Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و هفتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

ورود جنگنده های روسیه به حریم هوایی فنلاند ۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۱۶:۵۸

وزارت دفاع فنلاند دو جنگنده میگ ۳۱ روسیه را متهم کرد که امروز صبح حریم هوایی این کشور را در نزدیکی شهر ساحلی پوروو (Porvoo) نقض کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های فنلاندی نوشت که ساعت ۶:۴۰ به وقت محلی دو جنگنده مزبور حین پرواز به سمت غرب، به مدت دو دقیقه و به عمق یک کیلومتر وارد حریم هوایی فنلاند شدند.

خبری در مورد اقدام احتمالی نیروی هوایی فنلاند در بیرون راندن این جنگنده ها منتشر نشده است.

در بیانیه وزارت دفاع فنلاند تنها به این نکته اشاره شده که نیروی هوایی این کشور میگ های روس را شناسایی کرده و مرزبانی در حال انجام تحقیق در مورد این حادثه است.

وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرده بود که سه جنگنده میگ ۳۱ مسلح به موشک های مافوق صوت کینژال (Kinzhal) را به منطقه کالینینگراد که در سواحل دریای بالتیک قرار داشته و بین کشورهای لیتوانی و لهستان محصور است، اعزام کرده است.

روسیه: در صورت ادامه حملات، نیروگاه اتمی زاپروژیا را تعطیل می‌کنیم ۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۱۶:۵۸

وزارت دفاع روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، اگر نیروهای اوکراینی به بمباران اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا ادامه دهند، این تاسیسات اتمی واقع در جنوب اوکراین تعطیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایگور کریلوف» رئیس نیروی حفاظت بیولوژیکی، شیمیایی و تشعشعات روسیه در کنفرانسی خبری گفت: سیستم‌های پشتیبانی نیروگاه اتمی زاپروژیا در نتیجه بمباران‌ها دچار آسیب شده‌اند. اگر اتفاقی در این نیروگاه رخ دهد، مواد رادیواکتیو تا آلمان، لهستان و اسلوواکی پخش خواهند شد.

نیروگاه اتمی زاپروژیا در مارس سال جاری میلادی به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این نیروگاه به خط مقدم درگیری‌ها نزدیک است و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است. روسیه و اوکراین دائما یکدیگر را مقصر حمله به این نیروگاه می‌دانند.

درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره اوکراین

منابع خبری از درخواست آمریکا و چند کشور دیگر برای برگزاری نشستی در شورای امنیت به منظور بررسی وضعیت اوکراین خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منابعی در شورای امنیت اعلام کردند که آمریکا، آلبانی، فرانسه، انگلیس، ایرلند و نروژ خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین شده‌اند.

طبق گفته این منابع، کشورهای مذکور و در رأس آنها آمریکا خواستار برگزاری این نشست در تاریخ ۲۴ اوت (دوم شهریورماه) شده‌اند.

این منابع درباره دستور کار این نشست نیز گزارش دادند که در آن شش ماه عملیات نظامی روسیه در اوکراین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد اردوغان به زلنسکی برای دیدار با پوتین

یک رسانه ترکیه‌ای درباره دستورکار دیدار رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین اعلام کرد که قرار است رجب طیب اردوغان به ولودیمیر زلنسکی دیدار با رئیس جمهوری روسیه را پیشنهاد دهد.

شبکه تلویزیونی ترکیه‌ای "A Haber" امروز (پنج‌شنبه) با اشاره به دیدار قریب‌الوقوع سه‌جانبه میان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: پیشبینی می‌شود که اردوغان در دیدار با زلنسکی در شهر لویو، برنامه‌ریزی یک دیدار میان رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را پیشنهاد دهد.

رسانه‌های ترکیه ساعاتی قبل اعلام کردند که اردوغان ترکیه را به مقصد لویو ترک کرده است تا در نشست سه جانبه با زلنسکی و گوترش در این شهر شرکت کند.

گوترش نیز شامگاه چهارشنبه وارد شهر لویو شد.

هشدار جدی ترکیه به ناتو درباره سوئد و فنلاند

وزیر دادگستری ترکیه هشدار داد، در صورتی که فنلاند و سوئد متهمان تحت تعقیب را به ترکیه مسترد نکنند، روند عضویت آنها در ناتو متوقف خواهد شد.

 روزنامه ملیت چاپ ترکیه به نقل از بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه نوشت: سوئد و فنلاند تا الان به درخواست‌های ترکیه برای استرداد متهمان تحت تعقیب عمل نکرده‌اند و در صورتی که به این درخواست‌ها پاسخ ندهند، روند عضویت‌شان در ناتو متوقف خواهد شد.

این روزنامه ترکیه‌ای در ادامه نیز به نقل از بوزداغ نوشت: تصمیم مثبت ترکیه در این خصوص به معنای آن نیست که روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو تمام شده است، بلکه تنها به معنی قصدی برای شروع این روند است و اگر شما به تعهداتی که در توافقنامه به ترکیه دادید، عمل کنید، ترکیه نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اگر شما به آنچه تعهد دادید عمل کنید، ما با عضویت شما موافقت خواهیم کرد و برعکس اگر عمل نکنید، این روند متوقف خواهد شد. تا این لحظه دولت‌های سوئد و فنلاند طبق انتظارات ترکیه، به درخواست‌های استرداد پاسخ نداده‌اند.

فنلاند و سوئد ۱۸ مه سال جاری میلادی به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو به دبیرکل این ائتلاف ارائه کردند.

در ابتدا ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، آغاز روند بررسی این درخواست‌ها را متوقف کرد اما بعدها در تاریخ ۲۹ ژوئن سال جاری میلادی با سوئد و فنلاند یادداشت امنیتی را امضا کرد که در آن تمامی نگرانی‌های آنکارا در خصوص فعالیت‌های مخالفانش در این دو کشور لحاظ شده بود و این دو کشور متعهد شدند این مخالفان را به ترکیه تحویل دهند تا در مقابل ترکیه نیز با پیوستن این دو کشور اروپایی به ناتو مخالفت نکند.

تهدید ناتو به مداخله نظامی در کوزوو

علی‌رغم هشدارهای روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره دخالت در تنش‌ها بین صربستان و منطقه خودمختار کوزوو، این ائتلاف نظامی اما به اظهارات تحریک‌آمیز درباره مداخله نظامی ادامه می‌دهد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو شامگاه چهارشنبه در آستانه گفتگوهای اتحادیه اروپا با کشورهای غربی بالکان، گفت در صورت تشدید تنش‌ها بین کوزوو با صربستان، نیروهای حافظ صلح این ائتلاف نظامی را در کوزوو افزایش خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استولتنبرگ پس از گفتگو با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان در بروکسل، طی نشست خبری اظهار داشت: «ما اکنون یک ماموریت مهم داریم، حضور نظامی در کوزوو با حدود ۴ هزار سرباز».

وی در این‌باره توضیح داد: «در صورت نیاز، ما نیروها را جابجا خواهیم کرد، آنها را در جاهایی که نیاز است مستقر خواهیم کرد و حضور خود را افزایش خواهیم داد. ما هم‌اکنون حضور در شمال را افزایش داده‌ایم. ما آماده‌ایم تا کارهای بیشتری انجام دهیم».

به نوشته رویترز، تنش‌ها بین صربستان و کوزوو در ماه جاری زمانی شعله‌ور شد که دولت این منطقه خودمختار گفت که صرب‌های ساکن شمال را که مورد حمایت بلگراد هستند و نهادهای کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، ملزم می‌کند تا از پلاک خودروهای صادر شده در این حکومت استفاده کنند.

اوضاع پس از آنکه «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو، با به تعویق انداختن این قانون تا یکم سپتامبر موافقت کرد، آرام شد. کوزوو در سال ۲۰۰۸، تقریبا یک دهه پس از شورش علیه دولت بلگراد، به حالت حکومت خودمختار درآمد.

با این حال، صربستان از نظر قانونی هنوز کوزوو را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند. این کشور افزایش تنش ها و درگیری‌ها در این منطقه را رد می‌کند و کوزوو را به پایمال‌کردن حقوق اقلیت صرب‌های ساکن در آن منطقه متهم می‌کند.

اظهارات دبیرکل ناتو در حالی است که پیشتر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با غیرمنطقی توصیف کردن خواسته‌های دولت خودمختار کوزوو، گفت روسیه به‌طور کامل از صربستان حمایت می‌کند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم هوشنگ ابتهاج سلمان رشدی سامانه سماح بازگشت آزادگان مذاکرات وین جنگ اوکراین اروپا روسیه چین ناتو آمریکا محرم هوشنگ ابتهاج سلمان رشدی سامانه سماح بازگشت آزادگان مذاکرات وین نیروگاه اتمی زاپروژیا سوئد و فنلاند هوایی فنلاند شورای امنیت وزارت دفاع حریم هوایی درخواست ها رئیس جمهور تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۵۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر به نقل از کی‌یف پست (Kyiv Post) نوشت: (در مجموع) ارزش خرید این جنگنده ها حدود یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکا است.

بنابراین گزارش، قزاقستان که درصدد به روز رسانی ناوگان نیروی هوایی خود است، اقدام به حراج ۱۱۷ فروند جنگنده بمب افکن های دوران شوروی سابق از جمله میگ-۳۱، میگ-۲۷، میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ متعلق به دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کرده است.

این گزارش حاکی است: هرفروند از جنگنده های منسوخ دوران شوروی سابق که توسط آمریکا خریداری شده به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: هرچند قصد آمریکا از این خرید که توسط شرکت های واسط خارجی صورت گرفته، هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود تا جنگنده های خریداری شده توسط آمریکا از قزاقستان به عنوان منبعی برای قطعات یدکی جنگنده های کنونی اوکراین که همچنان درحال انجام ماموریت هستند و یا به عنوان جنگنده های «فریبگر» بر روی زمین در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.

بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش نوشت: قزاقستان که پیشتر به صورت رسمی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، بعدها همکاری نزدیک خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان دیرینه (مسکو) حفظ کرد اما از زمان حمله روسیه به اوکراین، قزاقستان هرچه بیشتر به سمت غرب تمایل پیدا کرده است.

بنا بر تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی، نشانگر دور شدن از روابط تاریخی خود با مسکو است.

قزاقستان معضل بعدی روسیه پس از اوکراین؟

تارنمای خبری بیزینس اینسایدر نوشت: برخی از ناظران داخلی روسیه، توجه مسکو به جریانات قزاقستان در کنار تقابل با اوکراین را خواستار شدند.

در همین ارتباط، ولادیمیر سولوویوف (Vladimir Solovyov) مفسر و تحلیلگر روس هشدار داده است که کشورش باید به این واقعیت که قزاقستان مشکل بعدی روسیه است، توجه کند؛ چراکه به گفته وی این کشور می تواند همان روند نازی [شدن] که در اوکراین رخ داد را در آنجا (قزاقستان) آغاز کند.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟