Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@03:02:51 GMT

کتیبه کرتیر در کازرون در وضعیت مطلوبی قرار دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۹۲۴۱

کتیبه کرتیر در کازرون در وضعیت مطلوبی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، رییس میراث فرهنگی کازرون در پی انتشار خبری مبنی بر فرسایش جدی کتیبه کرتیر در کازرون و ضرورت توجه به این اثر منحصر به فرد، گفت: تصویر منتشر شده در برخی از تارنما‌های های خبری و گروه‌های مجازی مربوط به نقش برجسته کرتیر در روستای سرمشهد بخش جره و بالاده شهرستان کازرون نبوده و تصویر مذکور متعلق به کتیبه کرتیر در نقش رجب در مرودشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهار کتیبه کرتیر در نقش رستم، نقش رجب، کعبه زرتشت و سرمشهد به جای مانده است.

محمدجواد جوکاری افزود: کتیبه کرتیر در روستای سرمشهد بخش جره و بالاده شهرستان کازرون، به عنوان بزرگ‌ترین کتیبه دنیا به خط پهلوی با همت مردم منطقه و نیرو‌های گشت یگان حفاظت میراث فرهنگی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هیچگونه آسیب یا نوشتن یادگاری در سال‌های اخیر بر روی آن صورت نگرفته و هر آنچه در حال حاضر بر روی نقش مشاهده می‌شود مربوط به دهه‌های گذشته است.

وی بیان کرد: بزرگترین کتیبه دوره ساسانی توسط کرتیر به طول ۲۰/۵ متر و پهنای ۷۰/۲ متر در ارتفاع ۲۵ متری از کف زمین در بالای نقش برجسته بهرام دوم (نقش جدال با شیر) قرار گرفته است.
جوکاری گفت: این کتیبه، ۵۸ سطر است و از نظر مضمون به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست از سطر‌های ۱ تا ۲۵ که به القاب و عناوین کرتیر در زمان شاهان مختلف و شرح فعالیت‌های وی و بخش دوم سطر‌های ۲۶ تا ۵۸ به معراج کرتیر می‌پردازد.

کرتیر از روحانیون بزرگ و با نفوذ دربار ساسانیان است و در زمان شاپوراول مقام هیربدی (رئیس آتشکده) را داشته، در زمان بهرام دوم به مقام موبدان موبدی می‌رسد.

رییس میراث فرهنگی کازرون تصریح کرد: مطالعه بر روی این نقش برجسته مهم ساسانی در حال انجام است و تمهیدات لازم برای حفظ این اثر در مقابل عوامل آسیب رسان طبیعی مد نظر قرار دارد.

نقش برجسته سرمشهد، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸، با شماره ثبت ۳۳۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای خبر/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: کازرون میراث فرهنگی کتیبه سرمشهد نقش رجب نقش برجسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۹۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبه‌ای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.

جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشه‌های آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز انجام شده است تا جلوه‌ای شکوهمند به آن ببخشد.

در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا (ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کار‌های برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.

حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینه‌های مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.

از مسئولیت‌های شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا (ع) می‌توان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوان‌ها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.

 ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتاب‌های متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا (ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیت‌های شیخ بهایی بوده است.

شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.

محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود وی در آن محل تدریس داشته‌اند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.

دیگر خبرها

  • جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است
  • نصب کتیبه ها و پرچمهای عزا در حرم مطهر امامین کاظمین (ع)
  • پروژه تالار مرکزی سنندج با پیشرفت مطلوبی در حال انجام است
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • اعزام ۹۷ گروه جهادی در هفته بسیج سازندگی به مناطق کم برخوردار/اجرای ۱۱۰ برنامه به مناسبت هفته بسیج سازندگی در کازرون
  • اجرای ۱۱۰ برنامه شاخص طی هفته بسیج سازندگی در کازرون
  • تصویر کتیبه متفاوت در محل دیدار رهبر انقلاب
  • عکسی از یک کتیبه متفاوت در محل دیدار امروز رهبری
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
  • برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی در کازرون