Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارلمان مونته‌نگرو امروز (شنبه) طرح عدم اعتماد به کابینه دولت را که توسط ۳۶ نماینده مجلس در اعتراض به امضای توافق جنجالی اصلاح روابط با کلیسای قدرتمند ارتدکس صربستان پیشنهاد شده بود، تصویب کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دومین رای عدم اعتماد امسال به دنبال برکناری کابینه زدراوکو کریوکاپیچ، نخست وزیر سابق مونته نگرو که تحت حمایت کلیسای ارتدکس صربستان قرار داشت، محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دریتان آبازوویچ، نخست وزیر کنونی مونته‌نگرو کمی پس از این رای گفت: به همه کارهایی که در این ۱۰۰ روز انجام دادیم، بسیار افتخار می‌کنم. از ما به عنوان دولتی که کمترین دوام را داشت اما سخت‌ترین تصمیمات را اتخاذ کرد، یاد خواهد شد.

اکنون میلو چوکانوویچ، رئیس جمهور مونته‌نگرو باید نخست وزیر جدیدی را برای تشکیل دولت جدید این کشور معرفی کند؛ کشوری که یکی از اعضای ائتلاف ناتو محسوب می‌شود و آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا را دارد. همچنین این امکان وجود دارد که یک انتخابات زودهنگام در مونته‌نگرو برگزار شود.

سیاست در مونته‌نگرو با ۶۲۵ هزار تن جمعیت مدتی است که دچار تنش شده است. این تنش از اختلافات میان افرادی که خود را مونته‌نگرویی می‌دانند و صرب‌هایی که طرفدار روسیه و مخالف استقلال مونته‌نگرو از صربستان هستند، نشات می‌گیرد.

پس از یک مذاکرات پارلمانی طولانی، این رای عدم اعتماد با ۵۰ رای موافق از بین ۸۰ نماینده مجلس صادر شد. این طرح توسط حزب دموکراتیک سوسیالیست‌ها که متعلق به رئیس جمهور مونته‌نگرو است و تعدادی از احزاب ائتلاف حاکم پیشنهاد شده بود.

آبازوویچ در ماه جاری میلادی به رغم انتقادات از سوی گروه‌های حقوق بشری و احزاب سیاسی حامی غرب این توافق با کلیسای ارتدکس را امضا کرد. این گروه‌ها تاکید دارند که این کلیسا در مقایسه با دیگر جوامع مذهبی قدرت بسیار بیشتری دارد.

اما آبازوویچ تاکید کرد که این پیمان یک مشکل داخلی دیرینه را حل خواهد کرد و به رفع اختلافات میان احزاب حامی اتحادیه اروپا و آنهایی که از روابط قوی‌تر با صربستان و روسیه حمایت می‌کنند، کمک خواهد کرد.

آبازوویچ روز جمعه گفته بود، گروه‌های خلافکار که حامی مالی برخی احزاب سیاسی هستند، پشت این طرح عدم اعتماد قرار دارند و هدف‌شان این است که کمپین مبارزه با فساد دولت را متوقف کنند.

وی پس از صدور رای عدم اعتماد گفت: مونته‌نگرو یا توسط خلافکاران و یا توسط شهروندان اداره خواهد شد. متاسفم که گروه های خلافکار سازمان‌یافته در مونته‌نگرو همچنان از روابط خود برای تنظیم روابط سیاسی استفاده می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مونته‌نگرو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مونته نگرو رای عدم اعتماد مونته نگرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۵۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب

.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، متن اطلاعیه به شرح زیر است:

به استناد بند (۳) و تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون نحوه فعالیت احزاب وگروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و بر اساس مصوبه جلسه ۱۴۰۳/۱/۲۸ کمیسیون فرا قوه‌ای احزاب مبنی بر انتخاب هیئت نظارت بر انتخابات نمایندگان احزاب ملی و استانی برای حضور در کمیسیون و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات، بدین وسیله از دبیران کل احزاب ملی و استانی جهت شرکت در انتخابات دعوت می‌شود.

برنامه زمان‌بندی انتخابات مذکور مستند به قانون، دستورالعمل مربوط و رویه حقوقی به شرح زیر است:

دبیران کل داوطلب می‌توانند به مدت پنج روز از روز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ تا روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۳ با مراجعه به سکوی وزارت کشور یا مراجعه حضوری به اداره کل سیاسی وزارت کشوربرای نام نویسی اقدام کنند.

بررسی و اعلام نظرهیئت نظارت در خصوص داوطلبان از روز شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۲ تا روز چهار شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶ انجام و اسامی نامزد‌ها در سکوی اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر خواهد شد.

معترضان نسبت به تصمیمات هیئت نظارت ۲ روز فرصت دارند تا از روز شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۹ تا روز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۰ اعتراض خود را ثبت کنند.

کمیسیون احزاب ظرف مدت ۴۸ ساعت از روز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۱ تا روز سه شنبه ۱۴۰۳/۳/۱ به اعتراضات رسیدگی و نتیجه نهایی را به هیئت نظارت اعلام می‌کند.

انتخابات روز پنج شنبه ۱۴۰۳/۳/۱۰ (انتخابات احزاب ملی راس ساعت ۰۹:۰۰ صبح و انتخابات احزاب استانی رأس ساعت ۱۴:۰۰ بعدازظهر) در محل وزارت کشور برگزار خواهد شد.

هیئت نظارت از تاریخ برگزاری انتخابات به مدت سه روز در خصوص شکایات واصله رسیدگی و اعلام نظر می‌کند.

دیگر خبرها

  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان
  • جام ملتهای فوتسال آسیا | ازبکستان سوم شد
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • مسیر دشوار والیبال ایران برای المپیکی شدن
  • والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود ؟
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟