Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از قم، تکواندو یک ورزش رزمی ابداع شده توسط ورزشکاران کشور کُره است و یکی از ورزش‌های المپیکی محسوب می‌شود. این رشته، ورزش ملی کره جنوبی و دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزش‌های رزمی در سراسر دنیا است.

اگرچه این ورزش تأثیراتی از کاراته پذیرفته و شباهت‌هایی نیز با برخی سبک‌های جنوبی کونگ‌فو در آن به چشم می‌خورد، اما استیل خاص این رشته دفاعی که متکی بر ضربات پا با حداکثر قدرت وسرعت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دور کردن مهاجم تاکید دارد، آن را از تمام سبک‌های رزمی موجود متمایز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکواندو در سال ۱۳۴۷ به ایران وارد شد و در سال ۱۳۴۹ اولین کلاس آموزشی خود را با حدود ۷۵ نفر شرکت کننده رسمیت داد. پس از قبولی ۶۱ نفر در این کلاس، تقریباً هسته اصلی این ورزش در ایران شکل گرفت. ۱۱ مرد کمربند مشکی، ۱۷ کمربند قهوه‌ای و مابقی در رده های پایین‌تر حاصل برگزاری این کلاس بود. در سال ۱۹۷۳ فدراسیون جهانی تکواندو تأسیس شد و در همان سال اولین دوره رقابت های قهرمانی جهان برگزار شد که ایران حضور نداشت.

جهت بررسی وضعیت رشته پر طرفدار تکواندو در استان، به گفت‌وگو با محمد جمشیدی رئیس هیأت تکواندو قم و خزانه‌دار فدارسیون تکواندو ایران پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم:

*فارس: با سلام و ضمن خداقوت به شما و همکارانتان؛ وضعیت ورزش تکواندو در قم چطور است؟

من هم سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همه علاقه‌مندان به ورزش تکواندو، این رشته ورزشی جز یکی از پر مخاطب‌ترین ورزش‌ها بین مردم قم است، استعدادهای بسیار خوب و قوی در زمینه تکواندو در قم داریم که اگر از آنها حمایت کنیم شک نکنید می‌توانند برای کشور در مسابقات مختلف افتخار‌آفرینی کنند.

طبق آخرین آمارگیری که در پایان سال ۱۳۹۸ داشتیم حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تکواندو‌کار در قم مشغول به این ورزش هستند و تمرینات خود را زیر نظر مربیان مختلف در باشگاه‌ها دنبال می‌کنند. در سال ۱۳۹۷ که بنده در سمت خود ابقا شدم برای دور دوم ریاست یک برنامه‌ ۴ ساله‌ای را تنظیم کردیم که شامل برگزاری مسابقات، کلاس‌های دانش‌افزایی برای مربیان و داوران بود.

با دید کلی ورزش تکواندو در قم شرایط خوبی دارد و ما در تلاش هستیم بتوانیم این ورزش را  همچنان در سطح بالا حفظ کنیم و در راستای پیشرفت این ورزش در قم، برنامه‌های مهمی را عملیاتی کنیم.

*فارس: چه مسابقات و برنامه‌هایی در تقویم هیأت تکواندو تا پایان سال جاری گنجانده شده است؟

در سال جاری برگزاری لیگ‌‌های استانی در رده‌های سنی مختلف در دو بخش آقایان و بانوان، یکی از طرح‌های ما محسوب می‌شود که در حال برنامه‌ریزی آن با همکاری هیأت رئیسه هستیم و تا به حال ۶ تیم جهت شرکت در مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند.

مسابقات تکواندو دانش‌آموزی را در تقویم ورزشی هیأت داشتیم که روز پنج شنبه ۲۷ مردادماه تیم پسران به اصفهان که محل برگزاری مسابقات است اعزام شدند و روز ۳ شهریور نیز تیم دختران دانش‌آموز اعزام می‌شوند.

برگزاری مسابقات استعدادیابی را در برنامه‌هایمان دیده می‌شود که قصد داریم افراد مستعد را شناسایی و آنها را برای کمک به بدنه تیم‌های ملی پرورش دهیم، ثبت نام این مسابقات در سال جاری مدتی است که شروع شده و تا چند وقت دیگر مسابقات شروع می‌شود.

المپیاد استعداد‌های برتر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است که احتمالا اواخر شهریور و یا اوایل مهر استارت این کار را خواهیم زد که محل برگزاری مسابقات هنوز مشخص نیست، ۱۹ شهریور نیز مسابقات کشوری نونهالان به میزبانی استان گلستان برگزار خواهد شد که دو تیم دختران و پسران از قم در این مسابقات حضور خواهند داشت.

 *فارس: در لیگ‌های کشوری چه تیم‌هایی را اعزام خواهید کرد؟

ما سعی می‌کنیم در تمامی رده‌های سنی و در دو بخش آقایان و بانوان تیم‌داری کنیم، اردو‌ی تیم‌های ما از ۳ ماه پیش برگزار شده و تکواندوکاران قمی در این مدت زیر نظر مربیان مطرح استان درحال پیگیری تمرینات خود هستند.

در رده نونهالان و نوجوانان در دو بخش آقایان و بانوان به آماده‌سازی تیم‌ها پرداختیم و تصمیم گرفته‌ایم آن‌ها را به مسابقات کشوری اعزام کنیم. در بخش خردسالان نیز مسابقات منطقه‌ای را داریم که در این مسابقات شرکت خواهیم کرد و تیم‌های اصفهان، تهران، البرز، مازندران، سمنان، قزوین که در رشته تکواندو واقعا ابرقدرت محسوب می‌شوند، در این مسابقات با ما هم‌گروه هستند.

البته چند روز پیش از طرف فدراسیون به بنده پیشنهاد شد که مسابقات منطقه‌ای خردسالان را در قم برگزار کنیم و به احتمال فراوان استان قم میزبان این مسابقات باشد.

*فارس: به نظر شما  مهم‌ترین مشکلاتی که بر سر راه هیأت تکواندو و ورزشکاران قرار گرفته، چیست؟

مهم‌ترین مشکلی که همه هیأت‌های ورزشی با آن مواجه هستند، مشکلات مالی است که نه تنها استان بلکه ورزش کشور را گریبان‌گیر کرده است. متاسفانه در این چند سال اخیر، وضعیت اقتصادی همه مردم دچار مشکلات مختلفی شده و این موضوع به ورزش هم سرایت کرده است.

هزینه‌های تیم‌داری بسیار بالا رفته و و هیأت‌ها نیازمند این هستند که از کمک حامی مالی در راستای تحقق اهداف خود استفاده کنند، در چند سال گذشته ما در هیأت تکواندو تلاش کردیم تا در مقابل مشکلات اقتصادی مقاومت کنیم و نگذاشتیم که این موانع تاثیر منفی بر عملکرد هیأت تکواندو داشته باشد.

آنچه که وظیفه ما در هیأت تکواندو است به آن عمل کردیم و نگذاشتیم مشکلات مالی از اعزام تیم‌هایمان جلوگیری و مشکلاتی را ایجاد کند، همه منابع مالی مورد نیاز تیم‌ها را تامین و مدیران تیم پرداخت کرده‌ایم.

*فارس: یکی از موضوعاتی که بسیاری از تکواندوکاران قمی از آن ناراضی هستند؛ بحث تهویه هوای نامناسب خانه تکواندو استان است، چه تمهیداتی را برای حل مشکل اندیشیده‌اید؟

همچنان که می‌دانید؛ تابستان امسال واقعا آب‌وهوای بسیار گرمی بر استان حاکم بود که باعث شد مشکلات بسیاری ایجاد شود، ۳ کولر آبی در خانه تکواندو قم از مدت‌ها قبل نصب شده و کار می‌کنند، ما هم می‌دانیم این  تعداد کولر در برابر هوای گرم جواب نمی‌دهد و این موضوع را به اداره‌کل ورزش و جوانان بارها اطلاع دادیم اما هربار جواب داده‌اند که فعلا بودجه نداریم و نمی‌توانیم برنامه‌ای جهت حل این معضل داشته باشیم.

*فارس: برای ارتقای دانش مربیان و داوران تکواندو در قم چه برنامه‌هایی را انجام داده‌اید؟

از روزی که بنده به عنوان رئیس هیأت تکواندو استان قم انتخاب شدم تا به حال بسیاری از مربیان به‌نام و مطرح ایرانی که حتی در جهان هم مشهور هستند را به قم آورده‌ام و آنها برای تکواندوکاران قمی کلاس‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند، از مربیان نیز خواستیم تا در کنار این اساتید حضور داشته باشند و از تجربیات  آنها استفاده کنند.

حمید باقی‌نژاد، بیژن مغانلو، مرتضی کریمی که در دوره‌های مختلف سرمربی تیم ملی بودند، بنده آنها را به قم آوردم تا بتوانیم از دانش به‌روز آنها استفاده کنیم و به همه مربیان هم اعلام کردیم که ما این فضا را آماده کرده‌ایم و هرکس که شرایطش را دارد می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کند.

در ۶ سال گذشته بنده ۱۰ میزبانی مسابقات را برای استان گرفته‌ام، ما معتقد هستیم که برگزاری مسابقات برای مربیان، داوران و ورزشکاران ما یک دانشگاه فنی محسوب می‌شود، چون تیم‌ها با بهترین ورزشکاران و مربیان در این مسابقات شرکت می‌کنند و به‌ روزترین  فنون را سعی می‌کنند اجرا کنند.

تا پایان سال جاری هم تصمیم داریم چند کلاس آموزشی برای داوران و مربیان استان برگزار کنیم که‌بر دانش آن‌ها افزوده شود.

*عملکرد هیأت تکواندو قم در سال ۱۴۰۰ و سال جاری به چه صورت بوده است؟

متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مدت زیادی فعالیت باشگاه‌های ما تعطیل شد و حتی در سطح کشوری هم فدراسیون نتوانست مسابقاتی را برگزار کند، به همین خاطر ما هم نتوانستیم بسیاری از برنامه‌های خود را عملی کنیم، اما امیدواریم امسال بتوانیم مسابقات خوبی را برگزار کنیم تا عدم فعالیت در دو سال اخیر جبران شود.

با توجه به تعطیلی فعالیت‌‌ها در حوزه تکواندو در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم که خانه تکواندو را به مدت ۴ ماه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قم قرار دهیم و خانه تکواندو یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا شد و سعی کردیم این فرهنگ‌سازی را از طریق خانواده تکواندو انجام دهیم تا ما هم سهمی در راستای ریشه‌کن شدن کرونا داشته باشیم.

*فارس: چه تعداد تکواندو‌کار در قم بیمه ورزشی هستند؟

آخرین آماری که از تعداد تکواندوکار بیمه شده داریم، حدود ۴ هزار و ۷۰۰ ورزشکار در دو بخش آقایان و بانوان در این رشته، در استان قم بیمه ورزشی شده‌اند.

*فارس: به نظر شما مهم‌ترین ضعف ورزش در قم چه چیزی است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شده ورزش در استان قم گاهی اوقات دچار مشکل شود این بوده که؛ برنامه‌ و یا چشم‌انداز بلند مدتی در خصوص ورزش توسط هیچ مدیری تا به حال ارائه نشده است، هر مدیری که منصوب می‌شود فقط به فکر یک دوره مدیریتش بوده که این موضوع یکی از ضعف‌های ورزش قم محسوب می‌شود.

با شناختی که از مدیرکل جدید ورزش و جوانان قم دارم، امیدوارم این برنامه بلند مدت توسط وی ارائه شود و به فکر درمان ورزش باشد، همه مدیران باید به دنبال یک برنامه بلندمدت جهت ترویج ورزش میان نوجوانان و جوانان باشند تا به عنوان مثال 8 یا 10 سال دیگر نتیجه آن را ببینیم.

*فارس: در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید

متاسفانه عدم تقدیر از افرادی که زحمت می‌کشند گاهی اوقات آنها را بی‌انگیزه می‌کند، منظور من از این موضوع فقط مسئولین نیستند بلکه جمعیتی که برای پیشرفت آن‌ها اقدامی انجام شده هم شامل این موضوع می‌شود.

به این نتیجه رسیده‌ام که گاهی اوقات هرچه بیشتر تلاش و دلسوزی می‌کنی کمتر مورد توجه قرار می‌گیری، در ورزش قم مدیران بسیاری هستند که واقعا بدون داشتن چشم‌داشتی از بسیاری از موضوعات شخصی دست می‌کشند و تلاش می‌کنند تا پرچم ورزش قم بالا برود اما این کم توجهی‌ها و عدم تشکر ورزشکاران و مسئولین باعث می‌شود از انگیزه آنها کاسته شود.

وقتی صحبت از حمایت می‌کنیم همه فکر می‌کنند که ما فقط دنبال پول هستیم اما اینطور نیست؛ بلکه گاهی اوقات یک تشکر ساده و یا یک تماس از طرف مسئول باعث می‌شود انگیزه فرد در خصوص فعالیتش دو چندان شود.

به نظرم این موضوع مهم‌ترین آسیب را به بدنه ورزش وارد می‌کند و مدیران دلسوز را از پای کار دور می‌کند، باید فرهنگ‌سازی شود که اگر مدیری، مربی، ورزشکاری و یا هرشخصی در زمینه‌ای زحمت می‌کشد از وی تشکر کرد و قدردان زحماتش بود.

گفت‌وگو: مهدی حاجیلو

انتهای پیام/۷۸۰۳۰

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد جمشیدی هیئت تکواندو قم فدراسیون تکواندو هادی ساعی خانه تکواندو قم مسابقات تکواندو قم تیم تکواندو قم مرتضی کریمی دو بخش آقایان و بانوان برگزاری مسابقات تکواندو در قم هیأت تکواندو خانه تکواندو محسوب می شود گاهی اوقات استان قم سال جاری مهم ترین تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۳۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری امتحانات نهایی در محیطی مناسب و آرام

 غلامعلی حیدری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اظهار داشت: برگزاری امتحانات نهایی یک فرصت برای چیدن میوه و ثمره یک‌سال تلاش دانش‌آموزان و خانواده آنهاست و باید اهتمام لازم برای بهتر برگزار کردن آزمون بدون دغدغه در یک شرایط خوب با برنامه‌ریزی مناسب فراهم شود.

بیشتر بخوانید

پیش‌بینی جذب هزار و ۴۳۰ دانشجو در دانشگاه شهرکرد

وی با اشاره به هفته بزرگداشت مقام معلم و برنامه‌ریزی مناسب برای بزرگداشت این هفته گفت: رشد و توسعه اجتماعی در سایه تلاش معلمان امکانپذیر شده است و باید در این هفته از زحمات معلمان به عنوان قشر تاثیرگذار تجلیل کرد.

حیدری افزود: هفته بزرگداشت مقام معلم فرصت مناسبی برای تجلیل از این قشراثرگذار است که با برنامه‌ریزی دقیق و خوب این آیین در سطح شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان برگزار شود.

وی گفت: تجلیل از معلمان نمونه، تجلیل از خانواده معلمان شهید و همچنین دیدار و سرکشی از خانواده معلمان شهید در این هفته انجام شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به دستاورد‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش از جمله طرح رتبه‌بندی معلمان، اختصاص اعتبار برای فضا‌های آموزشی و همچنین افزایش پذیرش و جذب معلم، اختصاص اعتبار در سفر اول و دوم رییس جمهور به استان، تقویت مراکز فرهنگی و اردوگاهی در چند اخیر گفت: این هفته فرصتی بررای اطلاع‌رسانی و تبیین دستاورد‌های دولت است.

وی اظهار داشت: حذف مدارس کانکسی، زیباسازی و بهسازی مدارس در قالب طرح شهید عجمیان و اجرای ۸۰ زمین چمن ورزشی در مدارس از فعالیت‌های شاخص است که با اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها به صورت هنرمندانه و مدون، امید در بین مردم افزایش پیدا می‌کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری بیست و ششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز در ماه جاری گفت: اطلاع‌رسانی در زمینه مدرسه‌سازی خیران و وضعیت کنونی مدارس استان یک ضرورت است که با استفاده از ظرفیت این جشنواره خیرین جدید دراین حوزه شناسایی و جایگاه خیرن مدرسه‌ساز تقویت شود و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری این جشنواره مورد تاکید است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ۳ هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند
  • اوجاقی:به سمت برگزاری مسابقات ورزشی پایتخت‌های آسیایی می رویم
  • صعود سراسری به ارتفاعات «بازی‌دراز» به تعویق افتاد
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز
  • برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت و نماز به میزبانی شهر کهک
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • ضرورت برگزاری امتحانات نهایی در محیطی مناسب و آرام
  • اعزام ۳ هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور
  • اعلام مسیر رسیدن به المپیک در دوومیدانی/ برنامه اعزام‌ها مشخص شد