Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@05:58:24 GMT

توسعه محلات با تقویت تشکل های مردمی

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۷۵۴۶

توسعه محلات با تقویت تشکل های مردمی

به گزارش خبرنگار فارس، سید احمد علوی، رئیس ستاد سمن های شورای شهر تهران در جمع تشکل های مردم نهاد در خصوص مساله‌ی فرهنگ همدلی اظهار داشت: اصلی‌ترین سرمایه مشارکت و کارگروهی، سرمایه انسانی است. مدیریت منابع انسانی یکی از کارهای بسیار سخت است و قرار گرفتن افراد، سلایق و اندیشه‌های مختلف در کنار هم مدیریت منابع انسانی را سخت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشارکت آن هم از روی نوع‌دوستی در روح، جان، اندیشه، آیین و فرهنگ ما ایرانیان ریشه دارد.                                         

وی خاطرنشان کرد: مشارکت محلی از نوع نوع‌دوستانه، در وجود ما ریشه دارد. اما پیشرفت شهرها این مشارکت را ضعیف کرده است و ما باید این موضوع را بپذیریم که در گذشته ما در کوچه‌هایی زندگی می‌کردیم که به شکل افقی پیشرفت کرده بود و همسایگان یکدیگر را می‌شناختند اما امروزه شهر به صورت عمودی پیشرفت می‌کند و در آپارتمان‌ها جمعیت به قدری زیاد شده که ساکنان شاید حتی یکدیگر را ندیده باشند. شرایط جدید تضعیف کننده روح مشارکتی است.
                            
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ستاد سمن های شهر تهران با توجه به ماموریت و اهدافی که برای ارتقاء نقش تشکل‌های مردمی در سطح محلات دارد اقدام به اجرای طرح رویش برای شناسایی، هویت بخشی، توان افزایی فعالیت تشکل ها با رویکرد شناخت حلقه های میانی و خودجوش در سطح محلات تهران کرده است.
        
رییس ستاد سمن های شورای شهر تهران افزود: امروز معتقدیم که توسعه محلات بدون مشارکت مردم در سطح محلات میسر نخواهد شد و آنچه که فرهنگ بومی ما از دیرباز حکایت دارد نشان از حضور موثر مردم در سطح محلات در جهت کاهش مشکلات محلی بوده است.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: امروزه با توجه به توسعه شهرها و شاخص‌های شهرنشینی نیاز بیشتری نسبت به موضوع هویت در سطح محلات حس می شود که این موضوع تنها با مشارکت حداکثری تشکل های مردمی در سطح محلات میسر می‌شود.    
                                              
وی یادآور شد: مشکل بعدی که با بزرگ شدن شهرها ایجاد شد، مساله‌ گسترش قوانین اداری است یکی از  اصلی‌ترین مباحث صحبت‌ها در نشست ها این بوده که ما باید به سمت حکمروایی خوب شهری برویم یا این که دولت باید بعضی مسئولیت‌ها را به حلقه‌های میانی واسپاری کند. اما با قوانین موجود هیچ بخشی از شهرداری نمی‌تواند طبق قوانین مالی خودش به یک گروه جهادی کمک کند چون برای هر کاری باید در مزایده یا مناقصه شرکت کند، یا مشمول بند 31 و رفع تشریفات شود 

علوی در پایان گفت: من از همه همکارانی که در این هفته این حرکت جهادی را آغاز کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک هم بتوانیم دغدغه فرهنگی‌مان را به دغدغه مسئولان تبدیل کنیم. وقتی می‌گوییم فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر واسپاری امور به حلقه‌های میانی باید اجرایی شود، بدون تغییر قوانین، این اتفاق نخواهد افتاد.  

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ستاد سمن های شورای شهر تهران سید احمد علوی تشکل های مردمی شورای شهر تهران سطح محلات تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۷۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت

شرفی گفت: کمک های مردمی برای تامین معیشت خانوار‌های زیر پوشش و نیازمندان، خرید وسایل کمک توانبخشی، خرید جهیزیه، تامین وسایل ضروری زندگی، هزینه درمان و تجهیز مراکز بوده است.

وی استفاده از ظرفیت خیران و جلب مشارکت‌های مردمی را از اولویت‌های سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: بهزیستی استان در راستای ارتقای سطح زندگی و بهبود معیشت مددجویان با روش‌های گوناگون نسبت به جذب مشارکت‌های مردمی اقدام کرده و هر سال به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نیکوکاری جامعه برنامه‌ها، طرح‌ها و پویش‌های مختلف در زمان‌ها و مناسبت‌های گوناگون اجرا شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ماه رمضان امسال نیز هفت پویش برگزار شد که از جمله پویش افطاری ساده در حضور ولی نعمتان، خانوار‌های دارای سه معلول، ضیافت خانه خدا، میز خدمت در مساجد و پویش افطاری ساده در مراکز بوده است.

وی گفت: ۳۷ مرکز مثبت زندگی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که طرح پویش جلب مشارکت‌های مردمی در این مراکز برگزار شد و خیران از نزدیک با خدمات آن آشنا شدند.

شرفی تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی همچون یک اداره کل بهزیستی کوچک است که در مناطق و محله‌های استان تشکیل شده و خانوار‌های زیر پوشش بهزیستی از این مراکز خدمت دریافت می‌کنند.

وی گفت: کمک‌ها با حفظ شأن و کرامت انسانی در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکلات معیشتی، درمان، ازدواج و اشتغال افراد تحت پوشش از سوی این نهاد بین نیازمندان تحت پوشش توزیع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان بهزیستی براساس وظایف قانونی، شبکه وسیع از خدمات متنوع حمایتی، مراقبتی و توانمندسازی را به طیف گسترده‌ای از افراد دارای معلولیت، نیازمندان و فرزندان آنان همچنین اقشار آسیب‌پذیر استان ارایه می‌دهد، از همین رو انجام و استمرار این کار حمایت و همراهی مردم خیراندیش، متعهد و نیکوکار را می‌طلبد.

وی با اشاره به حدود ۲۰ هزار معلول در خراسان جنوبی گفت: ۱۰ درصد معلولان استان در مراکز شبانه روزی و ۹۰ درصد در خانواده نگهداری می‌شوند که معیشت، توانبخشی، درمان، اشتغال و مسکن از نیاز‌های اصلی معلولان است.

شرفی عنوان کرد: معیشت از مطالبات اصلی جامعه هدف بوده لذا با پیگیری‌های انجام شده، آمار پشت نوبتی دریافت مستمری صفر شده، اما زمینه برای توانمندشدن مددجویان نیز فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور
  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی