Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان دنا یکی از مهمترین قطب های تولید محصولات کشاورزی است که با وادشتن ظرفیت های عظیمی در حوزه کشاورزی ولی هنوز این مهم همچنان در نگاه مسئولان مغفول مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا استان کهگیلویه وبویراحمد قطب تولید میوه های سردسیری بخصوص سیب است که سالیانه با تولید هزاران تن انواع سیب درختی نقش مهمی در چرخه اقتصادی استان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه های شهریور، مهر و آبان فصل برداشت سیب در سی سخت است که به بازارهای استان و شهرهای مجاور تزریق می شود و بخش از آن نیز به خارج از کشور به مصرف می رسد.

همه ساله با شروع فصل برداشت برای هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود و از این طریق درآمد بالایی حاصل می شود که در اقتصاد و معیشت شهروندان نقش بسزایی دارد.

باغداری و کشاورزی از جمله مشاغل پر زحمت و پر هزینه است که اکثر مردم روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد به آن مشغول هستند و روزگار می گذرانند.

در شهر سی سخت به فراخور وجود آب و هوای مطبوع و زمین حاصلخیز، زمینه کشاورزی و باغداری فراهم است و اکثر مردم بخصوص در روستاهای اطراف آن به باغداری مشغول هستند. 

سالانه حجم زیادی از تولیدات محصولات باغی استان مربوط به شهر سی سخت و روستاهای اطراف آن است که سهم بسزایی در رونق اقتصادی استان دارد.

سیب، هلو، گردو، آلو، زردالو، انگور و گیلاس از جمله میوه هایی است که سالانه در سی سخت تولید و وارد چرخه بازار می شود.

کمبود سبد در فصل برداشت میوه بخصوص محصول سیب، از معضلاتی هست که سالانه گریبانگیر کشاورزان و باغداران است. 

در شهر سی سخت با حجم بالای تولید میوه تنها یک کارخانه تولید سبد میوه وجود دارد، که جوابگوی نیاز باغداران نیست و باغداران مجبور هستند هزینه زیادی را متحمل شوند و از سایر شهرها و حتی خارج از استان سبد را تامین کنند.

 

افزایش قیمت سبد میوه نیز بر مشکلات تامین آن افزوده است که برخی از باغداران مجبور هستند از یک سبد میوه با وجود مستهلک شدن، چندیدن مرتبه استفاده کنند.

کمبود سبد یکی از مشکلات اساسی این باغداران برای برداشت محصولات خود است، و از طرفی گرانی بیش از اندازه این سبد ها در بازار های آزاد دغدغه های این باغداران را افزایش داده و در برخی موارد منجر به خساراتی به این باغداران شده است.

گفتنی است کارخانه ی سبد سازی واقع در "دشت بازار" سی سخت در طول سال به صورت شبانه روزی مشغول کار است و دپو سازی سبد را انجام می دهد، ولی با این وجود و با توجه به حجم بالای محصولات، باغداران این منطقه در حال حاضر با کمبود سبد در این شهرستان مواجه هستند.

وجود سردخانه جهت دپو محصولات باغی از ملزومات اصلی صنعت کشاورزی است که این مهم در شهر سی سخت مغفول مانده است و با وجود جحم بالای تولید میوه در این شهر متاسفانه سردخانه جهت دپو میوه وجود ندارد.

 

باغداران مجبور هستند برای دپوی محصولات خود بخصوص برای نگهداری سیب به سردخانه شهر های مجاور استان مراجعه کنند و میوه های خود را در آنجه ذخیره کنند که موجب رونق اقتصادی در آن شهرها خواهد شد در صورتی که اگر این سردخانه در سی سخت یا مرکز استان می بود این گردش مالی و رونق اقتصادی متوجه مردم خود استان می شد.

از آنجایی که حجم تولید سیب در سی سخت بالا است و بازارهای میوه و تره بار گنجایش آن را ندارد، از طرفی به منظور تامین میوه شب عید، باغداران سیب خود را در سردخانه ذخیره می کنند، اینجاست که اهمت و نقش راهبری وجود سرخانه در سی سخت مشتهده می شود، که نبود آن می تواند ضرباتی به پیکر تولید وارد کند.

سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن محصولات باغی اعم از سیب و انگور در شهرستان دنا تولید می شود و اگر دولت با صرف هزینه به میزان مصرف استان سردخانه برای انبار محصولات ایجاد کند هم شاهد رضایت باغداران خواهد بود و هم مشکلات و گرانی های شب عید و همچینین مشکلات تامین میوه را در سایر ایام سال ندارد.

 امروز کشاورازان دنا نشین با همه رنج ها و مشقت های خود در امر باغداری در زمان برداشت ضرر و زیان زیای عاید خود می بینند و مشاهده می کنند چگونه ثمر چند ساله محصولات خود را که  باکلی مشقت و زجر کشیدن در گرمای تابستان و سرمای زمستان به تاراج دلالان می روند.

 

عدوم وجود صنایع تبدیلی از قبیل کارخانه آبمیوه گیری و کمپوت و کنسانتره در سی سخت و نبودن دیگر معضل پیش روی باغدارن است که باعث هجوم دلالان در سی سخت در فصل برداشت میوه مشاهده می شود.

ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه های کمپوت سازی با مشارکت بخش خصوصی یا با هکاری تعاونی ها می تواند بخشی از محصولات باغداران سی سختی را نجات دهد.

اکنون باغداران و کشاورزان سی سخت و روستاهای اطراف آن با معضل نبود بازار واحد میوه و تره بار و وجود دلالان و واسطه ها همچنین عدم عرضه مستقیم محصولات باغی دست و پنجه نرم می کنند.  

به دلیل عدم وجود بازار میوه وتربار مناسب در استان جهت عرضه محصولات و حجم بالای تولید سیب در این منطقه، باغداران به ناچار به دلالان و واسطه ها روی می آورند و مجبوراند با شرایط آنها کنار آمده و محصول خود را حتی پایین تر از نصف قیمت مصرف به آنان بفروشند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: محصولات باغی فصل برداشت شهر سی سخت سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۵۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، امید جهان‌نژادیان با اشاره اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از 20 فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد، اظهار داشت: عملیات خرید محصول گندم از شهرستان هندیجان آغاز شد و تا به امروز بیش از 770 هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری و از این میزان تاکنون بیش از 500 هزار تن گندم به سیلوهای استاندارد منتقل شده است.

وی با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان در حال انجام است، افزود: در حال حاضر در پیک خرید گندم استان قرار داریم و روزانه بیش از 60 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به آمادگی کامل اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جهت خرید محصول گندمکاران و فعالیت 103 مرکز خرید در استان، عنوان کرد: سیلوهای ذخیره‌سازی استاندارد به صورت 24 ساعته آماده هستند تا گندم را دریافت کنند.

جهان‌نژادیان یادآور شد: در سال زراعی قبلی در خوزستان بیش از یک میلیون و 720 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید