Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران - هنگام مصرف داروهایی مانند قرص های مسکن، تاثیرگذاری دارو با بیشترین سرعت آن چیزی است که دوست دارید، رخ دهد. بنابر مطالعه ای جدید، مصرف قرص های مسکن هنگامی که فرد به پهلوی راست دراز کشیده است به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

در بیشتر موارد، زمانی که یک قرص قورت داده می شود، تا زمان حل شدن محتویات آن در معده و ورود به روده، اثرگذاری آن آغاز نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیلور که معده را به قسمت بالایی روده متصل می کند، در پایین معده قرار دارد. از این رو، هرچه یک قرص در ابتدا قادر به نفوذ عمیق‌تر در معده باشد، زودتر حل شده و به سمت روده منتقل می شود.

طی مطالعه ای به رهبری پروفسور راجات میتال در دانشگاه جانز هاپکینز، این مساله که کدام وضعیت بدن بهترین گزینه برای جذب سریع‌تر قرص مسکن است، مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این کار، تیم پژوهشی یک مدل رایانه ای از معده انسان را ایجاد کرد که به نام "استومک‌سیم" (StomachSim) شناخته می شود. این مدل آنچه درون معده پس از ورود غذا یا دارو رخ می دهد را شبیه سازی می کند.

به نظر می رسد عقل سلیم حکم می کند که پوسچر ایستاده بهترین گزینه برای مصرف قرص های مسکن خواهد بود. با این وجود، به واسطه شکل نامتقارن معده، مشخص شد که وضعیت خوابیده به پهلوی راست به قرص اجازه می دهد تا 2.3 برابر سریع‌تر از زمانی که در حالت ایستاده مصرف می شود، در معده حل شود.

به بیان دیگر، در شرایطی که یک قرص در حالت ایستاده به 23 دقیقه زمان نیاز دارد تا حل شود، این مدت زمان برای حالت خوابیده به پهلوی راست به 10 دقیقه کاهش می یابد. از سوی دیگر، خوابیدن به پهلوی چپ بدترین انتخاب است و مدت زمان حل شدن قرص در این وضعیت بیش از 100 دقیقه بود.

البته پس از بلعیدن قرص نمی توانید بلافاصله از جای خود بلند شوید. به گفته میتال، اگرچه با توجه به نوع قرص شرایط متفاوت است، اما مدل رایانه ای مورد استفاده پیشنهاد می دهد که افراد باید پس از مصرف داروهای سریع الاثر مانند قرص های مسکن، به طور معمول حدود نیم ساعت به پهلوی راست دراز بکشند.

به گفته میتال، این که وضعیت بدن می تواند چنین تاثیر قابل توجهی بر سرعت انحلال یک قرص داشته باشد، ما را بسیار شگفت زده کرد. من هرگز به این فکر نمی کردم که آیا این کار را درست یا اشتباه انجام می دهم، اما اکنون هر بار که یک قرص را مصرف می کنم قطعا به آن فکر خواهم کرد.

مطالعه انجام شده توسط تیم دانشگاه جانز هاپکینز به تازگی در نشریه Fluids منتشر شده است.

تماشاخانه ببینید| محبوبیت طب سوزنی روی حیوانات در چین/ حیوانات واکنشی نشان نمی‌دهند بحران آب در شهرکرد؛ بلندترین زنگ خطری که به صدا درآمده/ چرا مدیران صدای تنش آبی را نمی‌شنوند (فیلم) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پهلوی راست قرص های مسکن یک قرص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۳۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد

محمد هادی ایمانیه در جلسه شورای اداری که در سفر به شهرستان جویم برگزار شد، اظهار داشت: قدمت شهرستان ریشه دار و تاریخی جویم متعلق به هزاران سال قبل است و مردمی اصیل و دین دار و اهل خیر در این منطقه حضور دارند و این امر مسئولیت ما را در خدمتگزاری به این بخش از کشور عزیزمان سنگین‌تر می‌کند.

او با بیان اینکه پیگیری و سماجت مسئولان برای اجرایی شدن مصوبات، نقش مهمی در تحقق آن دارد، اظهار داشت: شهرستان‌هایی که پیگیر اجرای مصوبات بودند تا سقف ۹۰ درصد به اهداف خود دست یافته اند.

ایمانیه از تلاش برای تکمیل پروژه‌های حوزه سلامت، تامین آب و احداث راه در شهرستان جویم خبر داد و افزود: کمیته ویژه‌ای برای حل مشکلات مردم در زمینه ساماندهی زمین‌های مورد سکونت مردم با رعایت حدود قانونی تشکیل می‌شود.

استاندار فارس با اشاره به عملی شدن تعهدات دولت در حوزه مسکن گفت: مرحله فونداسیون واجدین شرایط نهضت ملی مسکن تا پایان خردادماه باید به پایان رسیده باشد و پس از آن در فواصل سه ماهه باید ۲۵ درصد از مساکن تحویل واجدین شرایط شود.

او خواستار رسیدگی به تخلفات و غفلت‌های پیمانکار قبلی نهضت ملی مسکن در جویم شد و اظهار داشت: از طریق دادگستری و مجاری قانونی این موضوع پیگیری خواهد شد تا خدشه‌ای بر بیت المال وارد نشود و حقوق عامه مردم تضییع نگردد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • روند اجرای نهضت ملی مسکن شهر بوشهر تسریع شود
  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • نهضت ملی مسکن در شهرستان جویم تسریع شود
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز