Web Analytics Made Easy - Statcounter

ورود ماموران اف بی آی به خانه شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا و تفتیش بی سابقه خانه برای یافتن مدارک و اسناد محرمانه‌ای که این روز‌ها گفته می‌شود در زمان ترک کاخ سفید توسط ترامپ به خانه اش منتقل شده در رسانه‌های آمریکا غوغا به پا کرده است.

مخالفان این امر می‌گویند ورود ماموران اف بی آی به خانه ترامپ غیرقانونی بوده و رئیس جمهور سابق اقدامی برخلاف قوانین داخلی کشور مرتکب نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موافقان و قانونگذاران آمریکایی هم معتقدند او برخی اسناد مربوط به سلاح‌های هسته‌ای و مدارک فوق محرمانه را با خود به خانه اش برده و اگر این اسناد به دست افراد بی ربط بیافتد می‌تواند امنیت ملی آمریکا را تهدید کند.

حالا برای بررسی زوایای مختلف این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای با دانیل لازار، نویسنده، تحلیلگر و خبرنگار آمریکایی از نیویورک ترتیب داده است که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

آقای دانیل لازار به عنوان نخستین سوال می‌خواستم از شما بپرسم به نظر شما چرا ماموران اف بی آی این زمان را برای بازرسی خانه ترامپ انتخاب کرده اند؟ آیا هدف خاصی در پس این کار نهفته است؟

لازار: اینکه چرا این زمان و در چنین شرایط حساسی از اوضاع داخلی و بین المللی آمریکا ماموران پلیس فدرال آمریکا تصمیم گرفته اند وارد خانه ترامپ شوند و به دنبال اسناد و مدارک گم شده بگردند سوالی است که این روز‌ها ذهن بسیاری از آمریکایی‌ها را به خود مشغول کرده است. قطعاً مقامات و در راس آن قانونگذاران آمریکا اطلاعاتی کسب کرده اند که تصمیم گرفته اند بدون فوت وقت بیشتر وارد خانه ترامپ شوند و اسناد محرمانه را پیدا کنند. من حتم دارم قانونگذاران آمریکا به نتایج اطلاعاتی رسیده اند که فعلا عموم مردم را در جریان آن قرار نمی‌دهند، ولی این اقدام نمی‌تواند یک تصمیم آنی و بدون برنامه ریزی باشد.

این که شما پرسیدید هدفی پشت این نهفته است باید بگویم قطعا این طور است. قطعا بازرسان اف بی آی از ورود بی سابقه خود به خانه رئیس جمهور آمریکا هدفی را دنبال می‌کنند که ممکن است در روز‌های آینده شفاف‌تر بیان شود. ما ممکن است در روز‌های آینده با اخبار مهمی در این رابطه مواجه شویم. ولی آنچه هست این است که در حال حاضر مقامات آمریکایی نسبت به ترامپ اعتماد ندارند و می‌ترسند با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات او دست به کاری غیرمنتظره بزند تا بتواند برای جمهوری خواهان در انتخابات آتی امتیاز کسب کند.

-آقای لازار شما به نکته خوبی اشاره کردید. به نظر شما این اقدام ترامپ می‌تواند با انتخابات میان دوره مجلس که در ماه‌های آینده قرار است برگزار شود ارتباط داشته باشد؟ و اینکه یافتن اسناد محرمانه از خانه رئیس جمهور سابق می‌تواند تاثیری بر جایگاه جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره مجلس داشته باشد؟

لازار:به نظرم مستقیما نه و این که بگوییم ترامپ صرفا به دلیل نگرانی از جایگاه جمهوری خواهان دست به چنین اقدامی زده است به نظر من خیلی بعید است، ولی یکی از دلایل می‌تواند این باشد. در مورد جایگاه جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره مجلس که شما سوال کردید باید بگویم که در حال حاضر مردم آمریکا با توجه به تحولات چند سال اخیر نسبت به نظام سیاسی کشور بی اعتماد شده اند و بازگرداندن این اعتماد مردمی به جایگاهی قابل قبول به نظرم تنها با زد و بند‌های فعلی اتفاق نمی‌افتد.

ما سالهاست که شاهد اختلافات اساسی میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در داخل آمریکا هستیم و این بی اعتمادی در عرض حداقل یک دهه اخیر ایجاد شده است و حالا کشف بخش زیادی از اسناد محرمانه کاخ سفید در خانه شخصی رئیس جمهور سابق آمریکا به نظر من نه تنها این بی اعتمادی را اصلاح نمی‌کند که حتی عمق فاجعه را نیز عمیق‌تر می‌کند چراکه این نشان از بی قانونی و هرج و مرج در بطن سیاست آمریکاست، چون تنها برای یک نمونه اسنادی که امروز باید در مرکز اسناد و آرشیو آمریکا باشد در خانه شخصی ترامپ در فلوریدا پیدا شده است، آن هم اسنادی که برخی از آن‌ها مهر فوق محرمانه به رویشان خورده است.

به نظر شما این اقدام اف بی آی و وزارت دادگستری می‌تواند با پرونده فساد‌های مالی ترامپ و نیز دست داشتن وی در حادثه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و یورش معترضان به ساختمان اصلی کنگره در ارتباط باشد؟

لازار: همان طور که در سوال قبلی هم اشاره کردم به طور مستقیم خیر، اما به صورت غیرمستقیم می‌تواند با پرونده‌های باز ترامپ در دادگستری در ارتباط باشد. در حال حاضر قانونگذاران و مقامات دولتی آمریکا به شدت نسبت به ترامپ بی اعتماد هستند. متاسفانه در یک سال اخیر هم شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد دونالد ترامپ اقدامات غیرقانونی زیادی را انجام داده است. این اقدامات هم در زمینه اقتصادی است و هم سیاسی و حالا هم که بحث اسناد محرمانه در خانه شخصی رییس جمهور سابق آمریکا جدی شده همه از آینده این اقدامات هراس دارند و به دنبال کنترل ترامپ برای اقدامات غیرقابل پیش بینی در آینده هستند.

من به شخصه فعلا نمی‌توانم بگویم که آیا با این اقدام اف بی آی موافق هستم یا خیر. ما باید صبر کنیم ببینیم در روز‌های آینده چه اخباری در ارتباط با این اسناد مکشوفه منتشر می‌شود. ولی به نظر من این بازرسی‌ها لازم است و قطعا اسناد و مدارک محرمانه و طبقه بندی شده یک کشور نباید در خانه شخصی رئیس جمهور سابق آن کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اسناد محرمانه خانه ترامپ ماموران اف بی آی جمهوری خواهان رئیس جمهور سابق اسناد محرمانه خانه شخصی خانه ترامپ بی اعتماد اف بی آی روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی

مذاکره کننده ارشد واشنگتن گفت مقامات ایالات متحده و کره جنوبی دیدگاه‌های مربوط به یک توافق جدید در مورد تقسیم هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی را مورد بحث قرار دادند و در صورت لزوم به مشورت ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته میلادی نمایندگانی را برای آغاز مذاکرات زودهنگام با هدف اجرای یک توافق جدید در سال ۲۰۲۶ معرفی کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کره جنوبی گزارش کردند که هدف از این گفت‌وگو دستیابی به توافق پیش از هر گونه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است که در دوران ریاست جمهوری خود سئول را به «سواری گرفتن از قدرت نظامی آمریکا» متهم کرده بود.

«لیندا اسپچت»، مذاکره کننده ارشد آمریکایی پیش از نخستین دور مذاکرات در هاوایی که سه شنبه تا پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت واشنگتن به دنبال یک نتیجه عادلانه و برابر است.

وی افزود: «آمریکا و کره جنوبی دورنماهای خود را برای این نشست مطرح کرده‌اند. ما تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم.»

یک مقام ارشد دولت بایدن ماه گذشته میلادی اعلام کرد مذاکرات در مسیر و زودتر از موعد مقرر انجام شده، اما ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را به عنوان«مهلت جدی» نمی‌بیند.

بیش از ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازدارندگی در مقابل کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای مستقر هستند.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا و کره جنوبی پیش از دستیابی به توافقی برای افزایش مشارکت سئول در افزایش ۱۳.۹ درصدی هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی چندین ماه دچار تنش بودند. بر اساس قرارداد ۲۰۱۹، کره جنوبی حدود ۹۲۰ میلیون دلار برای این مساله در سال پرداخت می‌کرد اما ترامپ از سئول خواست تا این مبلغ را در سال به پنج میلیارد دلار برساند.

قرارداد کنونی در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • اگر طوفان نمی‌شد + اسناد محرمانه
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان