امام جمعه ساوه: صنعت دفاعی نماد مدیریت جهادی در کشور است
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۱۶۸۴
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام جعفر رحیمی در خطبههای این هفته نماز جمعه ساوه، افزود: ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد.
وی ادامه داد: غرور و تکبر مصدق، استبدادگری، مماشات با عوامل نفوذ بیگانه، بروز اختلافات، اعتماد به آمریکا، غفلت از مبانی دینی و طرد نیروهای اسلامی از دلایل اصلی کودتای آمریکا و انگلیس در ۲۸ مرداد بود و باعث شد دوباره شاه به اریکه قدرت بنشیند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به روز صنعت دفاعی اشاره کرد و گفت: صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران نماد فاخری است از ایمان ،خود باوری،تکلیف مداری و مدیریت جهادی که در پرتو علم و درایت و عزم و اراده مستحکم مدیران، هوش و ابتکار و عمل دانشمندان، متخصصان و دلباختگان مومن و متعهد به ولایت در پرتو هدایت هوشمندانه امام و رهبری و پشتیبانی ملتی عظیم به مهمترین ابزار در حصول به بازدارندگی موثر و ستون استوار حفظ و حراست از استقلال، تمامیت ارضی و امنیت ملی مبدل گردید.
امام جمعه ساوه با اشاره به به فرارسیدن روز مساجد عنوان کرد: بعد از چهار دهه تلاش و مجاهدت در عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی، فکر و کلام رسا و راسخ امام راحل به گوش می رسد که «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود» در تمام این سالها فعالیتهای شایان توجهی در بسیاری از نهادها و سازمانهای متولی در حوزه مسجد صورت گرفته، اما دانش تخصصی مدیریت مسجد و تدوین نظریات و تجربیات مرتبط با آن، در این دوره امری مغفول و فراموش شده بود.
حجتالاسلام رحیمی بیان کرد: مسجد به عنوان اجتماعی ترین نهاد دینی، دارای کارکردهای متنوع عبادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و اگر کیفیت شایسته خود را بیابد، هزینه های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه، مردم و مسئولان برداشته خواهد شد.
وی اظهار داشت: مدیریت مسجد به عنوان یک نهاد مقدس، یک مدیریت ویژه و استثنایی است زیرا مسجد یک نهاد مردمی بوده و تمام شئونات آن اعم از ساخت، حفظ، نگهداری و رونق بخشی بر عهده مردم قرار دارد.
خطیب جمعه ساوه ادامه داد: آباد کنندگان مساجد بایستی کسانی باشند که نماز را با حدود و مقررات آن به پا دارند چراکه نماز رمز ارتباط انسان با خدای خویش و همان بزرگترین عامل تربیت انسان است، علاوه بر این، فلسفه اصلی بنای مسجد جهت عبادت و پرستش خداوند سبحان است، بانی مسجد نه تنها باید پیوند خود را با خدای خویش محکم کند، بلکه بایستی در فکر مستحقان و مستمندان نیز باشد و پیوند خود را با آنها نیز محکم سازد و زکات را در جایی که واجب است، بپردازد.
وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای مسجد در صدر اسلام ارائه آموزشهای لازم به مسلمانان بود، تا آغاز قرن چهارم غالباً مساجد در غیر اوقات نماز، حکم مدارس را داشت و بعدها مراکز آموزشی صورت خاصی به خود گرفت و بسیاری از بزرگان علم و دانش، دانش آموختگان حلقه تدریس هایی هستند که در مساجد برگزار می شد.
حجتالاسلام رحیمی بیان کرد: یکی از برنامه های پیامبر(ص) در مسجد رسیدگی به امور قضایی بود، مسجد در آن روزگار یک دادگستری به تمام معنا بود که عموم کارهای دادخواهی در آن جا صورت می پذیرفت.
وی افزود: مساجد در زمان پیامبر(ص) سهم به سزایی در ایجاد عدالت اجتماعی و شکسته شدن نظامهای طبقاتی و اخلاق اشرافی گری بود در کنار کارکرد دین، وسیع ترین کارکرد مساجد در صدر اسلام کارکرد سیاسی آنها بود به طوری که مسجد به طور رسمی یک نهاد سیاسی در جامعه به شمار میرفت.
برچسبها ساوه صنعت دفاعی استان مرکزیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ساوه صنعت دفاعی استان مرکزی ساوه صنعت دفاعی استان مرکزی صنعت دفاعی جمعه ساوه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عنوان قدیمیترین نماد نهادهای علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: ویژگی متفاوتی که آئین نود سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامههای هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.
رئیس دانشگاه تهران به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندیشاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه میکنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبهای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندیشاپور نماد نهادهای علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو بهعنوان قدیمیترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایهگذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشتهها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیتهای ترویجی انجام دادهایم و جوانان ما کمتر از این سرمایههای ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار میرود که بهعنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد؛ و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.
مقیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تمدن سازی دانشگاه، فرازهایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن سازی نهاد علم در ایران از جندیشاپور و اذعان ویل دورانت که جندیشاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی میداند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمانهای فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است میگذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران بهعنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی میکنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون میرسیم و هر چه که به گذشته برمیگردیم به نهادهای آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیهها و در نهایت به جندیشاپور میرسیم.
وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رئیسجمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندیشاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاهها بهویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران میتوانند نقشآفرینی ویژهای در این زمینه داشته باشند.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه میکنیم، ملاحظه میشود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است؛ لذا انتظار میرود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشتههای شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمیشود. یکی از مهمترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم.
مقیمی در پایان از برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران زمین همزمان با نود سالگی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بر اساس آثار شهید مطهری، دانشگاه جندیشاپور نقطه عطفی است که وجوه مشترکی را برای تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد کرد. امروز اگر میخواهیم به تمدن نوین اسلامی ایرانی دست یابیم، دانشگاه باید یکی از مهمترین کانونهای توجه ما باشد؛ لذا امروز به شدت به آثار شهید مطهری نیاز داریم تا با رویکرد دانشگاه تمدن ساز بتوانیم آثار مورد نیاز درباره قدمت نهاد علم در ایران را استخراج و نقشه راهی بر اساس اندیشه شهید مطهری تنظیم کنیم.
انتهای پیام/