Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-آمریکا و اتحادیه اروپا در حال رایزنی در مورد پاسخ ایران به پیشنهادی هستند که اروپایی ها برای احیای توافق هسته ای ارائه کرده اند و ایران نیز هدف خود از مذاکرات را مشخص کرده است.
 به گزارش خبرگزاری آریا ،ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که همه طرف ها ملاحظات خود در خصوص پیش نویش اتحادیه اروپا را مطرح کرده اند اما واشنگتن جزئیات موضع خود را فاش نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او یادآور شد که کشورش شرکای خود از جمله اسرائیل را در جریان چند و چون اوضاع قرار داده است.
پرایس با اشاره به اینکه کشورش درخواست ضمانت را مانعی در برابر احیای توافق هسته ای می داند، بیان کرد: مهم برای ما و دیگر طرف ها نظیر اتحادیه اروپا و اسرائیل این است که ایران سلاح هسته ای نداشته باشد چون «اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد خطری بری ما و جامعه بین المللی خواهد بود».
خبرنگار الجزیره در تهران از قول بک مقام مسئول ایرانی گزارش داد که تهران پاسخ خود درباره پیشنها احیای توافق هسته اس را به اروپایی ها ارسال کرده است.
هنوز ایران و اتحادیه اروپا جزئیاتی از پاسخ ایران را ارائه نکرده اند با این حال الجزیره از قول یک مقام عالی رتبه ایرانی آورده است که پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا واقع گرایانه و حرفه ای بوده و حاوی نکات مهمی در راستای تامین منافع ایران است.

تعلل آمریکا در پاسخ به پیشنهادات ایران
ایالات متحده آمریکا از تعیین زمان دقیق پاسخ واشنگتن به پیشنهادات تهران در خصوص احیای توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام داشت که طرف آمریکایی به بررسی پیشنهادات ایران ادامه می دهد.
پرایس یادآور شد که پیشنهادات ایران از طریق اتحادیه اروپا منتقل شده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: ما در حال بررسی آنها هستیم. روز (سه شنبه) اینگونه بود. روز (چهارشنبه) نیز به همین صورت است.
پرایس در عین حال توضیح نداد که چه زمانی می‌توان منتظر پاسخ دولت آمریکا به پیشنهادات ایران بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند فاش کند که واشنگتن قصد دارد چه زمانی قصد دارد پاسخ خود را در مورد پیشنهادات ایران به اتحادیه اروپا منتقل کند، گفت: نه. حداقل نمی توانم علناً اعلام کنم.
به گفته این دیپلمات، ایالات متحده در حال "مشاوره با اتحادیه اروپا" و همچنین "متحدان اروپایی در مسیر پیش رو"، برای احیای احتمالی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به طور کامل است.
علاوه بر این، پرایس اذعان کرد که دولت ایالات متحده نیاز به حمایت قانونگذاران برای اطمینان از احیای برجام و اجرای آن دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: ما درک می کنیم که کنگره [ایالات متحده] نیز باید در این تلاش شریک باشد.

ادعای وال‌استریت‌ژورنال: خواست‌های تهران احیای برجام را دشوار کرده 
 وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد: درخواست‌های تهران از جمله دادن تضمین از سوی دولت آمریکا، باعث شده تا اروپا و آمریکا در مورد امکان احیای توافق هسته‌ای(برجام) با تردید و عدم اطمینان مواجه شوند.
این روزنامه آمریکایی در گزارش خود افزود: تهران به دنبال تضمین‌هایی در صورت خروج مجدد آمریکا از یک پیمان است، اما دیپلمات‌های غربی هشدار می‌دهند که اگر ایران انعطاف‌پذیری نشان ندهد، طرف‌ها ممکن است به توافق نرسند.
ژورنال نوشت: درخواست‌های ایران برای تضمین از سوی آمریکا بار دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 را متوقف کرده و باعث شده واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی از امکان‌پذیر بودن احیای توافق اطمینان نداشته باشند.
سی‌ان‌ان هم روز چهارشنبه گزارش داده بود که ایران به دنبال دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج هر دولتی در این کشور از برجام است. این درحالی است که برخی جمهوریخواهان علناً از پاره کردن برجام در فردای رسیدن یک جمهوریخواه به کاخ سفید صحبت می‌کنند

بالا بردن هزینه خروج آمریکا از برجام
از سوی دیگر محمد مرندی مشاور هیات مذاکره کننده ایرانی به الجزیره گفته است: یکی از اهداف مذاکره درباره توافق هسته ای، بالا بردن بهای هر گونه خروج آمریکا از توافق در آینده است.
مرندی با تاکید بر اینکه هدف از مطرح کردن هزینه خروج آمریکا از توافق هسته ای، در واقع واکسینه کردن این توافق است و این به نفع همه است، افزود: یکی از جنبه های افزایش هزینه خروج آمریکا از این توافق، ضمانت های هسته ای داخلی در کنار ضمانت های اقتصادی، سیاسی و حقوقی است.
در همین چارچوب میخائل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای در وین گفته است که پیشنهادهای ایران درباره سند اروپایی ها معقول است و به احتمال زیاد این هفته یا هفته آینده نشست وزیران برجام برگزار می شود.

بحث ضمانت های الزام آور
سی ان ان نیز از قول یک دیپلمات منطقه ای گزارش داده بود که قضیه اصلی پیش روی احیای توافق هسته ای با ایران، ضمانت هایی است که تهران برای هرگونه خروج از توافق هسته ای در آینده مطرح کرده است.
این دیپلمات با اشاره به اینکه پیشرفت هایی در نزدیک کردن دیدگاهها بویژه در خصوص مسئله تحریم های غیرمستقیم علیه شرکت های ایرانی فعال در خارج حاصل شده است، بیان کرد: مذاکرات اکنون بین ایران و آمریکا از طریق قطر و اتحادیه اروپا در حال انجام است.
پس از مذاکرات پراکنده و غیرمستقیم بین آمریکا و ایران که شش ماه به طول انجامید، یک مقام مسئول اروپایی هشتم اوت گفت که اتحادیه اروپا یک پیشنهاد «نهایی» را ارائه کرده و انتظار دارد ظرف «چند هفته آینده» به آن پاسخ داده شود.

بلومبرگ: اختلافات داخلی آمریکا امضای توافق را دشوار کرده
به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ،اختلافات داخلی آمریکا بر سر توافق، گفتگوکنندگان را مجبور کرده تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ارائه دهند که درخواست های ایران را در چارچوب سازوکار کنترل و تعادل ایالات متحده برآورده کند.
 اخیراً، مقامات گفتند که دو طرف در زمینه غرامت های ویژه پیشرفت کرده اند که بازگشت اقتصادی ایران را تضمین می کند، حتی اگر دولت بعدی ایالات متحده یا اقدام کنگره دوباره این توافق را لغو کند.
وزیر امور خارجه ایران، حسین امیر عبداللهیان، می گوید: با خروج ناگهانی دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای، ایرانی ها حالا می خواهند مطمئن شوند که دوباره فریب نخواهد خورد و با تضمین قدرت های جهانی می توانند فعالیت های هسته ای خود را محدود کنند و دوباره در تله تحریم ها گرفتار نشوند.
بیش از 100 نماینده جمهوری خواه کنگره متعهد شده اند که با هرگونه لغو تحریم های ایران توسط دولت جو بایدن مخالفت کنند. اختلافات داخلی آمریکا بر سر توافق، گفتگوکنندگان را مجبور کرده تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ارائه دهند که درخواست های ایران را در چارچوب سازوکار کنترل و تعادل ایالات متحده برآورده کند. 
قدرت‌های جهانی مشتاق بازگشت به توافق هستند زیرا در نبود هر گونه محدودیتی، مهندسان ایران ظرفیت این کشور را برای غنی‌سازی شتابان اورانیوم تا سطوحی نزدیک به آنچه برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد نیاز است، افزایش می دهند.
در نبود تضمین، ایران درصدد است تا سانتریفیوژهایش را دست نخورده باقی بگذارد تا در صورت خروج آمریکا از توافق بتواند به سرعت مسیر را معکوس کند. به این ترتیب راه برای یک کشور سوم باز می شود تا سوخت هسته ای و سانتریفیوژها به آنجا ارسال شود. روسیه و قزاقستان به‌عنوان تسهیل‌کننده‌های بالقوه شناخته شده‌اند، دومی در توافق‌نامه اولیه به‌عنوان ایستگاه بالقوه برای سوخت هسته‌ای ایران تعیین شده است. از سوی دیگر نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد کرده که بهترین راه در مورد سانتریفیوژها این است که آنها مهر و موم و دست نخورده نگهداری شوند نه اینکه از بین بروند.
پس از خروج ترامپ از توافق و عملیات جاسوسی اسرائیل، آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدارکی از اورانیوم ساخت بشر در چندین سایت اعلام نشده در ایران دست یافت. این موضوع اکنون به عنوان یک چالش در گفت وگوها مطرح شده است. ایران پایان تحقیقات به عنوان بخشی از یک توافق گسترده تر را خواستار شده است. با این حال، کشورهایی که با ایران گفت وگو می کنند نمی توانند به آژانس بین المللی انرژی اتمی – که به عنوان یک بازرس مستقل عمل می کند – دستور دهند که تحقیقات خود را زودتر از موعد به پایان برساند. گفت وگوهای موازی در جستجوی راه حل صورت گرفته اما تاکنون نتایج ملموسی در بر نداشته است.

فشار تل آویو به واشنگتن به دنبال پاسخ ایران به پیشنهادات اروپا
 همچنین به دنبال پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا،کاخ سفید از سوی تل آویو تحت فشار است.
 رسانه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی پیرامون مذاکرات احیای برجام، احتمال امضای برجام از سوی ایران را بالا دانست.
 این رسانه اسرائیلی نوشت: ارزیابی مقامات رسمی اسرائیلی حاکی از زمینه سازی ایران برای امضای برجام در روزهای اخیر است، گرچه هنوز شکاف هایی بین ایران و آمریکا باقی است.
در  ادامه این گزارش آمده است، اسرائیل بیم دارد که توافق با ایران، موجب عقب نشینی آمریکا از وعده هایی باشد که به اسرائیل درباره ایران داده است.
گفتنی است: این گمانه‌زنی‌ها درحالی مطرح می‌شود که هنوز هیچ متن دقیقی از محتوای پاسخ ایران به «متن نهایی توافق برجام» که از سوی اتحادیه اروپا پیشنهاد شده، منتشر نشده است. 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا اروپا وین هتل کوبورگ احیای توافق هسته ای پیشنهادات ایران خروج آمریکا اتحادیه اروپا پاسخ ایران ایالات متحده سخنگوی وزارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۵۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران

به گزارش جام جم آنلاین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده از اعراب حاشیه خلیج فارس خواسته که در حمایت از رژیم اسرائیل در تقابل با ایران، دفاع هوایی یکپارچه تشکیل دهند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» بلینکن غروب دوشنبه در نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: «این حمله تهدید شدید و فزاینده ایران و ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع هوایی یکپارچه را نشان می‌دهد».

این در حالی است که طرح تشکیل پدافند هوایی پکپارچه از چندین سال پیش مطرح شده، اما تا کنون موفقیتی در پیشبرد آن حاصل نشده است.

چند روز پیش از این معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا اجرای موفق عملیات «وعده صادق» علیه اسرائیل را نشان‌دهنده شکست طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیا توصیف کرده بود.

ایشان روز دوشنبه گفت: «اجرای موفق عملیات وعده صادق نشانه شکست طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیاست.

سردار سنایی راد گفت: «در شرایطی بودیم که، چون رژیم صهیونیستی با مانعی برای ادامه اقدامات خود را مواجه نمی‌دید و احتمال تکرار این جنایت وجود داشت لذا برای متوقف کردن این روند جنایت و ترور از یک سو و تنبیه متجاوز از سوی دیگر، عملیات وعده صادق طراحی شد.»

او در خاتمه گفت: «در طراحی این عملیات همه ابعاد ماجرا در نظر گرفته شد که ضمن ارسال پیام قدرت و ترمیم یا تثبیت بازدارندگی ما، هیچ زمینه‌ای برای بهانه جویی علیه ما وجود نداشته باشد، اگر صهیونیست‌ها می‌توانستند ۵ جنازه زن و کودک در این ماجرا در اختیار داشته باشند حتماً دنبال مظلوم نمایی و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران بودند.»

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات