف برای رفع مشکل کم آبی بسیار راهگشاست، گفت: مسوولان نیز باید هر چه سریع‌تر در خصوص وارد مدار کردن چاه‌های آب اطراف شهر همدان اقدام کنند.

آیت الله «حبیب الله شعبانی موثقی» ضمن قدردانی از صبر و حوصله مردم در تحمل شرایط ناشی از خشکسالی و کم آبی، افزود: بهترین پاسخ به صبر و حوصله مردم، اقدام جهادی برای حل مشکل آب از سوی مسئولان مربوطه به عنوان یک اولویت و در اسرع وقت است. 

وی تصریح کرد: تا زمانی که طرح آبرسانی بین حوضه ای به همدان تکمیل شده و به بهره برداری برسد، مسئولان باید برنامه مشخصی برای تامین آب مصرفی و یا زمان بندی مشخص مدیریت آب را ارائه کنند. 

به گزارش ایرنا، طرح آبرسانی بین حوضه ای به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

درهمین ارتباط رییس جمهور در جریان سفر به استان همدان نیز بر پیگیری جدی این طرح با هدف تکمیل و بهره برداری از آن طی ۲ ماه آینده تاکید کرد. 

آیت الله رییسی در نشست خبری پایان سفر خود به همدان با اشاره به اینکه مساله آبرسانی به استان به ویژه شهر همدان از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم پیگیری شده و اولویت های کاری استاندار و وزرات نیرو است، گفت: اجرای این طرح حدود ۱۷ سال طول کشیده و با این وجود پیشرفت چندانی نداشته است، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح با قوت پیگیری و حداکثر ظرف ۲ ماه به پایان می رسد.

رییس جمهور تصریح کرد: ناکارآمدی موجب معطل ماندن پروژه ای(طرح انتقال و آبرسانی بین حوضه ای همدان) به مدت ۱۷ سال در همدان شده در حالیکه طی همین چند ماه اخیر به اندازه ۱۷ سال گذشته در این پروژه کار شده است.

آیت الله رییسی تاکید کرد: دراین زمینه از استاندار همدان خواستم که این پروژه ظرف ۲ ماه تکمیل و بهره برداری شود.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو نیز هفته جاری در بازدید از طرح آبرسانی به همدان گفت: با پیگیری استاندار همدان و اقدامات صورت گرفته توسط مسوولان اجرایی پروژه آبرسانی بین حوضه‌ای به همدان، این طرح یک گام دیگر به بهره‌برداری نزدیک شده است.

محمد جوانبخت افزود: در طول ۲ سال گذشته میزان بارش نزولات آسمانی در استان همدان مناسب نبوده و کاهش بارندگی و خشکسالی در سال آبی جاری، موجب کاهش منابع آب استان و ایجاد شرایط ویژه در تامین آب آشامیدنی شهر همدان شده است.

وی اظهار داشت: از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب شهر همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و طرح اضطراری تامین آب برای این شهر عملیاتی شد.

استاندار همدان نیز که از ابتدای حضور در استان به صورت جدی و شبانه روزی پیگیر تکمیل و آماده شدن طرح آبرسانی به شهر همدان است، اخیرا اظهار داشت: برای طرح آبرسانی بین حوضه‌ای همدان در سفر استانی هیات دولت، یک هزار میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: پیش از آن نیز با دستور آیت الله رییسی در یک مرحله یک هزار میلیارد تومان اختصاص یافت همچنین وزیر نیرو ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات در اختیار به این طرح اختصاص دادند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید رییس جمهور به تسریع در اجرای این طرح و تکمیل آن در کمتر از ۲ ماه امید می رود با شتاب بخشی به کار، عملیات انتقال آب به همدان به زودی تکمیل و به پایان برسد.

برچسب‌ها شركت آب و فاضلاب همدان شهر همدان اختصاصی ایرنا آبرسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شركت آب و فاضلاب همدان شهر همدان اختصاصی ایرنا شركت آب و فاضلاب همدان شهر همدان اختصاصی ایرنا آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان شبکه آبرسانی همدان استاندار همدان لیتر در ثانیه طرح آبرسانی بهره برداری استان همدان دولت سیزدهم آب آشامیدنی حال حاضر بختیاری فر سد اکباتان سال گذشته شهر همدان همدان نیز منابع آب آیت الله حلقه چاه تامین آب شبکه آب یک هزار چاه ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۴۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز گیلان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین و پاسخگو بودن مسؤولان به پیشگاه مردم شریف و اجرای اصل مطالبه گری رسانه ملی در دوره تحول، صدا و سیمای گیلان در صدد تهیه برنامه‌ای با عنوان «پاسخ» بر آمد که با محوریت مطالبه گری، شفاف و بدون تعارف دغدغه‌های مردم را پیگیری می‌کند.

ماهیت اصلی این برنامه طرح خواسته‌های مردم و پیگیری پاسخ آن از مدیران استان است و شفاف سازی، ترویج و افزایش ظرفیت پاسخگویی مدیران و پیگیری مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استان با حضور مسؤولان ارشد استان، مدیران کل، رؤسای سازمان‌ها و نهادهای مختلف استان از دیگر اهداف این برنامه است.

برنامه «پاسخ» با بخش گفتگو با مهمان، گزارش مردمی، تصاویر ارسالی مردم و سوالات مردمی همراه با مشاوره اساتید دانشگاه، کارشناسان و نخبگان استان چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۱:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه به طور زنده از سیمای گیلان به روی آنتن می‌رود.

نخستین قسمت این برنامه با حضور دکتر عباسی استاندار گیلان تهیه و پخش شد و با برقراری ارتباط تلفنی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز سوالات مرتبط با هر حوزه مطرح شد.

نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال، چرایی سقوط رتبه گیلان در میان سایر استان‌های کشور در شاخص بهبود فضای کسب و کار، (GDP) استان و سهم گیلان از تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی گیلان برای به دست آوردن سیمایی از فاصله طبقاتی در گیلان ، وضعیت مدیریت پسماند و حال و روز لندفیل های سراوان در رشت، تموشل محل دپوی پسماند لاهیجان و سیاهکل، مادیان گوابر در لنگرود، مرکز دپوی موقت پسماند در تالاب کیاکلایه لنگرود و مخاطرات زیست محیطی دفنگاه های دیگر نقاط استان از جمله در غرب گیلان، علت عدم به بهره برداری رسیدن و آغاز به کار راه آهن رشت-کاسپین تا پایان سال ۱۴۰۲، احتمال انجام ترمیم کابینه مدیریتی نماینده عالی دولت در گیلان در صورت خواست مردم و وجود ادله کافی، وضعیت آبی فصل زراعی جاری و فرصت‌ها و تهدیدهای زراعت برنج و چای و مسائل مرتبط به برنجکاران، چایکاران و کارخانجات چای، وضعیت مدیریت شهری کلانشهر رشت و نیازهایی که باید در مرکز استان رفع شود مسائلی که بود که در این برنامه مطرح شد و استاندار گیلان به آنها پاسخ داد.

تهیه کنندگی این برنامه را «محمود رحمتی» و اجرای آن را «مهدی لطفی» برعهده دارد و بخش پیام‌های دریافتی مخاطبان نیز با اجرای «شهریار سروری» روی آنتن می‌رود.

کد خبر 6088681

دیگر خبرها

  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه فعال در شهر اصفهان انجام شد
  • گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • پیامکی که تهرانی‌ها را نگران کرد؛ چرا آب ذخیره کنیم؟
  • واقعیت پیامک ذخیره سازی آب که تهرانی ها را نگران کرد چه بود؟
  • واقعیت پیامکی که تهرانی‌ها را نگران کرد چه بود؟