Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست بر حفاظت از حیات وحش در زیستگاه‌های خود به عنوان هدف این سازمان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا غلامرضا ابدالی در نشست خبری که امروز ۲۹ مردادماه به مناسبت هفته دولت با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، به اصلی‌ترین هدف و وظیفه سازمان محیط زیست در حوزه حیات وحش اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین هدف برای گونه‌های حیات وحش، حفاظت از گونه در زیستگاه اصلی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه اصلی سازمان، حفاظت از گونه‌ها در برابر عوامل تخریب‌های طبیعی و انسانی است.

وی درباره برنامه‌های دفتر حیات وحش اظهارکرد: حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض برای ۲۱ گونه شروع شده است. امسال نیز ۱۰ گونه برای این برنامه تدوین شده اما به‌صورت جدی برای پنج گونه سازمان وارد عمل و برنامه اجرایی شده است.

ابدالی ادامه داد: بحث سرشماری‌ها در حیات وحش نیز دارای اهمیت است. دارایی، پتانسیل، ظرفیت، حداقل جمعیت، مقدار زاد و ولد و قابلیت‌ها و محدودیت‌های زیستگاه‌ها را باید بشناسیم سپس متناسب با این موارد به برنامه‌ریزی بپردازیم.

وی افرود: برای پستانداران شاخص دو بار در سال، پرندگان آبزی و غیر آبزی، زیستگاه‌های قرقاول و خزندگان انجام می‌دهیم و براساس سرشماری‌ها، سیاست‌ها و استراتژی های مرتبط را دنبال می‌کنیم.

ابدالی به هدف سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه اصلی خودش اشاره کرد و گفت: هدف سازمان حفظ و افزایش طعمه یوز ایرانی است. این روش به افزایش تعداد یوز منجر خواهد شد. پلنگ وضعیت جمعیتی بهتری دارد اما طعمه آن رو به زوال است که باید آن‌ها را افزایش داد تا بتوان پایداری گونه را حفظ کرد.

ابدالی افزود: به علت کاهش تعداد یوز ناچار به تکثیر آن در شرایط اسارت  شدیم. اولین تجربه نسبتا موفقی داشتیم و برای مراحل بعدی بارداری و تکثیر در اسارت یوز امسال و برای سال های بعد آماده هستیم تا یک روند رو به رشد را تجربه کنیم.

وی به وضعیت میش مرغ اشاره کرد و گفت: جمعیت میش مرغ کم و زیستگاه‌های محدودی دارد که در بوکان آذربایجان غربی باید به پایش و حفاظت بپردازیم.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گونه گور آسیایی و گوزن زرد توضیح داد: در حال معرفی، شناسایی، پرورش و ساماندهی این گونه‌ها در شرایط تکثیر در اسارت هستیم.

وی با توجه به بیماری‌های حیات وحش گفت: اعتبارات خوبی در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری‌ها داریم و اقداماتی نیز انجام شده است.

ابدالی در پایان محیط زیست را موضوعی فرابخشی دانست و گفت: براساس اصل ۵۰ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با  سایر دستگاه‌ها مانند وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و ... فعالیت همه این دستگاه ها بر محیط زیست اثرگذار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان محیط زیست ایران زيستگاه حيوانات حیات وحش یوزپلنگ آسیایی میش مرغ گور ایرانی گوزن زرد سازمان محیط زیست زیستگاه ها حیات وحش گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۸۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست

همشهری آنلاین - مجیدجباری: درگیری بر سر نداشتن مجوز مرمت یک اثر تاریخی در میانکاله موجب تنش لفظی میان کارکنان سازمان محیط‌زیست و وزارت میراث فرهنگی شد تا آنجا که محیط‌بانان موفق شدند از ورود غیرمجازکامیون و وانت بارحامل مصالح ساختمانی به این منطقه حفاظت شده جلوگیری و کارکنان میراث فرهنگی را که بدون داشتن مجوز محیط‌زیستی اصرار به ورود به میانکاله داشتند، بازگردانند.

اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد اما اجرای این طرح بارها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

بیشتر بخوانید: فحاشی مدیر میراث‌ فرهنگی به یک محیط بان + فیلم ؛ واکنش یگان حفاظت محیط زیست واکنش تند محیط زیست به ماجرای محیط‌بانان آشوراده ؛ کسی حق ندارد فراتر از قانون رفتار کند | ماجرای دستور رئیس‌جمهور برای طرح گردشگری چه بود؟

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه‌ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت:« اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور

سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود:« یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد:«برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث‌ شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

به گزارش همشهری آنلاین، آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

کد خبر 847293 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان محیط‌بان تالاب خبر مهم محیط زیست جنگل میانکاله سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد