Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:اما از ابتدای روستای آهار تابلو راهنما یا نشانه‌ای وجود ندارد که گردشگران و تازه‌واردان را از وجود این خانه‌موزه خاص مطلع کند. با تلاش دختران استاد در فضای داخلی خانه‌موزه، بافت سنتی بنا حفظ شده و معماری قدیمی آن از بین نرفته است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

وقتی تازه واردی به موزه پا می‌گذرد، به محض ورود راهرو و بهارخوابی نقلی با ۲ اتاق روبه‌روی خود می‌بیند که در و دیوار آن با رنگ‌هایی شاد و وسایلی نوستالژیک تزیین شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این اتاق‌ها که محل جمع شدن اعضای خانواده کریمان است، به اتاق «کرسی» شهرت دارد. سرمای زمستان روستای آهار به فرزندان مرحوم کریمان رخصت نمی‌دهد که در پاییز و زمستان در خانه پدری دور هم جمع شوند، ولی در این اتاق هنوز هم آتش کرسی به راه است.


اتاق دیگر مهم‌ترین بخش خانه‌موزه است و در هر گوشه آن تصاویر و عکس‌های کوچک و بزرگ استاد در مراسم و مناسبت‌های مختلف به چشم می‌خورد. در این اتاق تعدادی از تابلوهای خوشنویسی مرحوم کریمان، دست‌نوشته‌ها، نقشه‌های جغرافیایی و آثار پژوهشی او نگهداری می‌شود.

حیاط خانه‌موزه زیبا، سرسبز و پر از دار و درخت است و تماشای آن از بهارخواب مرتفع خانه لذت‌بخش است. طبقه پایین خانه‌موزه به آپارتمان‌ها و سوئیت‌های نقلی تبدیل شده که معماری سنتی دارد و برای سکونت موقت و تابستانی اعضای خانواده فراهم شده است. بخشی از حیاط که در گذشته مطبخ و انبار مواد غذایی بوده، با بنایی مختصر و استفاده از تزیینات سنتی به سالن دنج و کوچکی برای برگزاری مراسم هنری و فرهنگی تبدیل شده است.

دختران مهمان‌نواز مرحوم کریمان از هر گروه یا فردی که بخواهد از خانه‌موزه استاد بازدید کند با روی باز استقبال می‌کنند، ولی آنها به دنبال همراهان و مسئولانی دلسوز می‌گردند که در تبدیل این خانه خاص روستای آهار به مرکز فرهنگی پرمخاطب به آنها کمک کند. دکترحسین کریمان، نویسنده، ادیب، لغت‌شناس، مورخ و جغرافیدان ایرانی بوده و در رشد فرهنگ، تاریخ و ادبیات این سرزمین نقش بسزایی داشته است.

کد خبر 698204 برچسب‌ها ادبیات تهرانگردی خانه-موزه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات تهرانگردی خانه موزه روستای آهار خانه موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900323

دیگر خبرها

  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین