Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@17:50:07 GMT

سرانجام حشرات مهاجم به موزه هنرهای معاصر تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۸۰۳۰

سرانجام حشرات مهاجم به موزه هنرهای معاصر تهران

اخبار مربوط به موزه هنرهای معاصر و به‌ویژه بخشی از آن‌که به آثار گنجینه مربوط می‌شود، با توجه به قدمت و قیمت آثار همواره دغدغه مردم، کارشناسان و البته رسانه‌ها بوده است. در آخرین اتفاق، هجوم چند حشره به موزه که عنوان می‌شود محدود به یک اثر بوده، خبرساز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روزی است که انتشار تصاویر دو حشره روی عکس‌های برند و هیلا بِکر بار دیگر نام موزه هنرهای معاصر تهران بر سر زبان‌ها انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های دنیا است. در سال ۱۳۵۶ در گوشه غربی پارک لاله در امیرآباد تهران در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران ساخته شد. این موزه شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از پنج‌تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست. موزه هنرهای معاصر بی‌شک مهم‌ترین فضای فرهنگی کشور در حوزه هنرهای تجسمی است.

موزه هنرهای معاصر تهران این روزها میزبان نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوآل آرت» است. نمایشگاهی که بعد از سال‌ها گوشه‌ای از گنجینه عظیم این موزه را رونمایی کرده است، با حضور آثاری که تا قبل فقط در کتاب‌های هنر مدرنیسم و هنر معاصر می‌توان دید. شاید باورکردنی نباشد که در ضلع غربی پارک لاله آثار هنرمندان بزرگی چون دنلد جاد، جان بالدساری، دمین هرست به نمایش گذاشته‌شده است.

بر اساس آماری که مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران ارائه داده تا حدود یک هفته پیش بیش از ۱۷ هزار نفر از نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» بازدید کرده‌اند و این میزبان استقبال شگفتی مسئولان موزه را هم در پی داشته است. بیرون آمدن برخی از شاهکارهای هنر جهان از گنجینه موزه هنرهای معاصر و قرار گرفتن آن‌ها برابر دیدگان هنردوستان برای نخستین بار خیلی‌ها را به بازدید از این رویداد نادر کشانده است. اهمیت این نمایشگاه در حدی بوده است که بازخوردهایی در سطح بین‌المللی را هم به همراه داشته است و تمجید بسیاری از رسانه‌های غربی را همراه داشته است.

داستان هجوم حشرات از کجا شروع شد

باوجود استقبال بی‌نظیر از نمایشگاه حال حاضر موزه هنرهای معاصر و رکورد زنی حضور تماشاگران در این فضای فرهنگی بیست و دوم مردادماه عبدالله حاجی‌پور عکاس در صفحه مجازی خود فیلمی منتشر کرد مبنی بر اینکه دو حشره روی عکس‌های برند و هیلا بِکر که در نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوآل آرت» ارائه‌شده‌اند، قرار دارند.

این موضوع در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به همراه داشت وعده‌ای عنوان کردند که این حشرات «بید کاغذ» نام دارند که آفت جان آثار هنری در موزه‌های مختلف دنیا نیز بوده‌اند.

در همان ابتدای جنجال پیش‌آمده عبادرضا اسلامی کولایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران گفت: «شب گذشته همکاران من تا صبح در موزه بودند و بررسی‌های لازم را انجام دادند. بررسی میدانی صورت گرفته و فردا (بیست و چهارم مردادماه) کارشناس بیرونی برای بررسی‌های بیشتر به موزه خواهد آمد. نگرانی‌ای وجود ندارد.

هم‌زمان با گسترش حواشی این موضوع، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر مرکز هنرهای تجسمی نیز از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند.

محمود سالاری (معاون امور هنری) در این مورد گفت: آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ثروت ملی و نگهداری شایسته آن از مهم‌ترین دغدغه‌های ما و خانواده هنر ایران است.

سالاری در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «در بازدیدی که امروز پس از بررسی‌های کارشناسان مرتبط، از این اثر و سایر آثار موجود در نمایشگاه داشتم، خوشبختانه این اثر هیچ‌گونه آسیبی ندیده و حشره مزبور ضمن پاک‌سازی اصولی توسط متخصصان، در هیچ‌یک از آثار نمایشگاه دیده نشده است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ در ادامه ضمن اشاره به اهمیت بالای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: حساسیت جامعه هنری نسبت به گنجینه ارزشمند موزه بزرگ‌ترین سرمایه برای میراث داری از این ثروت ملی است و ما در معاونت امور هنری تمام تلاشمان را برای حفظ، نگهداری و رفع برخی مشکلات باقی‌مانده از مرمت موزه انجام خواهیم داد.

بیانیه موزه / بررسی نوع حشره، میزان نفوذ آن در گنجینه

درنهایت امروز موزه هنرهای معاصر تهران در بیانیه‌ای به‌طور رسمی، عذرخواهی کرده و ضمن ارج نهادن به حساسیت به‌جا و شایسته جامعه هنری و رسانه‌ای نکاتی را به شرح ذیل اعلام کرد:

آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ثروت ملی و نگهداری شایسته از آن‌ها مهم‌ترین دغدغه همه ماست و توجه و حساسیت خانواده هنر ایران سرمایه گران‌بهاست.

به‌محض آگاهی از ورود حشرات به‌عکس مزبور، کارشناسان مرتبط بلافاصله (همان شب) در موزه حاضر شدند و ضمن پاک‌سازی اثر، سایر آثار نمایشگاه را نیز بررسی کردند. خوشبختانه این اثر هیچ‌گونه آسیبی ندیده و هیچ حشره‌ای در سایر آثار نمایشگاه نیز دیده نشده است.

سپس بررسی نوع حشره، میزان نفوذ آن در گنجینه با دعوت از چند کارشناس خبره این مهم در دستور کار قرار گرفت.

آقای سیاوش تیرگری (دکترای حوزه بهداشت و حشره‌شناسی، دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) و خانم‌ها سمانه حسینیان (کارشناس مستقل مرمت آثار تاریخی) و زهرا نیکویی (کارشناس حفاظت موزه ملک) ازجمله این کارشناسان هستند که درباره نوع حشره و شیوه برخورد با آن اتفاق‌نظر داشتند. در دو بند زیر بخش‌هایی نظرات این کارشناسان تقدیم می‌شود:

یک: نوع این حشرات سیلور فیش یا ماهی نقره‌ای است که با توجه به بازدید از همان اثری که در فیلم پخش‌شده از موزه بود، مقوای اصلی و پاسپارتو اثر، هیچ فعالیتی در آن‌ها مبنی بر تغذیه این حشرات از سلولز مقواها دیده نشد. چراکه این حشره در زمان بالغ شدن و تغذیه از خود ردی قهوه‌ای‌رنگ به همراه ایجاد دالان‌هایی بر روی مقوا به‌جا می‌گذارد.

دو: با توجه به شواهد دیده‌شده در تابلوها و ازآنجایی‌که تا این زمان هیچ نوع آسیبی به بخش‌های سلولزی هیچ‌کدام از تابلوهایی که بررسی شد، از طرف کارشناسان موزه، دیده یا گزارش نشده است، به‌احتمال‌زیاد این حشرات از فضاهای جانبی موزه به تابلوها واردشده است.

لذا بر اساس نظرات و پیشنهادها کارشناسان مربوطه مراقبت‌های فصلی و ویژه در محیط پیرامونی موزه موردتوجه می‌گیرد.

در پایان بار دیگر قدرشناس حساسیت بجای جامعه هنری نسبت به گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران هستیم. موزه هنرهای معاصر ضمن استقبال از این نظارت دقیق، خواهان اتخاذ تصمیم‌هایی راهگشاست تا این مجموعه گران‌بها با شیوه‌های روز موزه‌داری دنیا همگام شود.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برکنار شد

پس از حاشیه‌های فراوان که این روزها گریبان موزه هنرهای معاصر تهران را گرفته بود، سرانجام رئیس این موزه تغییر کرد و عبدرضا اسلامی کولایی جایگزین احسان آقایی شد.

عبادرضا اسلامی کولایی با حکم محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان رئیس جدید موزه هنرهای معاصر تهران منصوب شد.

عاقبت حشرات مهاجم به موزه هنرهای معاصر چه شد؟

عبادرضا اسلامی، رئیس جدید موزه هنرهای معاصر تهران اظهار کرد: قبل از اینکه به این موضوع اشاره‌کنم، ابتدا از جامعه هنری کشور، هنرمندان دنیا برای رخ دادن چنین اتفاقی عذرخواهی می‌کنم. زمانی که چیدمان در نمایشگاه اتفاق می‌افتد و کارها برای نصب شدن قاب گرفته می‌شوند، حتماً منافذی در پشت تابلو وجود دارد اما بر اساس نظر کارشناسان و بررسی‌های صورت گرفته، با توجه به دمای استانداردی که در گنجینه وجود دارد، آنجا اصلاً عاری از این حشره اعلام‌شده است.

وی افزود: دمای گالری شاید کمی متفاوت بود و این نوع حشرات از مکان بیرون نیز شرایط ورود دارند. اینکه چرا فقط در یک قاب و چرا فقط دو مورد را ما نمی‌دانیم ولی با توجه به حساسیت جامعه، خودمان این احساس خطر را می‌کنیم که به‌طور حتم باید موارد دیگری نیز باشد. پیش‌بینی خود ما با توجه به نظر کارشناسان این است که احتمال داده می‌شود این دو حشره از بیرون و از طریق منافذ پشت تابلو واردشده‌اند و ما خیلی خوشحال هستیم که این حشرات دیده شدند و البته آسیبی هم به اثر وارد نکردند.

رئیس جدید موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای بازدید اهالی رسانه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با توجه به ابهامات موجود، دارد یا خیر؟ تصریح کرد: در دنیا چنین است که آثار گنجینه‌ها برای بازدید رونمایی می‌شود و یا در بخش‌هایی دائمی و ثابت به نمایش درمی‌آیند. ورود به گنجینه مرسوم نیست چراکه خودش آسیب‌هایی را به همراه دارد. زمانی که عنوان می‌کنیم بازدید نماینده مطبوعات با رعایت شرایط قرنطینه و زمانی می‌گوئیم بازدید همه مطبوعات از گنجینه که شاید قدری از استانداردها فاصله داشته باشد.

کد خبر 597977

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر تهران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران آثار گنجینه جامعه هنری امور هنری مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های خود را در فرصت باقیمانده به سرانجام می‌رسانم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هیچ وقت اهل وعده دادن نبوده‌ام، اما می‌توانم این قول را بدهم که در یک سال باقی مانده فرصت خدمتگزاری به مردم در این دوره فعالیت، برنامه‌های خود را به سرانجام برسانم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی چمران امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت‌_ در دویست و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک روز شوراها، اظهار کرد: امید می‌رود تمام شوراها در سراسر کشور بتوانند خدمتگزاران خوبی برای مردم منطقه خود باشند.

وی افزود: برنامه‌هایی برای خرید وسایل حمل‌ونقل عمومی داریم، به‌رغم کم‌کاری‌ها و برخورد برخی افراد که به نفع آن‌ها نیست، کار در حال انجام است و به نتیجه خواهد رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای تأیید فنی واگن‌های مترو گامی برداشته و نامه‌ای نیز ارسال شده است تا مبلغ به حساب سازنده واریز شود و فرایند ساخت صورت گیرد، البته احداث طبق وعده‌ها آغاز شده است و امید می‌رود در ۱۴ ماه وعده داده شده به نتیجه برسد.

چمران با تاکید بر اینکه دیدگاه بنده جهادی است و بر این مبنا حرکت می‌کنم، اضافه کرد: حتی یک ساعت هم برای بنده مهم است، زیرا به نفع مردم خواهد بود و موضوع اهمیت دارد.

وی ادامه داد: هر بخشی به نوبه خود تلاش می‌کند تا مشکلات رفع شود؛ هرچند مشکلات یک، دو یا ۱۰ مورد نیست و گاهی برای رفع یک مشکل شاید یک ماه زمان صرف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در دوره‌های قبل برای تأسیس بانک شهر به ۲۰۰ امضا نیاز بود و افرادی مأمور شده بودند که حتی در منزل کسانی که باید امضا بدهند، مستقر شوند و امضا بگیرند.

چمران با اشاره به مافیای خودرو، تصریح کرد: بنده اطلاع کامل درخصوص مافیای خودرو ندارم و در این زمینه ورود نمی‌کنم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پرمخاطب کتاب در مصلی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب در مصلی رفت و آمدها را مختل می‌کند و امید می‌رود طبق وعده‌ها سال آینده در شهر آفتاب برگزار شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: چنانچه تبلیغات نمایشگاه در مترو توسط این شرکت انجام شده باشد، پیگیری و برخورد خواهد شد، اما اگر شرکت‌هایی فضای تبلیغات را اجاره کرده باشند، بحث متفاوتی است.

چمران با بیان اینکه در جلسه امروز آخرین وضعیت حمل‌ونقل عمومی توسط معاونت حمل‌ونقل ارائه می‌شود، گفت: ساعت ۱۰:۰۰ نیز هیئت امنای ستاد مشارکت محلات تشکیل می‌شود و برای ارائه گزارش خزانه‌دار شورا از حساب درآمد و هزینه‌ها آماده شده است.

کد خبر 748671

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • برنامه‌های خود را در فرصت باقیمانده به سرانجام می‌رسانم
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود