Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات دولت روحانی اخیرا طی یادداشتی پیرامون برجام وعده داده است که امضای برجام در دولت رئیسی موجب ارزانی می‌شود!

سرویس سیاست مشرق -   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"برجام" موجب ارزانی می‌شود!

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات دولت روحانی، طی یادداشتی در شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون برجام نوشته است:

"همین الان اگر موافقتنامه برجام امضا شود، دستاوردهایی که به دست می‌آید به اندازه 1399 نیست و کمتر است و هرچه طولانی‌تر شود رقمی معادل یکصد تا دویست میلیون دلار ضرر فروش نفت می‌کنیم. چون نزدیک به چهار میلیون بشکه سهمیه اوپک داریم و اگر دو میلیون بشکه هم صادر کنیم معادل دویست میلیون دلار در روز است. از طرفی سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های جانبی و فشارهایی که روی خریدها وارد می‌آید نیز مطرح است که نزدیک به 30 درصد گرانتر به‌خاطر تحریم است. حتی کالاهایی که وارد ایران می‌شود بیمه‌های سنگین‌تری بر ما تحمیل می‌کند. لذا سرعت عمل در اینجا و به دست گرفتن ابتکار عمل کار بسیار مهمی است و وزارت خارجه باید آن را انجام دهد. همان‌طور که بازار نسبت به قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهد خودبه‌خود روی سایر قیمت کالاها هم به مرور زمان اثر خواهد گذاشت."[1]

*مردم، دولت و فعالان سیاسی کشور باید بدانند که این حرف‌ها و این وعده ها از ابتدای زمزمه های شکل‌گیری برجام تاکنون بارها زده شده و البته آنچه که در فرجام این سخنان در سبد دولتهای وقت و مردم قرار گرفته چیزی جز گرانی بیشتر و تحریم بیشتر نبوده است.

فلذا آزموده را آزمودن خطاست و هیچکس نباید با این وعده‌های رنگ وارنگ فریفته شود.

خباز و هرکس که به برجام دل بسته است باید بداند آمریکا هرگز آخرین سلاحش علیه ایران اسلامی (یعنی تحریم و فشارهای اقتصادی) را بر زمین نخواهد گذاشت و کسانی که فکر می‌کنند از قبل توافق نهایی قرار است نانی در سفره آنها قرار گیرد را باید خدا از خواب بیدارشان کند!

تأکید می‌شود که مسئله مهم اینست که این حرف‌های فریبای حامیان برجام -که در حالت خوشبینانه از سر نادانستگی و تحلیل غلط مدافع آن شده‌اند- موجب فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی نشود، تحلیل غلط ایجاد نکند و مهمتر از همه اینکه بازار و مردم را در حالت سمی "انتظار" قرار ندهد.

جهاد تبیین خواص کشور در امر "بیدستاوردی برجام برای مردم" از مهمترین عواملی است که می‌تواند جلوی آسیب‌های مذکور را بگیرد.

لازم به ذکر است که "وعده ارزانی" یکی از پررنگ‌ترین وعده‌های حامیان برجام در ایام دولت روحانی بود که البته هرگز محقق نشد.

***

یک امتیاز "برجام رئیسی" نسبت به برجام روحانی

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه طی سخنانی در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون برجام رئیسی گفت: هیچکس نمی‌تواند تضمین دهد که در صورت لغو احتمالی برجام در آینده، کشورهای دیگر با ما همکاری کنند یا نکنند اما با روند کنونی احساس نمی‌کنیم که کشورهای چین و روسیه بخواهند مانند غربی‌ها مروادات خود با ما را کاهش دهند. 

به گزارش ایرنا، وی افزود: ما با غرب برخورد بد نداشتیم اما آنان با ما برخوردهای منفی داشتند و برخی پروژه‌ها را گروگان گرفتند و در نهایت اینگونه بیان کردند که امریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند این همکاری را داشته باشیم. 

صفری درباره تضمین‌های اجرای توافق هسته‌ای گفت: جزییات این موارد در مصاحبه کاملی از سوی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده توضیح داده شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که توافق جدید به طور حتم از امتیازاتی نسبت به قبل برخوردار است که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد از جمله اینکه در صورت بروز هر مشکلی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا سه سال به فعالیت خود ادامه دهند. 

وی اضافه کرد:  تغییرات دولت‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در اجرای توافق است و دولت سیزدهم می‌کوشد منافع حداکثری از این توافق را به دست آورد البته دولت فعلی منتظر برجام نشد و به توان داخلی تکیه کرد. 

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: تا زمانی که مذاکرات نهایی نشده متن توافقنامه بطور دائم تغییر می‌کند برای مثال برای آزمون راستی‌آزمایی تعهدات زمانی ۱۰ میلیون پس از آن ۲۰ میلیون بشکه نفت تعیین شده بود که اکنون به ۵۰ میلیون بشکه افزایش یافته است، بنابراین برای اعلام اطلاعات نهایی باید منتظر توافق نهایی بود.[2]

*ما قضاوت درباره اظهارات معاون اقتصادی وزیر خارجه پیرامون برجام را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

***

پرواز به سمت گرانی

ایرلاین‌ها گران می‌فروشند و پاسخگو نیستند

محمد سرگزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایسنا گفته است: امروز ما احساس می کنیم ایرلاین ها خیلی تابع مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری نبوده و از سیاست های این سازمان تبعیت نمی‌کنند. در خیلی از برنامه ریزی‌هایی که از سوی ایرلاین ها صورت می گیرد نیز سیاست‌های مجموعه سازمان هواپیمایی رعایت نمی شود.

او با اشاره به ضرورت نظارت بر نرخ ایرلاین‌ها به ویژه در ایام اربعین تصریح می‌کند: مسئولان سازمان هواپیمایی که در نشست های کمیسیون حاضر می شوند توضیحاتی ارائه کرده و از برنامه های خود برای کنترل قیمت ها و ساماندهی پروازها در مسیرهای مختلف صحبت می کنند اما در عمل اتفاقی نمی افتد. امروز به نحوی شده است که خیلی از ایرلاین‌های ما به دلیل ضعف عملکرد دستگاه های اجرایی پاسخگوی این دستگاه‌ها و حتی دستگاه های نظارتی مرتبط با حوزه هواپیمایی نیستند.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: کمیسیون عمران طبق رسالت خود مکررا مسئولان سازمان هواپیمایی را به کمیسیون دعوت کرده و پیرامون موضوعات به آنها تذکراتی داده شده است. قطعا این روند نظارتی باید ادامه پیدا کند. در خصوص قیمت بلیت پروازها برای اربعین نیز باید یک نرخ ثابت تعیین شده و جلوی نوسانات در قیمت بلیت‌ها گرفته شود. کمیسیون عمران نیز این موضوع را دنبال خواهد کرد.[3]

*مسئله گرانی بلیط در ایرلاین‌ها داخلی علیرغم تذکرات مختلف، همچنان به مثابه استخوان لای زخم؛ جان مردم را آزار می‌دهد.

برخی ایرلاین‌های داخلی طی یکسال اخیر در مقاطع مختلفی از جمله اربعین سال گذشته، ماجرای کف‌قیمتی[4]، ماجرای فروش بلیط دلاری به اتباع خارجی و نیز قیمت بلیط‌های اربعینی امسال نشان داده‌اند که تابع قانون و هشدارهای مسئولان وزارت راه نیستند فلذا باید برای درمان این مسئله فکر عاجلی بشود.

به سخره گرفتن قوانین کشور و دستورات شخص وزیر کشور هرگز تبعات خوبی نخواهد داشت.

***

1_https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/340334

2_https://irna.ir/xjKjk5

3_https://www.isna.ir/news/1401052619395/

4_mshrgh.ir/1332795

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین جنگ غزه قیمت مهدی صفری وزارت امور خارجه برجام رئیسی برجام روحانی برجام وبلاگ مشرق تحلیل صحیح تحلیل غلط گرانی اقتصاد ایران تحریم ها مشرق نیوز محمدرضا خباز ایرلاین وزارت راه و شهرسازی نظارت برقیمت ها قیمت بلیط اربعین بلیط هواپیما اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان هواپیمایی پیرامون برجام میلیون بشکه ایرلاین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۶۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد

رئیس دولت سیزدهم گفت: در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد، اما استفاده از این فناوری در صنعت و پتروشیمی و… دستورکار ما خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

آنگونه که مهر روایت کرده، وی با بیان اینکه طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.

رئیس دولت سیزدهم افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن چیزی است که به دست جوانان عزیزمان در این کشور رقم خورده و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است و این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی نشان‌دهنده آن است که ما توانسته ایم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور است، افزود: برای فعالیت اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل در تولید هستیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه تولیدات کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است، تصریح کرد: در این نمایشگاه هدف صرفاً دیدن یک محصول نیست، بلکه در کنار آن مذاکره و تحکیم قراردادها است، لذا از دست اندرکاران این نمایشگاه می‌خواهم در مذاکرات و پیگیری‌ها مجدانه کار را دنبال کنند.

وی گفت: کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد. امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند کشور ما به فناوری‌های نوین دسترسی پیدا نکند، اما به لطف خداوند و به برکت تلاش نیروهای ما این دانش در کشور ما بومی شده است. تصور نشود اگر دو دانشمند و متخصصان را تحت فشار قرار دهند، می‌توانند ما را از دسترسی به دانش بازدارند.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: آنجا که بیشترین فشار دشمن وجود دارد، ما بیشترین موفقیت‌ها را داشتیم؛ برای مثال، در صنایع هسته‌ای و نظامی بیشترین فشار دشمن را داشتیم، در حالی که بیشتر پیشرفت‌ها در همین صنایع اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد، اما استفاده از این فناوری در صنعت و پتروشیمی و… دستورکار ما خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم و دولت‌های مستقل را از پیشرفت بازبدارد، تصریح کرد: دنیا بداند علی رغم خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد، لذا جوانان می‌توانند با ابتکار، خلاقیت و نوآوری برای ملت خود و کشورهای منطقه و جهان مؤثر باشند.

وی گفت: قدرت نظامی بسیار مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند یک کشور را قدرتمند کند، قدرت تولید، اقتصاد و توانایی برای صادرات است، لذا به تولید کنندگان تاکید می‌کنم امروز در جایگاه تولید قدرت هستید. خط ترانزیتی ایران بسیار به صرفه و مطمئن و با زمان بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای حمل و نقل باشد.

رئیسی با بیان اینکه باید مسأله تجارت با ارزهای ملی گسترش یابد، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود. امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز بشر را رفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متأسفانه جریان تحریم‌ها نمادهای ظلم به دولت‌ها و ملت‌ها است، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌ها است، اظهار داشت: تحریم نوعی جنگ است اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‌تواند به آن دست یابد، محروم کند.

رئیسی گفت: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با اتکا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

دیگر خبرها

  • ابراهیم رئیسی دوباره از «گشت ارشاد مدیران» گفت؛ در دستور باشد!
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!