Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@21:10:57 GMT

دشواری‌های نوشتن داستان‌های دینی برای کودکان

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۶۰۳۷

دشواری‌های نوشتن داستان‌های دینی برای کودکان

به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی و بررسی کتاب «بانوی قصه‌من» با موضوع زندگینامه حضرت زینب (س) در کافه کتاب سمیه برگزار شد. این کتاب که به قلم مژگان شیخی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده با حضور اهالی کتاب و رسانه و کارشناس و منتقدانی چون هادی خورشاهیان و علی‌الله سلیمی رونمایی شد و مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌در این نشست مژگان شیخی نویسنده اثر ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: جای تشکر دارد که با توجه به شرایط فعلی وضعیت حوزه کتاب شما فعالانه عمل می‌کنید و این نشست‌ها برگزار می‌شود. کتاب «بانوی قصه من» را حدود ۱۵ سال پیش نوشتم و تحویل انتشارات دادم اما به دلیل برخی مشکلات انتشار آن این مدت طول کشید. بعد از سال‌ها تصمیم داشتم که کتاب را چاپ نکنم اما با همکاری دوستان در انتشارات سوره مهر و بخش مهرک روند تولید سرعت گرفت.

وی ادامه داد: تولید اثر مذهبی سختی‌های مختص به خود را دارد. یکی از این سختی‌ها نبود منابع معتبر در مورد بخش‌هایی از زندگی اشخاص است. مثلاً در این اثر در مورد زمان کودکی حضرت زینب (س) مطلب زیادی نبود و ما وقتی برای کودک و نوجوان می‌نویسیم مهم است که دوران کودکی این اسطوره را هم داشته باشیم. من با توجه به این که اثر دیگری هم در مورد این بزرگوار داشتم، به منابع آگاه بودم و شروع به نگارش کردم. کتاب از زمان کودکی ایشان آغاز می‌شود و هر فصل راوی جداگانه دارد. حتی برخی از فصل‌ها از دید شخصیت‌های منفی چون یزید و شمر روایت می‌شوند. تلاش کردم مانند سایر آثار از شعاری شدن دوری کنم و نثر ساده و روانی داشته باشم. سعی داشتم در کنار نگارش روایتی که برای مخاطب آشناست همچون روایت واقعه عاشورا، جذاب و خواندنی بنویسم. برخی از کتاب‌های در این حوزه آن‌قدر اغراق‌آمیز و خرافه است که اصلاً به مذاق مخاطب خوش نمی‌آید. این کتاب شاید قطور نباشد اما نگارش آن زمان زیادی برد و برای هرکدام از روایت‌ها کتاب‌های مختلفی را خواندم تا بتوانم حتی یک نکته کوچک را با پرداخت به یک روایت تبدیل کنم

در ادامه این نشست علی‌الله سلیمی نویسنده و منتقد ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست عنوان کرد: قلم زدن در این حوزه هم سخت و هم آسان است. آسان از این جهت که این افراد، شاخص هستند و مردم با آن‌ها آشنایی دارند. سخت از این جهت که باید اثر به نحوی باشد که آشنایی‌زدایی شود و شعاری نباشد و قلم نویسنده نمود پیدا کند. خانم شیخی نویسنده‌ای است که بر کار خودشان اعتقاد راسخ دارند و تخصص کودک و نوجوان دارند. ایشان کتاب‌های مذهبی دیگری نیز نوشته‌اند و با این فضا بیگانه نیستند. کتاب «بانوی قصه‌من» هم کتابی است که حس تازگی دارد و با این که بیش از یک دهه از نگارش آن گذشته قالب نویی دارد. متأسفانه همانطور که خانم شیخی اشاره کردند نبود منابع جامع یکی از مشکلات این حوزه است. در مورد شخصیت‌های مهم تاریخی تنها در بزنگاه‌های خاص نوشته شده است و قبل و بعد از آن اتفاق هیچ اطلاعاتی در موردشان وجود ندارد. در مورد کودکی حضرت زینب (س) نیز هم این گونه است.

این کارشناس افزود: کتاب در نیمه اول و در آغاز قوی‌تر و ایده‌آل‌تر از نیمه دوم است. چرا که هرچه جلوتر می‌رویم و به واقعه عاشورا نزدیک می‌شویم تکرار همان مطالبی است که قبلاً در کتاب‌های دیگر نیز خواندیم. نکته دیگر نیز این است که در نیمه اول حضرت زینب (س) در محورند و پررنگ‌تر ظاهر می‌شود. در ادامه سنگینی واقعه عاشورا بر حضرت زینب (س) غالب است. البته نویسنده چون به شخصیت حضرت زینب (س) تعهد دارد در هر روایت حتی اگر کوتاه به ایشان گریز می‌زند. این مهارت نویسنده است که یادش نمی‌رود که در مورد چه کسی می‌خواهد بنویسد. او حضرت زینب را همانطور که هست یعنی نماد اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی معرفی می‌کند که اگر نبود واقعه عاشورا تحریف می‌شد و آن‌گونه که حاکمان می‌خواستند ثبت می‌شد. ما در این کتاب هم‌زمان دو قصه می‌خوانیم. اول قصه زندگی حضرت زینب (س) و بعد قصه واقعه عاشورا. یادآوری این نکته مهم است که آشنایی‌زدایی کار را به شدت لطیف کرده است. ضمن این که باید گفت در مواقعی که اطلاعات و منابع کم بوده، خلاقیت نویسنده بیشتر شده و اثر داستانی‌تر شده است. این کتاب آسمانی است که ستاره‌های درخشانی دارد.

همچنین هادی خورشاهیان نویسنده و منتقد با بیان این که نوشتن در مورد داستان دینی سخت است، گفت: ما در مصیبت‌هایی مثل کربلا اسنادی که داریم از کتاب‌ها، دعا و روضه است که بخشی از آن‌ها تحریف شده است. ما به همین نکاتی که بالای منبر به ما گفته‌اند اعتقاد داریم. وقتی هم که می‌نویسیم از همین زاویه می‌نویسیم. در داستان‌های رئالیستی مخاطب دنبال اوج و فرود است اما در این اثر دینی دنبال چنین نکته‌ای نمی‌گردد.یکی از ابزارهای دینی عاشقانه نگاه کردن است و این کتاب از این ابزار استفاده کرده است. وقتی کتاب را خواندم برایم این مسئله مهم بود که تا چه اندازه می‌تواند پاسخ سوال‌های احتمالی یک نوجوان را بدهد. در این امر تا حدودی نقص دارد اما خب واقعاً بیشتر از این هم نمی‌توان گفت. چون منبعی نیست. مثلاً در مورد یزید ما قبل بعد عاشورا چیزی از شرارتش نمی‌دانیم. اگر می‌خواهیم مخاطب حداکثری داشته باشیم باید این‌گونه بنویسیم که مخاطب درگیر قضاوت نشود و فقط به او اطلاعات بدهد.

در پایان این برنامه از کتاب «بانوی قصه‌من» رونمایی و به یادگار و نمادین این کتاب امضا شد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: داستان دینی داستان کودکان واقعه عاشورا حضرت زینب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۶۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی

کتاب «ممل تهرونی» که از سوی نشر جمال منتشر شده، سری به دوران حکومت پهلوی می‌زند و نوجوان امروز را با بخشی از تاریخ کشور در آن دوران آشنا می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ممل تهرونی» از جمله آثار نشر جمال در حوزه ادبیات انقلاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این اثر که به قلم سیدسعید هاشمی نوشته شده، تلاش دارد با بیان خاطراتی از دهه 60، پیوندی میان نوجوان امروز با ماجراهای سال‌های حکومت پهلوی برقرار کند. در معرفی این اثر آمده است: داستان کتاب «ممل تهرونی» دربارهٔ پسری به نام ممل است که در دههٔ 60 روایت می‌شود. در این کتاب نوجوانان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان در آن دهه با آن‌ها مواجه می‌شدند و خاطراتی که پدر و مادرشان در آن دوره داشتند، آشنا می‌شوند.

فاطمه شه‌روش، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی که به معرفی این کتاب پرداخته و برای انتشار در دسترس تسنیم قرار گرفته، نوشته است:

ممل یک پسربچه‌ هفت‌هشت ساله است. پدر ممل اعتقاد دارد تابستان‌ها وقت بچه در تهران تلف می‌شود. برای همین او را می‌فرستد قم پیش پدربزرگ و مادربزرگش. پدربزرگ ممل حجره‌دار است و هر روز ممل را با خودش می‌برد بازار؛ اما هنوز چند روزی از اقامت ممل در قم نگذشته که اتفاقات عجیب و غریبی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محل رخ می‌دهد. سروکله غریبه‌ای در شهر پیدا شده که می‌رود سراغ دختربچه‌ها و زن‌ها. طلاهایشان را می‌دزد و اگر مقاومت کنند بهشان آسیب می‌زند. تلاش مادربزرگ و پدربزرگ ممل برای دور نگه داشتن ممل از مهلکه بی‌فایده است.

ممل همه چیز را فهمیده و از اینکه به تنهایی به کوچه و خیابان برود، می‌ترسد. از طرفی صدای مردم شهر به گوش پاسبان‌ها و کلانتری نمی‌رسد. وقتی ریش‌سفیدها همراه آقابزرگ، پدربزرگ ممل، به کلانتری می‌روند تا از این اوضاع شکایت کنند، ستوان اینطور جوابشان را می‌دهد: «اگه امنیت ندارن، نذارید بیان توی کوچه. مقصر خود شما هستید. ما داریم تمام تلاش خودمون رو می‌کنیم. الان هم بی‌کار نیستیم. اعلی‌حضرت تازه به کشور برگشتند و ما می‌خواهیم یک جشن در شهر قم برگزار کنیم... حالا که خدا رو شکر خیانت مصدق و کاشانی برملا شد و اعلی‌حضرت به کشور برگشتن، ‌به جای تشکر و قدردانی، اومدید لیچار می‌گید؟»

چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟

ممل عکس محمدرضا شاه و  و تیمسار زاهدی را در اتاق ستوان می‌بیند و بو می‌برد که قضیه قرار نیست به این سادگی‌ها حل شود. به این ترتیب نویسنده از دید ممل به گوشه‌ای مبارزات مردم با رژیم حاکم و تلاش‌هایشان برای گرفتن حق اشاره می‌کند.

از آنجا که داستان در شهر قم دنبال می‌شود،‌ مخاطب با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی آن دوره نظیر آقانجفی و آیت‌الله بروجردی نیز آشنا می‌شود. از محله‌های قم نظیر چهارمردان و باجک نیز بارها در کتاب اشاره شده که آن را برای خوانندگان این شهر خواندنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

حرف‌های درگوشی مردم کوچه‌وبازار و نوع برخوردشان با مأموران حکومتی به گونه‌ای در کتاب بیان شده است که مخاطب را به خوبی با شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن زمان آشنا کرده تا به طور غیرمستقیم به بی‌کفایتی حاکمان این برهه تاریخی پی ببرند.

ممل تهرونی یک رمان 159 صفحه‌ای است که پسربچه‌های بزرگتر از 9 سال از خواندنش لذت خواهند برد و به راحتی می‌توانند خودشان را جای شخصیت قهرمان داستان بگذارند. آنها باید با دقت داستان را بخوانند تا بتوانند حدس بزنند،‌ کدام یک از شخصیت‌های کتاب مظنون اصلی است و همه آتش‌ها از زیر سر او بلند می‌شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی