Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی شورای نگهبان اعتبار مجلس شورای اسلامی را در گرو وجود شورای‌ نگهبان دانست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طحان نظیف در بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: همانطور که عزاداری محرم و صفر نقش تعیین‌کننده‌ای در انقلاب داشته عامل پیشرو برای اکنون است و هم‌چنان دشمن تلاش‌هایی برای از بین بردن شعار‌های اسلامی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماسه امام حسین (ع) مکتب تربیتی است. این ایام فرصتی است برای تدبر تا مبنای عمل در زندگی باشد. از نظر تاریخی حکمای زیادی بودند که ادعای حکومت اسلامی داشتند و مردم نیز برای مشروعیت بخشیدن به حکومت‌شان این مسئله را خواهان بودند.

وی افزود: سابقه شورای نگهبان به قبل از انقلاب چبرمی‌گردد؛ در واقع اصل دوم متمم مشروطیت یک شورای نگهبان در قانون آمده بود، ولی به دلیل این‌که شاه و روشنفکران نمی‌خواستند و علما اختلاف داشتند اجرایی نشده و وقتی به قانون اساسی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم شورای نگهبان یکی از نهاد‌هایی است که مسائلش بصورت جزئی مطرح شده است.

طحان نظیف پس از قرائت بخشی از وظایف شورای نگهبان از قانون اساسی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان بی اعتبار است مگر در چند مورد. شورای نگهبان چند وظیفه دارد از جمله نظارت بر مصوبات مجلس که خلاف قانون اساسی نباشد و در حدود شرع باشد. هم‌چنین می‌توان به نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای خبرگان، ریاست جمهوری، همه پرسی و تفسیر قانون اساسی اشاره کرد. برای ما مهم است متنی که به عنوان قانون انتخاب می‌شود توان و قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و متون قانونی باید شفاف گویا باشد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «یکی از علل مشکلات عدم تغییر و تحول در نوع نگاه مسئولین است که جلوه‌هایی از آن در شورای نگهبان دیده شده است مانند معافیت از سربازی پسرانی که کفالت مادر را دارند و آیا شورای نگهبان نسبت به افزایش طلاق سوری حاصل از این قانون اگاه هست؟» عنوان کرد: شورای نگهبان رویه‌مند پیش می‌رود و بحث را کاملا علمی و کارشناسی جلو می‌برد و نظر شخصی بنده نباید دخل و تصرف داشته باشد بلکه باید با شرع و قانون مطابقت داشته باشد. در شورای نگهبان آنچه حاکم است فضای تخصصی است و بعداز استدلال رای گیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طحان نظیف شورای نگهبان انجمن اسلامی مشروطیت شورای نگهبان قانون اساسی طحان نظیف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۳۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

متن کامل اصلاحات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی