Web Analytics Made Easy - Statcounter

صابر پرنیان، روز جمعه در نشست هم‌اندیشی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی و مدیران عامل و اعضای هییت مدیره شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با اشاره به قابلیت های صادراتی این خطه در حوزه های مختلف، افزود: این استان در زمینه صادرات ماشین‌آلات صنعتی رشد قابل توجهی داشته‌ به‌ طوریکه صادرات ماشین‌آلات صنعتی نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که بیش از ۶۰ درصد کفش چرمی کشور  در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود که از لحاظ کیفیت، زیبایی و روش تولید با محصولات کشور ایتالیا برابری می‌کند، اظهار داشت: بزرگترین کارخانه چرم کشور در این استان بوده و در این صنعت بیشترین واحدهای صنعتی چرم کشور را دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این استان در صنایع پتروشیمی جایگاه ویژه ای دارد، گفت: هم اکنون ۲ واحد صنعتی مستقر در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی ۵۰ درصد پروفیل و یو پی وی سی کشور را تولید می‌کنند.

پرنیان، ادامه داد: ۳۵ درصد قطعات خودرو کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می شود و در مجموعه‌سازی و در تولید خودروهای تجاری در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی یادآوری کرد: متراکم‌ترین مرکز تولید لوازم خانگی در منطقه کجوار تبریز قرار دارد که ظرفیت بزرگی برای استان بوده و در این زمینه صادرات محصولات لوازم خانگی در چهار ماه نخست امسال به کشور ترکیه ۳۸ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۲۷ مگاپروژه با ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در استان وجود دارد، گفت: در حوزه تامین زیرساخت‌های مختلف برق، آب و گاز واحدهای صنعتی مشکلاتی در استان وجود دارد که این موارد باید برطرف شود چرا که ۴۰ درصد اشتغال و تولید ثروت در حوزه صنعت است.

پرنیان، افزود: ۵۷۰ واحد صنعتی در حوزه صنایع غذایی در آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کنند که ۵۰ درصد شیرینی و شکلات کشور را تولید می‌ کنند و این استان پایتخت شیرینی و شکلات کشور است.

وی اظهار داشت: در زمان کنونی محصولات شیرینی و شکلات این استان حداقل به مراتب باکیفیت تر از کشورهای منطقه و قابل رقابت با محصولات کشورهایی مانند اتریش و سوئیس است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان دروازه ورود به کشورهای اوراسیاست، گفت: بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی با پایه صنعتی در کشور در این استان قرار دارد.

پرنیان، با اشاره به اینکه بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در این استان در حال احداث بوده و بخشی از واحدهای این شهرک نیز در حال استقرار است، ادامه داد: آذربایجان‌شرقی با وجود این که در حوزه معدن از لحاظ ذخایر معدنی رتبه اول، از نظر اشتغال در رتبه دوم و از لحاظ تعداد معادن رتبه سوم کشور را دارد ولی کمتر توانسته از این ظرفیت ها بهره‌مند شود.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد شرکت مس آذربایجان، یادآوری کرد: با افزایش سه برابری تولید کنسانتره و مس کاتد، این استان از عواید این بخش از صنعت بهره‌مند خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در حوزه اکتشاف تاکنون هفت درصد عرصه‌های معادن استان شناسایی شده است که این ظرفیت بزرگی برای استان به شمار می رود.

پرنیان، با تاکید بر هم‌افزایی و رسیدن به یک ادبیات مشترک توسعه اقتصادی و صنعتی در استان، افزود: در این استان در مقایسه با شهرک‌های صنعتی برخی از استان‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند به‌ طوریکه در برخی از مواقع شرکت‌های صنعتی جلوتر از شرکت‌های خدمات‌رسان عمل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نگرش دستگاه‌های خدمات‌رسان، تصمیم‌گیرندگان و مسوولان باید به حوزه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تغییر کند، یادآوری کرد: آذربایجان‌شرقی در بیشتر محصولات تولیدی رتبه‌های شاخصی دارد و ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان فعالان اقتصادی برای توسعه و سرمایه‌گذاری است که این موضوع نشان می‌دهد این انگیزه و بستر در استان وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: این استان در حوزه واحدهای صنعتی رتبه چهارم، از لحاظ پروانه‌های بهره‌برداری رتبه سوم و از لحاظ طرح‌های توسعه‌ای رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

پرنیان، با اشاره به ایجاد شهرک‌های صنفی در نزدیکی شهرها، ادامه داد: در زمان کنونی در حوزه تولید در استان مشکلی وجود ندارد بنابراین برای تولید پایدار باید به سمت صادرات حرکت کرد.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی تبریز توسعه صادرات صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی تبریز وزارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی تبریز توسعه صادرات صادرات غیر نفتی معدن و تجارت آذربایجان شرقی رییس سازمان صنعت شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۰۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود

بتول دانش شهرکی گفت: وجود بیش از ۳۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت‌های فراوان بالقوه مناطق ساحلی چابهار، کنارک و دشتیاری، سیستان و بلوچستان را به مرکز تولید و اشتغال این منطقه تبدیل و زمینه‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مَکُران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر این سواحل را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: چابهار، دشتیاری و کنارک از شهرستان‌های ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی و بویژه تن ماهیان است.

وی بیان کرد: حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می‌تواند اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مشکُران محسوب می‌شود.

شهرکی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در حوزه صنعت گفت:وجود ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت چهار هزار و ۵۳۶ هکتار بستر مناسبی را همراه با مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف صنعتی، صنایع تبدیلی معدنی، کشاورزی و شیلاتی فراهم آورده است.

وی افزود: علاوه بر و جود سه کارخانه تولید سیمان و تعداد هشت واحد تولیدی شناور سازی ۳۰ درصد پاکت سیمان، ۴۰ درصد پای بند ریل آهن، ۱۲ درصد سموم دفع آفات مورد نیاز کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی