Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بلاکچین کپی‌های یکسانی از یک پایگاه اطلاعاتی در کل شبکه ایجاد می‌شود و به این ترتیب هک و تقلب در سیستم را بسیار سخت می‌کند. با اینکه در حال حاضر ارز دیجیتال محبوب‌ترین استفاده برای بلاک چین است. این فناوری پتانسیل طیف گسترده‌ای از برنامه‌های دیگر را نیز دارد. تقریباً هر صنعت مدرنی به نوعی توسط این فناوری تغییر شکل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلاکچین چیست؟

کسب و کارها بر اساس اطلاعات اجرا می‌شوند. هرچه اطلاعات سریع‌تر دریافت شده و دقیق‌تر باشد، بهتر است. بلاک چین برای ارائه اینگونه اطلاعات ایده آل است؛ اطلاعاتی که فوری به اشتراک گذاشته شده و کاملا شفاف در یک دفتر کل غیرقابل تغییر ذخیره می‌شود. البته این اطلاعات فقط توسط اعضای مجاز شبکه، قابل دسترسی است.

در واقع بلاک چین یک دفتر کل مشترک و غیرقابل تغییر است که فرآیند ثبت تراکنش‌ها و ردیابی دارایی‌ها را در یک شبکه تسهیل می‌کند. یک دارایی می‌تواند ملموس (خانه، ماشین، پول نقد، زمین) یا نامشهود (مالکیت معنوی، حق کپی رایت، نام تجاری) باشد. تقریباً هر چیز با ارزشی را می‌توان در یک شبکه بلاک چین ردیابی و معامله کرد.

روش کار بلاکچین

بلاک چین در هسته خود یک دفتر کل دیجیتال توزیع شده است که هر نوع اطلاعاتی را ذخیره می‌کند. در حالی که هر پایگاه داده عادی نیز می‌تواند این نوع اطلاعات را ذخیره کند، بلاک چین به دلیل غیرمتمرکز بودن منحصر به فرد است. به جای نگهداری در یک مکان توسط یک مدیر متمرکز، از کپی‌های یکسان از پایگاه داده بلاک چین در چندین رایانه که در سراسر یک شبکه پخش شده‌اند، نگهداری می‌شود. به این کامپیوترها گره می‌گویند. دفتر کل دیجیتال به عنوان یک زنجیره توصیف می‌شود که از بلاک‌ها تشکیل شده است.

همانطور که داده‌های تازه به طور مداوم به شبکه اضافه می‌شود، یک بلاک جدید ایجاد شده و به زنجیره متصل می‌شود. اکثر گره‌ها باید قبل از اینکه یک بلاک جدید به دفتر کل اضافه شود، اعتبار اطلاعات جدید را تایید کنند. برای یک ارز دیجیتال، به این صورت تضمین می‌شود که تراکنش‌های جدید در یک بلاک تقلبی نبوده یا اینکه ارزها بیش از یک بار خرج نشده‌باشند. تراکنش‌ها معمولاً با استفاده از رمزنگاری ایمن می‌شوند؛ به این معنی که گره‌ها برای پردازش تراکنش نیاز به حل معادلات پیچیده ریاضی دارند. به‌علاوه برای تلاش‌هایشان در تأیید تغییرات داده‌های مشترک، گره‌ها معمولاً با مقادیری از ارز اصلی بلاک‌چین، مانند بیت‌کوین در بلاک‌چین بیت‌کوین، پاداش می‌گیرند.

کاربرد بلاکچین

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که کاربردهای بلاکچین چیست؟ فناوری بلاک چین برای اهداف مختلفی از ارائه خدمات مالی گرفته تا مدیریت سیستم‌های رای گیری استفاده می‌شود. در ادامه مهم‌ترین کاربردهای بلاکچین را بررسی خواهیم کرد.

ارز دیجیتال

امروزه رایج‌ترین استفاده از بلاکچین به عنوان ستون فقرات ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم است. هنگامی که مردم ارزهای دیجیتال را خریداری، معامله و یا به فروش می‌رسانند، تراکنش‌ها روی یک بلاک چین ثبت می‌شوند. هرچه مردم بیشتر از ارز دیجیتال استفاده کنند، بلاک چین می‌تواند گسترده‌تر شود.

بانکداری

فراتر از ارزهای دیجیتال، بلاک چین برای پردازش تراکنش‌های ارزهای فیات مانند پوند، دلار و یورو استفاده می‌شود. بلاکچین می‌تواند سریع‌تر از ارسال از طریق بانک یا مؤسسه مالی باشد زیرا تراکنش‌ها سریع‌تر تأیید شده و می‌توانند خارج از ساعات کاری نیز پردازش شوند.

نقل و انتقالات دارایی

بلاکچین همچنین می‌تواند برای ثبت و انتقال مالکیت دارایی‌های مختلف استفاده شود. اخیرا این قابلیت با دارایی‌های دیجیتال مانند NFT ها، که نشان دهنده مالکیت هنر دیجیتال بوده، محبوب شده است. بلاکچین همچنین می‌تواند برای پردازش مالکیت دارایی‌های واقعی مانند اسناد اموال و وسایل نقلیه نیز استفاده شود.

قراردادهای هوشمند

یکی دیگر از نوآوری‌های بلاکچین، قراردادهای هوشمند است. این قراردادهای دیجیتال پس از برآورده شدن شرایط، به طور خودکار اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، زمانی که خریدار و فروشنده تمام پارامترهای تعیین شده برای معامله را برآورده کنند، پرداخت برای کالا انجام می‌شود.

نظارت بر زنجیره تامین

زنجیره‌های تامین، اطلاعات زیادی در شبکه خود دارند. با روش‌های سنتی ذخیره‌سازی اطلاعات، ردیابی منبع مشکلات، مانند کالاهای بی‌کیفیت از فروشنده، بسیار سخت است. ذخیره این اطلاعات در بلاک چین بازگشت و نظارت بر زنجیره تامین را آسان‌تر می‌کند.

رای دادن

رای‌گیری در بلاک چین باعث‌عدم دسترسی افراد برای دستکاری آرا می‌شود همچنین نیاز به جمع‌آوری دستی و تایید برگه‌های رای کاغذی را از بین می‌برد.

میزان فراگیری و استقبال از بلاکچین در جهان

بلاکچین دنیای تجارت را زیر و رو کرده است. اطلاعات بلاک چین در برابر تغییرات مقاوم هستند و به عنوان یک رکورد امن تراکنش عمل می‌کنند. درک پیچیدگی‌های این فناوری ممکن است سخت باشد اما محبوبیت و رواج فزاینده فناوری برای همه واضح است. بلاکچین به سازمان‌های بهداشتی، درمانی، زنجیره تامین، بانکداری، آموزش و… کمک می کند تا بر چالش‌ها غلبه کنند. برای مثال در حوزه استفاده از بلاکچین در رمزارزها گزارش شده که تا جولای ۲۰۲۲ بیش از ۸۳ میلیون کاربر دارای کیف پول بلاک چین یا یک حساب صرافی، از سراسر جهان هستند!

آینده بلاکچین چگونه خواهد بود؟

بسیاری کارشناسان پتانسیل استفاده از بلاک چین را در موقعیت‌های بیشتری می‌بیند اما این موضوع به سیاست دولت‌ها نیز بستگی دارد. کارشناسان بلاک چین را به مراحل اولیه اینترنت تشبیه می‌کنند. حدود ۱۵ سال طول کشید تا اینترنت داشته باشیم و اولین نسخه گوگل را ببینیم و این زمان برای فیسبوک بیش از ۲۰ سال بود!

پیش‌بینی اینکه فناوری بلاک چین تا ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر کجا خواهد بود، دشوار است اما مانند اینترنت، قطعا روش‌های تراکنش و تعامل ما با یکدیگر را در آینده به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد.

سخن آخر

فناوری بلاک چین مدتی است که وجود داشته و همچنان به طور فعال در کانون توجه قرار دارد. با وجود اینکه برخوردهای متفاوتی نسبت به این فناوری وجود دارد اما هیچ کس نمی‌تواند نقش آن را در چشم‌انداز اقتصادی جهانی دست کم بگیرد.

کد خبر 1663493

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارز دیجیتال تراکنش ها دارایی ها بلاک چین یک بلاک دفتر کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۵۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک شهر، سیدعباس نوربهاء در همین رابطه افزود: عضویت در پروژه ریال دیجیتال به دو صورت متولی و عضو عادی نزد بانک مرکزی بوده که عضو متولی دارای ویژگی تایید تراکنش ریال دیجیتال و توسعه قرارداد هوشمند را داشته و راسا امکان ارائه خدمات مرتبط با کیف ریال دیجیتال و کاربر را دارا خواهد بود.

نوربهاء تصریح کرد: بانک شهر از آبان ماه سال گذشته آمادگی خود را جهت همکاری در این پروژه ریال دیجیتال به عنوان عضو متولی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پس از تایید آن بانک، بانک شهر به عنوان عضو متولی ریال دیجیتال معرفی شد.
وی با بیان اقدامات صورت گرفته در راستای عضویت بانک شهر، گفت: مرحله اول پیاده سازی کیف پول عادی و تجاری به صورت پایلوت و در محیط تستی شبکه برنای بانک مرکزی بوده که این مهم انجام و تایید بانک مرکزی را نیز گرفت. در ادامه محیط عملیاتی این پروژه نیز پیاده سازی و هم اکنون آماده بهره برداری است.
مدیرامورسیستم های بانکی بانک شهر عنوان کرد: پول دیجیتال بانک مرکزی مفهومی نوین است که به ارز دیجیتالی که بانک مرکزی آن را منتشر کرده است، دلالت دارد. این نوع پول در برخی از کشوری های جهان مورد استفاده قرار گرفته و برخی دیگر نیز در حال تحقیق و آزمون بر روی آن هستند.
نوربهاء ادامه داد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز این مراحل را پشت سرگذاشته و در حال ارائه آن با نام ریال دیجیتال بوده و به عنوان یکی از بانک های مرکزی دنیا، این نوع پول را منتشر می کند.
مدیرامورسیستم های بانکی بانک شهر خاطرنشان ساخت: ریال دیجیتال از طریق بانک های عامل توزیع شده و این بانک ها باید نرم افزارهای لازم را توسعه دهند تا این پول برای کابران قابل استفاده باشد؛ خوشبختانه این مهم در بانک شهر و در راستای تحقق شعار "نوآوری در خدمت" به مشتریان ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری