Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزان سیستانی به دلایل مختلف فرامرزی که در حوزه وظایف حاکمیت قرار دارد، طی سال‌های زراعی ۱۳۷۶ تاکنون نتوانسته‌اند به حق‌آبه‌ خود دست یابند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زابل، حق‌آبه به میزان آبی گفته می‌شود که یک کشاورز می‌تواند از منابع آبی مشخص، استفاده کند. کشاورزان سیستانی به دلایل مختلف فرامرزی که در حوزه وظایف حاکمیت قرار دارد، طی سال‌های زراعی 1376 تاکنون نتوانسته‌اند به حق‌آبه‌ خود دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر آن نیز بخشی از همان میزان آبی که با مهار سیلاب‌ها در چاه‌نیمه ذخیره می‌شده به خارج از سیستان یعنی برای آب شرب شهر زاهدان انتقال داده می‌شود که در واقع از حق‌آبه کشاورزان منطقه است.

سال 1384 کار بهره‌برداری از خط انتقال آب چاه‌نیمه از زابل به زاهدان آغاز شد؛ از آن سال تاکنون سالانه نزدیک به 27 میلیون مترمکعب از آبی که باید کشاورزان سیستانی برای کشاورزی از آن بهره می‌بردند به شرب شهر زاهدان اختصاص یافت که تا پایان شهریورماه سال جاری حجمی معادل 460 میلیون مترمکعب محاسبه می‌شود.

نماینده مردم زابل در مجلس: دولت به جد پیگیر حق‌آبه سیستان استگلایه مردم سیستان از عدم تحقق وعده مسئولین/ بهره‌برداری از "آب‌های ژرف" کی عملیاتی می‌شود؟‌سیستان ایستاده در غبار/ ماجرای غم‌انگیز‌ "بادهای 120 روزه‌" + فیلم

حق نکشت به این معنی است که باید حساب شود کشاورز با توجه میزان حق‌آبه چه مقدار از زمین خود را زیر کشت می‌برد و درآمد آن چه مبلغی می‌شود؟ قیمت کود و بذر و شخم و کارگر از مبلغ درآمد کسر و باقی‌مانده آن را که اصطلاحاً حق نکشت گفته می‌شود به وی پرداخت کرد. در حقیقت در حق نکشت باید ارزش نهایی محصولی که کاشته نشده به کشاورز پرداخت شود.

با توجه به آن‌چه گفته شد، حق نکشت کشاورزان سیستانی از دو حیث باید توسط دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود:

1- ضعف در دریافت حق‌آبه هیرمند از کشور همسایه که مردم در آن نمی‌توانند مداخله‌ای داشته باشند و امری است حاکمیتی، بنابراین مادامی که این حق‌آبه به سیستان تخصیص داده نشده، باید دولت حق نکشت کشاورزان سیستانی را از منابع در اختیار خود پرداخت کند.

2- تخصیص بخشی از آب چاه‌نیمه‌ها به آب شرب شهر زاهدان که این نیز موجب ایجاد درآمد برای دولت شده است، همان‌گونه که در استان اصفهان حق نکشت مسبوق به پرداخت است، مبلغ آن را باید شرکت آب و فاضلاب کشور به کشاورزان سیستانی پرداخت کند.

 عباس نورزایی

انتهای پیام/393/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان بحران گرد و غبار در سیستان سیستان و بلوچستان بحران گرد و غبار در سیستان کشاورزان سیستانی حق نکشت حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۷میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی مه ولات پرداخت شده است.

هادی ساربان ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی و دام این شهرستان به پرمخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در سال گذشته طبق گزارش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان ۷.۹ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خشکسالی و سرما را از مهمترین عوامل خسارت‌زای سال گذشته دانست و از کشاورزان خواست برای ضمانت، محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق در سال گذشته ۱۵ محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده که از این تعداد ۸ محصول در سال گذشته خسارت دیده و در این بین بیشترین غرامت پرداختی مربوط به محصول پسته به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است.

خزاعی در پایان از اقساطی شدن حق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیفات ویژه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید در شهرستان مه ولات تاکنون ۸۱۱ فقره بیمه‌نامه برای ۱۳ محصول صادر شده است که بیشترین تعداد مربوط به محصول پسته ۵۷۱ فقره و به مساحت ۲۴۰۵ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آمادگی تمامی دستگاه ها برای کمک به  کشاورزان  در بارندگی پیش رو
  • هشدار نارنجی به کشاورزان در پی بارش تگرگ/ ۱۶ استان درگیر بارش
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • شادی سیستانی ها ٰ؛ آب هیرمند سیستان را اینگونه زیبا کرد | تصاویر
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود