Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به اعتقاد شماری از کارشناسان و صاحبنظران گلستانی، بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در گذشته این استان را با وجود پیشینه قوی و وسعت فرهنگی و هنری قابل اتکا، با چالش‌های فراوانی مواجه ساخت که انتظار می‌رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی سیزدهم با سیاست‌گذاری‌های اصولی و حمایت و پشتیبانی همه جانبه از گنجینه‌های  فعال هنرمند و نخبگان فرهنگی گلستان را مورد توجه بیشتر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآیند بررسی ها نشان می دهد که توجه به فرهنگ و هنر تا حد زیادی منجر به کاهش آسیب های اجتماعی، هویت‌سازی فعال و نخبه پروری می شود که باید برای تاثیرگذاری بیشتر از گنجینه های ارزشمند اصحاب فرهنگ  تدابیر و سیاست های حمایتی ویژه ای دولت در دستور کار خود بگذارد.

تحقق عدالت فرهنگی در استان کم برخوردار گلستان با وجود ظرفیت ها و تنوع فرهنگی، هنری و قومیتی نیازمند افزایش اعتبارات و رفع مشکلات زیرساختی است.

دیدار با اصحاب هنر و رسانه در تقویت روحیه امید در جامعه فرهنگ و هنر تاثیرگذار است

در راستای نمایش علاقه و توجه جدی دولت سیزدهم به رونق فرهنگ گلستان، دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا جمعه به گلستان سفر می کند تا جنبه های پنهان مانده از فرهنگ و هنر اصیل این سرزمین را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر یک روزه، دیدار با اصحاب هنر و رسانه استان است که در تربیت روحیه امید فعالان این بخش تاثیر زیادی خواهد داشت.

محمد رعیت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین آموزه های دینی خدمت کردن به مردم است که در دولت سیزدهم، عمل به این توصیه جزو تاکیدات اصلی قرار دارد و هم به انجام آن اهتمام جدی و همیشگی خواهند داشت.

وی بیان کرد: نگاه به حوزه استان ها در دولت مردمی سیزدهم و به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویتی، حمایتی و افزاینده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: توجه به فعالیتهای فرهنگی و هنری استانها در دولت سیزدهم شدت بیشتری گرفته و در راستای تقویت نهادهای مردمی و گروه های مجوزدار، حمایت های ویژه از فعالان این بخش خواهد شد.

وی افزود: در این راستا و با هدف تقویت فعالیت های گروه های دارای مجوز فرهنگی، هنری، رسانه ای و قرآنی گلستان، سه میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت که بی سابقه بود.

وی بیان کرد: سفر اسفند پارسال دولت سیزدهم نتایج ارزشمند و پرباری برای حوزه فرهنگ و هنر گلستان به همراه داشت که یکی از آن ها مصوب شدن ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه های فرهنگی و هنری و تجهیز این پروژه ها بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: یکی از شعارهای مهم دولت، توسعه و گسترش عدالت فرهنگی در بین جامعه بود که در عمل به این وعده، اقدامات بسیار ارزشمندی مانند توزیع عادلانه بودجه و حمایت از هنرمندان استان‌ها انجام شد.

رعیت افزود: حمایت از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه با هدیه های متنوع، بیمه تکمیلی، تسهیلات قرض‌الحسنه و حمایت از بیماران خاص در خصوص درمان و تامین اقلام دارویی بخشی از اقدامات مهم و ارزشمند دولت در این بخش است.

وی بیان کرد: خدمات فرهنگی و هنری و حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، قرآن و رسانه و توجه به این قشر محدود به یک منطقه، شهر و استان خاص نمی‌شود و جای‌جای گلستان شاهد هستیم.  

شبکه‌سازی نخبگانی و توجه به جوانان گامی به سوی توسعه فرهنگ گلستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: توجه به هویت سازمانی و تلاش برای ارتقا جایگاه ضروری است و توجه به جوانان نخبه و شبکه‌سازی با حضور افراد دغدغه‌مند و دلسوز حوزه فرهنگ برای توسعه و پیشرفت باید در اولویت قرار بگیرد.

رعیت همچنین با تاکید بر اینکه ترسیم و تدوین سند چشم‌انداز برای بخش فرهنگ و هنر مهم و ضروری است، اظهار داشت: فرهنگ زیرساخت توسعه در کلیه مسائل و به ویژه در بخش جوانان است.

وی روزنامه‌نگاری را از جمله فعالیت‌هایی ذیل مسائل مرتبط با حوزه علوم اجتماعی برشمرد و افزود: رسانه و روزنامه‌نگاری یکی از بهترین ابزارها برای شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و توسعه و پیشرفت فرهنگ گلستان است.

وی بیان کرد: کهن دیار استان گلستان با قدمتی هفت هزار ساله و پیشینه ای دارای زیست عفیفانه و تنوع فرهنگی اقوام، پوشش و آداب و سنن، قابلیت و ظرفیت انتخاب دست کم یکی از شهرهای آن به صورت پایلوت به عنوان «شهر شاخص زیست عفیفانه» را دارد.

رعیت گفت: پیشنهاد درج روز ملی نقد و گفت‌وگو در تقویم رسمی کشور به جهت خدمات علمی و پژوهشی «عبدالقاهر جرجانی» ادیب، نحوی، مؤسس و نظریه‌پرداز بلاغت در سده پنجم و پدر علم معانی و بیان در دستور قرار دارد که امیدوارم با حمایت های مسوولان بتوانیم این مهم را محقق کرده و این شخصیت شاخص را به نسل نو معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: با توجه به تنوع اقوام، پوشش، زبان و آداب و رسوم همچنین پیشنهاد انتخاب گلستان به عنوان «پایتخت فرهنگی هنری اقوام گلستان» ارائه شده که امیدواریم محقق شود.

وی  همچنین اهدای میزبانی یک رویداد ملی با عنوان «فرهنگ عمومی و اخلاق شهروندی» و نیز میزبانی رویداد مد و لباس فرهنگ اقوام کشور را در گلستان پیشنهاد نمود.

نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه گلستانی باعث دلگرمی و امیدواری است

مریم شریفی خبرنگار خبرگزاری مهر در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا گفت:  سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان محروم گلستان و ارتباط مستقیم با اصحاب رسانه موجب می‌شود مشکلات این قشر را درک کرده و برای حل آنها تلاش کند.

این نخبه رسانه افزود: سفرهای استانی وزیر مردمی و جهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه دلگرمی و امیدواری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است.

وی اظهار داشت: فرهنگ کشور مانند هوایی بوده که نفس می کشیم و با فعالیت های مختلف ارشاد در زمینه‌های مختلف تئاتر، رسانه و تولیدات فاخر، فرهنگ‌های ما حفظ می شود و با عملکرد درست ذائقه و فرهنگ درست را گسترش می دهد که منجر به کاهش آسیب های اجتماعی، تجمل گرایی، مصرف گرایی و افزایش ایثار و مقاومت خواهد شد.

وی بیان کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران در رفع و بررسی مشکلات نقش بی بدیلی داشته و با نمایش چالش ها در ویترین خبر افراد را متمایل به حل معضلات می کنند و چه بسا بسیاری از خیرین استانی و کشوری با استفاده از این ظرفیت فرصت کمک پیدا می کنند.

این فعال رسانه که بیش از ۱۰ سال سابقه گزارش و خبرنویسی دارد بیان کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی با شبکه‌سازی نخبگانی، افزایش آموزش ها و جشنواره های رسانه ای عملکرد اصحاب رسانه را توسعه داده و امیدواریم در دولت سیزدهم فقط به لوح‌های تقدیر بسنده نکرده و با شناسایی خبرنگاران مستعد و برتر از ظرفیت های آن ها در توسعه کشور، استان و شهرستان استفاده شود.

شریفی افزود: یکی از اقدامات برتر دولت سیزدهم توجه ویژه به شایسته سالاری است که امیدواریم همین رویکرد را برای نخبگان خبرنگاران هم داشته باشند و افراد صاحب مقام که در دوره های متوالی در سطح استان و کشور دارای رتبه های برتر هستند در جایگاه های مناسب استفاده شود.

خبرنگار خبرگزاری مهر اظهار داشت: ساماندهی و رتبه‌بندی خبرنگاران و اصحاب رسانه و تفکیک افراد حرفه‌ای از غیر حرفه‌ای یکی دیگر از دغدغه‌های این قشر است.

استانداردسازی سالن های نمایش نیاز اصلی اصحاب فرهنگ گلستان

استاد گلستانی دانشکده فنی و حرفه ای تهران و مولف چند کتاب حوزه مد گفت: درگذشته شناسایی هنرمندان محدود به انجمن ها، جشنواره ها و نشست‌های خاص بود و کوششی برای تهیه بانک جامع اطلاعاتی هنرمندان انجام نشد و در این شرایط هنگام حضور مدیران ملی امکان معرفی پیشکسوتان، نخبگان و تحصیلکردگان هنرمند ملی و بین المللی و هنرمندان گمنام وجود نداشت.

سمانه شهری‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فعالیت هنرمندان تحصیلکرده، پیشکسوت و چهره‌های ملی و بین المللی در گلستان، حذف کاغذبازی اداری و تخصیص بودجه  برای این بخش مورد انتظار است.

وی افزود: خانه همه هنرمندان و فرهیختگان، اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تالار فخرالدین اسعد گرگانی است که این مکان ظرفیت مناسب و کافی برای ارائه خدمت به همه فعالان این بخش را ندارد.

وی اظهار داشت: کمبود سالن های نمایش و نمایشگاه هایی برای ارائه محصولات هنری، فرهنگی و صنایع با استانداردهای لازم در گلستان نیازمند مرتفع شدن است.

این استاد دانشگاه گفت:  عرصه هنر گسترده است و مسوولان باید بانک اطلاعاتی برای معرفی نخبگان هنرمند داشته باشند تا فرصتی برای انجام پروژه های ملی و بین المللی از سوی آنان مهیا شود.

شهری‌نژاد افزود: دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نخبگان هنرمند استانی از جمله نویسندگان، پژوهشگران، طراحان، موسیقی دانان و همه اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه فرصت ویژه ای برای بیان درددل و کمبودها است که شنیدن بی واسطه مشکلات در رفع آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: گلستان نیروهای نخبه تخصصی و کاربردی ویژه ای در عرصه های مختلف هنری دارد که در دوره های قبل مغفول مانده بود.

ضرورت ارتباط نزدیک دولت با هنرمندان

عضو انجمن موسیقی گلستان هم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ارتباط نزدیکی با نخبگان هنرمند برقرار کند و با مشکلات آن ها آشنا شود که در آن صورت سیاست گذاری و برنامه ‌ریزی بیش از همیشه برای حل مشکلات موثر خواهد بود.

ابوذر اسماعیلی در گفت و گو با ایرنا افزود: هنرمندان اغلب به دنبال کسب درآمد از فعالیت هنری خود نیستند و در این شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی باید فکری به حال معیشت آنان کند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر در شرایط خوبی برای در نظر گرفتن تخصیص بودجه نیستیم و موضوعات اقتصادی، اشتغالزایی به موضوعات هنری و فرهنگی اولویت دارد ولی باید توجه داشته باشیم که فرهنگ و هنر نقش به سزا و مهمی در روند پیشبرد جامعه دارد.  

وی بیان کرد: تجهیز و بازسازی سالن های نمایش و اجرای صحنه ای وضعیت مطلوبی نداشته و در گلستان سالن استاندارد کمی برای اجرای صحنه ای وجود دارد.

این هنرمند موسیقی گفت: نخبگان هنرمند برای بهتر دیده شدن و اجرای بیشتر مجبور به فعالیت در تهران هستند و جشنواره‌ها و برنامه های ملی در این شهر به دلیل هزینه کمتر به خصوص در فعالیت های گروهی موسیقی و نمایش در اولویت قرار دارند.

تجهیز و بازسازی سالن های نمایش، نیاز امروز هنرمندان تئاتر

‌رئیس هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان هم گفت: اهمیت دیدار وزیر و مدیران ارشد با نیروهای میدانی واضح است و به یقین مهمترین علت آن شناخت و آگاهی واقع گرایانه از جامعه ی تحت مدیریتشان است.

سیدمهدی صمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  وزیر ارشاد می تواند با بدنه واقعی هنر، نخبگانی  که این روزها با تمام مشکلات کمرشکن دست از تلاش نمی کشند دیدار داشته باشد و بعد از شنیدن مشکلات و پیشنهادات برای تغییر بنیادی وضعیت کنونی تلاش کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخش عمده فعالان تئاتر تهران نخبگان هنرمند شهرستانی هستند که در سالهای اخیر راهی این شهر شده اند که این امر نتیجه شرایط نامطلوب شهرستان ها در دولت های گذشته است.

صمدی گفت: اگر نخبگان هنرمند آینده ای برای خود در شهرستان متصور نباشد به فکر رفتن می افتد که با تقویت زیرساخت مناطق گوناگون کشور، استانها از خطر محرومیت حضور هنرمندان خوب بومی رها خواهند شد.

وی اظهار داشت: شنیدن بی واسطه مشکلات نخبگان هنرمند  با بالاترین مقام وزارت درگذشته بیشتر فرمایشی بود یعنی تعدادی از هنرمندان مورد اعتماد و گزینشی انتخاب و متن صحبت آنها تعیین می شد که فایده ای برای فرهنگ و هنر نداشت.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و افتتاح سینما «وارنا» گنبدکاووس فردا جمعه ۲۸ مردادماه به گلستان سفر می کند.

دیدار با استاندار، حضور در نماز جمعه گرگان و سخنرانی بین خطبه‌ها، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان، بازدید از مجموعه فخرالدین اسعد گرگانی، دیدار با خانواده شهید هنرمند، افتتاح سینما «وارنا» گنبدکاووس و حضور در آیین گرامیداشت روز خبرنگار از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است.

استان گلستان ۴۲ پایگاه خبری، ۱۳۶ دفتر رسانه‌ای شامل خبرگزاری، نشریه چاپی و الکترونیکی و ۱۶۵ نماینده نشریه سراسری فعال دارد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان گلستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان گلستان فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم سالن های نمایش نخبگان هنرمند گفت و گو فرهنگی و هنری فرهنگ گلستان اصحاب رسانه اصحاب فرهنگ فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۷۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اردبیل در آئین افتتاح نمایشگاه کاریکاتور فرهنگ شهروندی در سالن بانوان و خانواده شهرداری اردبیل گفت: هنر بهترین ابزار برای انتقال خرده فرهنگ‌ها و رفع برخی ناهنجاری‌های فرهنگی است و در این آثار که خوشبختانه در روز نخست برگزاری نمایشگاه با استقبال گرم دانش آموزان مواجه است، به موضوعاتی همچون کرامت سالمندان و ضرورت توجه به آنها پرداخته شده است.
سلامت صفری به دانش آموزان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه توصیه کرد، آموزه‌ها و برداشت‌های فکری و فرهنگی خود از این آثار را به اعضای خانواده، همسالان و دوستان خود منتقل کنند و در راستای تبیین و ترویج فرهنگ شهروندی تلاش کنند.
وی به ظرفیت مساجد و محلات و فعالان کانون‌ها و هیئت امنای آنها اشاره کرد و ادامه داد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل اقدامات چشمگیری در جهت اهداف و برنامه‌های خود انجام می‌دهد و می‌تواند از ظرفیت مساجد و محلات برای توسعه برنامه‌ها در مناطق مختلف شهر، بیشتر استفاده کند.
این فرمانده و یادگار دفاع مقدس با اشاره به توجه افکار عمومی به مظلومیت غزه و محکومیت اسرائیل جنایتکار، پیشنهاد داد برنامه‌های فرهنگی و هنری در ارتباط با غزه و پایداری محور مقاومت در مقابل رژیم غاصب و هم پیمانانش، در اردبیل برگزار شود و مقدمه ای برای آئین‌های پرشور هفته دفاع مقدس قرار گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل نیز در این آئین گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه هنری، تبیین برخی مشکلات و فرهنگ سازی برای برطرف کردن آنها با ابزار هنر است و این مجموعه سه روز برای بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود.
اباصلت ابراهیمی به برگزاری اردوی نیمروزی شهرداری اردبیل اشاره کرد و گفت: اقشار مختلف مردم در قالب این اردو از نمایشگاه کاریکاتور فرهنگ شهروندی بازدید می‌کنند و حضور پرشمار معلمان و دانش آموزان در نخستین روز گشایش این نمایشگاه، گویای استقبال خوب مردم از این کار هنری است.


فیروز اسوار کاریکاتوریست اردبیلی نیز در خصوص آثار خود اظهار کرد: بیش از ۲۰ اثر در قالب این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است و علاوه بر موضوعات خانواده و فرهنگ شهروندی و شهرنشینی، در تعدادی از آثار نیز به غزه و مظلومیت فلسطین و جنایت‌های رژیم غاصب پرداخته ام.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که تاثیر آثار هنری در تبیین هدف‌های متعالی و القا فرهنگ‌ها، بسیار عمیق و وسیع است و آموزه‌هایی که از طریق این کاریکاتورها به ذهن و ضمیر بینندگان و بازدیدکنندگان منتقل می‌شود، به خاطر داشتن حالت طنز و شوخی، در ذهن باقی می‌ماند و سبب اصلاح برخی رفتارها در حوزه فرهنگ شهروندی و شهرنسینی می‌گردد.
او گفت: متولد ۱۳۵۰ در روستای قره داغلو شهرستان پارس آباد هستم و از دانشکده علمی و کاربردی خبر اردبیل در رشته کارشناسی روابط عمومی و امور رسانه فارغ التحصیل شده‌ام و شغلم آزاد است و از سال ۷۰ کاریکاتور می‌کشم و درآمدی از این هنر ندارم بلکه به خاطر تعلق خاطر و عشق به این هنر به آن می‌پردازم.
اسوار اضافه کرد: در دوران تحصیلی ابتدایی، نقاشی سیاه قلم کار می‌کردم و بعدها به نقاشی با رنگ روغن روی بوم و پارچه روی آوردم و از استادانی همچون "سلطانی" در تهران و "زند" در ارومیه بهره‌ برده ام و در دوران جوانی به تهران کوچ کرده بودم و از سال ۹۳ به اردبیل بازگشتم و در کنار زندگی و شغل آزاد همچنان کاریکاتور می‌کشم.

دیگر خبرها

  • جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور