Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار گفته است که در ابتدای امسال بازار سرمایه برای مدتی صعودی بود، بنابراین معامله‌گران بازار سهام تصور می‌‌کردند که سود خوبی از محل این بازار نصیب آنها خواهد شد اما در مجموع بازار سرمایه چنین نتیجه‌ای را تا کنون برای آنها رقم نزده است.

روزنامه ایران: رامین زادیوسفی ماسوله در گفت‌وگو با «ایران» با مروری بر وضعیت یک سال گذشته بازار سرمایه، اذعان داشت که شاخص بازار سرمایه در سال گذشته بیشتر نزولی بود، بنابراین انتظار می‌‌رفت که در سال جاری بازدهی بازار سهام برای معامله‌گران بازار سهام بیشتر شود هرچند که در برخی سهم‌‌ها بازدهی معقولی وجود داشته اما این بازدهی مختص بیشتر سهم‌های موجود در بازار سرمایه نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اذعان داشت که شاخص کل بازار سهام در سال جاری بیشتر نوسانی بوده و رشد چندانی هم در پی نداشته درحالی که برخی تحلیل‌ها حاکی از این بود که تا مردادماه سال جاری شاخص کل بازار عدد قله قبلی را فتح خواهد کرد که این تحلیل‌ها بر روند بازار تأثیرگذار بود.
به گفته زادیوسفی ماسوله، با عدم بازدهی مورد انتظار معامله‌گران، بخشی از فعالان بازار سرمایه پس از خروج از بازار روانه صنعت ساختمان شده‌اند، زیرا صنعت ساختمان کم ریسک‌ترین بازار برای آنها بوده و همواره بازدهی خوبی هم در پی داشته است.


این کارشناس اقتصاد مسکن گفت که در ماه‌های اخیر و با خروج بخشی از منابع بازار سهام، این منابع راهی بازار مسکن شد و بازدهی خوبی هم برای معامله‌گران به دنبال داشت، چون ناگفته نماند که بخش مسکن در تولید ناخالص داخلی سهم بسزایی داشته و 10 درصد اشتغال کشور هم به صنعت ساختمان مربوط می‌‌شود.
وی، اذعان داشت که صنعت ساختمان به عنوان یک رقیب مهم برای بازار سرمایه همواره مد نظر بخشی از معامله‌گران بوده زیرا اگر در یک بازار سودی نصیب معامله‌گران نشود، بازار مسکن همواره این جذابیت را برای آنها داشته است.


زادیوسفی ماسوله، تأکید کرد که صنعت ساختمان در یک سال گذشته و با توجه به افزایش نرخ ارز و نهاده‌های تولید، عقب‌ماندگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران کرده است.
وی با اشاره به نرخ بازدهی احتمالی صنعت ساختمان در مقایسه با بازار سرمایه در مردادماه، پیش‌بینی کرد که این صنعت در قیاس با بازار سرمایه سود و بازدهی بهتری داشته، زیرا برآیند قیمت مسکن در قیاس با بازار سرمایه بیشتر بوده است.


نایب رئیس هیأت مدیره سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران توضیح داد که در مردادماه عوامل مهمی بر بازار سرمایه و صنعت ساختمان تأثیرگذار بوده که یکی از این موارد، مذاکرات بین‌المللی بوده که با پررنگ‌تر شدن این امر و افت قیمت ارز، مراجعه به بسیاری از بازارها از جمله طلا و مسکن تا تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات، کاهش یافته است.
وی در عین حال اذعان داشت که با توجه به رشد صنعت ساختمان در بازار، اکنون برخی سهم‌ها همچون بانکی‌ها و خودرویی‌ها پتانسیل خوبی برای رشد و بازدهی بیشتر دارند.


زادیوسفی ماسوله با اشاره به افزایش حجم و ارزش معاملات خرد در یک هفته اخیر بازار سرمایه، این رخداد را یک علامت مثبت در بازار تلقی کرد و گفت که بازار سرمایه زمانی رشد خوبی خواهد کرد که ورود نقدینگی به آن صورت پذیرد، بنابراین سهم‌های کوچک پتانسیل خوبی برای جذب نقدینگی به بازار سهام در قیاس با سهم شرکت‌های بزرگ‌تر دارند.
وی تصریح کرد که درحال حاضر سهام شرکت‌های کوچک‌تر برای ذائقه بازار جذاب‌تر بوده و قابلیت رشد سهم‌های کوچک‌تر نسبت به سایرین به مراتب بیشتر است.
تحلیلگر بازار سرمایه گفت که هم اکنون توجه‌ها بیشتر به سمت سهم‌های خودرویی بوده زیرا با عرضه خودرو در بورس کالا این امر توجه معامله‌گران را برای کسب بازدهی بیشتر جلب کرده هر چند که در روزهای اخیر امید به بازدهی بازار سرمایه هم بیشتر شده است.


وی با بیان اینکه در روزهای اخیر جریان نقدینگی بیشتری به برخی سهم‌های ساختمانی در بازار سهام وارد شده است، گفت که سهام صنایع ساختمانی بورسی در ماه‌های اخیر رشد شدیدی نکرده‌اند، زیرا بخش مهمی از سود شرکت‌های ساختمانی از محلی غیر از ساخت و ساز بوده است.
زادیوسفی ماسوله تأکید کرد که در حال حاضر بازدهی سهام شرکت‌های ساختمانی در بین 10 صنعت برتر بازار سرمایه در زمره پنج صنعت بورسی پایین‌تر است که تغییر در این میزان بازدهی تا حدودی از ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی ساختمان هم تأثیر خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه صنعت ساختمان معامله گران بازار سهام سهم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت

ایتنا - ارزش بازار آلفابت روز جمعه در پی انتشار گزارش مالی این شرکت که سرمایه‌گذاران را مطمئن کرد شرکت مادر گوگل، یک بازیگر بزرگ در هوش مصنوعی خواهد بود، از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد.
سهام آلفابت روز جمعه ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۱.۹۵ دلار رسید که بزرگترین افزایش یک روزه از ژوئیه سال ۲۰۱۵ بود و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۱۵ تریلیون دلار رساند. این رشد، تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار آلفابت افزود و یکی از بزرگترین افزایش‌های روزانه را در تاریخ بازار سهام رقم زد. سهام این شرکت امسال ۲۳ درصد رشد کرده است در حالی که رشد شاخص نزدک ۱۰۰، حدود ۵.۳ درصد بوده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، نقطه عطف ۲ تریلیون دلاری، پس از انتشار نتایج مالی این شرکت حاصل شد. درآمد آلفابت تحت تاثیر عملکرد قوی واحد رایانش ابری این شرکت، فراتر از انتظارات بود. تقاضای ابری، تحت تاثیر رشد هوش مصنوعی بوده است و همزمان، آلفابت با اعلام سود نقدی و برنامه بازخرید ۷۰ میلیارد دلاری سهام، سرمایه‌گذاران را تشویق کرد.

وین کوفمان، تحلیلگر شرکت «فونیکس فایننشیال سرویس» گفت: آلفابت به شکل فوق‌العاده‌ای مدیریت می‌شود. جریان نقدی آزاد آن، فوق العاده مبهوت‌کننده است و یک بودجه عظیم برای تحقیقات و توسعه دارد. از این رو، هر چند هیچ کس نمی‌داند کدام شرکت، بهترین محصولات هوش مصنوعی را دارد اما مشکل بتوان علیه آلفابت، شرط بست.

اگرچه ارزش بازار آلفابت در سال ۲۰۲۱، در یک روز معاملات، از سطح ۲ تریلیون دلار عبور کرد و اوایل ماه میلادی جاری، بار دیگر از این سطح توانست عبور کند اما برای نخستین بار است که در بالای ۲ تریلیون دلار بسته شد. شرکت انویدیا تحت تاثیر تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی، اوایل امسال از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد در حالی که آمازون، فاصله زیادی با این رکورد ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مسیر رسیدن به این نقطه عطف، هموار نبوده است. ارزش سهام آلفابت در بحبوحه انتقادهای جدی نسبت به محصولات هوش مصنوعی این شرکت، نوسان داشته است و قبل از گزارش درآمد، برخی از سرمایه‌گذاران، توانایی آلفابت برای رقابت با شرکتهایی مانند OpenAI در این حوزه را زیر سوال برده بودند.

دیگر خبرها

  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • توقف رشد صنایع بزرگ؟
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روزترین محصولات خودرویی جان در چین (+گزارش تصویری)