Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@23:00:53 GMT

حفاظت از طبیعت به شیوه ۵۰ سال پیش شدنی نیست

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۵۷۶۵

حفاظت از طبیعت به شیوه ۵۰ سال پیش شدنی نیست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که باید بازنگری لازم در قانون اصلاح حمل سلاح توسط محیط‌بانان انجام شود، چرا که شیوه ۵۰ سال پیش دیگر کارآمدی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با ابراز تأسف از شهادت یکی از محیط‌بانان کرمانشاهی به قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان اشاره و اظهار کرد: قانون حمل سلاح از سوی محیط‌بانان در مرحله اصلاح قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی در پاسخ به این موضوع که چرا با وجود قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان اما محیط‌بان کرمانشاهی به‌دلیل تیراندازی به متجاوزان به منابع طبیعی و محیط‌زیست در بازداشت به سر می‌برد، چنین پاسخ داد: محیط‌بانان قدرت حمل سلاح دارند، اما بر اساس قانون نمی‌توانند از آن استفاده کنند.   رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیش از اینکه قانون استفاده از سلاح برای محیط‌بانان آزاد شود، باید آموزش لازم به محیط‌بانان برای استفاده از سلاح داده شود و این موضوع بسیار مهمی است. رفیعی تاکید کرد: دولت و مجلس باید همراه و همگام در مسیر تعیین‌تکلیف قانون حمل سلاح از سوی محیط‌بانان باشند و به این سوال پاسخ دهند که بالاخره محیط‌بانان اجازه استفاده از سلاح در برخورد با متجاوزان به طبیعی دارند یا خیر؟   وی در بیان نظر خود درباره اینکه محیط‌بانان باید اجازه استفاده از سلاح را در برخورد با متجاوزان به محیط‌زیست داشته باشند یا خیر؟ بیان کرد: بنده مخالف حضور محیط‌بانان در طبیعت و حفاظت از آن با جانشان هستم، چراکه با پیشرفت تکنولوژی به‌راحتی می‌توان از طبیعت محافظت کرد.   رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی متذکر شد: با بهره‌گیری از پهپادها، اینترنت اشیاء و ... می‌توان راحت‌تر متجاوزان به منابع طبیعی را شناسایی و با آنان برخورد و مناطق را رصد کرد و در اینصورت دیگر نیازی به حضور فیزیکی محیط‌بان نخواهد بود.   رفیعی تبیین کرد: مدیریت محیط‌بانان و حضور آنان در طبیعت برای مقابله احتمالی با متجاوزان به محیط‌زیست مدال ۵۰ سال پیش است که دیگر کارایی آنچنانی ندارد و باید ارتقا پیدا کند.   وی تصریح کرد: ظرفیت‌های لازم برای رصد مناطق وجود دارد، اما از این امکانات استفاده نمی‌شود، در حالی که مکرر درخواست اجرای آن را از دستگاه‌های متولی داشتم که متأسفانه به جایی نرسیده است.   رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: ما نمایندگان مجری نیستیم، بلکه توصیه‌کننده، ناظر و پیشنهاد دهنده هستیم و باید این مطالبه از دستگاه‌های متولی انجام شود چرا همچنان شیوه ۵۰ سال پیش در حال اجرایی شدن است.   رفیعی درباره برنامه‌های احتمالی مجلس برای تشدید قوانین حفاظت از منابع طبیعی، گفت اکنون قوانین کمی برای حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی در کشور نداریم، اما مهم اجرای قوانین و آیین‌نامه‌های آن است، به‌عنوان مثال قانون حفاظت از خاک حتی در یک بند هم اجرایی نشده و یک ریال برای اجرای آن هزینه نشده و بودجه لازم برای اجرای آن تعلق نگرفته است.   انتهای پیام/*

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی استفاده از سلاح قانون حمل سلاح منابع طبیعی محیط بانان ۵۰ سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۵۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد