Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:10:25 GMT

ادبیات همه را جا گذاشت

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۹۲۶۳

ادبیات همه را جا گذاشت

در سه ماه گذشته، آمار نشر کتاب‌های حوزۀ ادبیات در حالی سایر گروه‌ها را جا گذاشته است که بخش عمده‌ای ازاین کتاب‌ها را آثار تألیفی دربر می‌گیرند و البته به‌نظر می‌رسد این حوزه بیشتر درگیر تعدد عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، براساس آمار ماهانۀ نشر کتاب (که در فروردین‌ماه امسال منتشر نشده) و توسط خانۀ کتاب و ادبیات ایران به انتشار می‌رسد، در اردیبهشت‌ماه سال جاری جمعاً ۱۰,۶۷۷، در خردادماه ۸,۸۶۲ و در تیرماه ۸,۰۱۴ نسخه کتاب در همۀ حوزه‌ها منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که براساس جزئیات این آمار، در هر سه ماه، بیشترین آمار نشر در میان همۀ گروه‌ها مربوط به کتاب‌های حوزۀ ادبیات بوده است. در اردیبهشت‌ماه ۲,۰۵۰، در خردادماه ۲,۰۹۵ و در تیرماه ۱,۶۵۰ نسخه کتاب در این زمینه به چاپ رسیده است.

تألیفی‌ها بازار نشر ادبیات را گرفته‌اند

آمار نشر کتاب در این سه ماه نشان می‌دهد که در هر سه دوره، میزان نشر آثار تألیفی از آثار ترجمۀ ادبی بیشتر بوده است.

از میان کتاب‌های ادبی منتشرشده در اردیبهشت‌ماه، ۱,۴۶۹ نسخه تألیفی و ۵۸۱ نسخه ترجمه بوده است. به همین شکل، در خردادماه نیز ۱,۳۲۲ نسخه تألیفی و ۷۷۳ نسخه ترجمه و در تیرماه نیز ۱,۱۴۵ نسخه تألیف و  ۵۰۵ نسخه ترجمه بوده است.

هرچند میزان شمارگان کتاب‌های ادبیات همانند آمار کلی نشر آن‌ها چندان امیدوارکننده نیست. براساس آمار اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، میانگین شمارگان کتاب‌های حوزۀ ادبیات ۷۵۰، براساس آمار خردادماه، ۸۰۹ و براساس آمار تیر ماه، ۶۸۵ نسخه است.

این میزان، در هر سه ماه نسبت به بسیاری از گروه‌های دیگر همچون فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان، زبان، تاریخ و جغرافیا و... کم‌تر است و این موضوع گویای آن است که در ناشران حوزۀ ادبیات گرچه در تعدد عناوین از دیگران جلو زده‌اند، اما در بالا بردن یا حتی بعضاً حفظ میزان شمارگان نسبت به گذشته چندان موفق نبوده‌اند. 

چه بسا البته برخی بررسی‌ها حاکی از آن است که میزان شمارگان کتاب‌های ادبی حتی از این میزان نیز کم‌تر است و کتاب‌ها به تعدادی که در داخل آن‌ها درج و حتی بابت‌شان سهمیۀ کاغذ دریافت شده، منتشر نمی‌شوند. 

پرواز در نمایشگاه کتاب تهران 

نگاهی به آمار نشر کتاب‌های ادبیات نسبت به زمان مشابهِ سال گذشته گویای آن است که برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب پروازی (رشدی) در چاپ کتاب‌های این حوزه شد. البته این موضوع در کلیت ماجرا نیز صادق است. 

درحالی کتاب‌های اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۴۲درصد رشد داشته (درصد تغییر هیچ حوزه‌ای منفی نبوده است)، کتاب‌های خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۱۰ درصد کاهش و در تیرماه نیز ۱۹ درصد کاهش داشته است. 

اما در مورد کتاب‌های حوزۀ ادبیات، میزان نشر کتاب‌های این حوزه در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۷درصد و در خردادماه ۹درصد افزایش داشته، درحالی که همین قیاس دربارۀ ماه تیر گویای دو درصد کاهش است. 

دیگر بخش‌های آمار نشر کتاب هم البته نشان می‌دهد که عموم کتاب‌های این حوزه چاپ اول هستند. در اردیبهشت‌ماه، بیش از ۶۱، در خردادماه بیش از ۵۸ و در تیرماه بیش از ۶۵ درصد کتاب‌های ادبی چاپ اول بوده‌اند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمار نشر کتاب ادبيات سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کتاب های حوزۀ ادبیات اردیبهشت ماه کتاب های ادبی آمار نشر کتاب براساس آمار کتاب ها سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۹۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ آیفون ۱۳ چند؟

فرارو- آیفون 13 پرو مکس بدون توجه به حضور مدل‌های سری ۱۴ و ۱۵ اپل کماکان گرانقیمت‌ترین گوشی موبایل در ایران است.

قیمت آیفون 13 پرو مکس نسخه یک ترابایت با پارت‌نامبر ZZA تا حدود ۱۳۵ میلیون بالا رفته و خود آیفون 13 معمولی با پارت‌نامیر CH دست‌کم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

ردمی A2 پلاس آن طرف ماجرا جزو ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار است و با ۶۴ گیگ فضای ذخیره‌سازی قریب چهار میلیون فروخته می‌شود.

گلکسی A55 سامسونگ جزو نوبرانه‌های بازار است و این یکی در دسته میان‌رده‌ها قرار می‌گیرد. مدلی که با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد.

پوکو X6 پرو که یکی دیگر از قدرتمندترین میان‌رده‌های بازار است، از A55 سامسونگ ارزان‌تر است و می‌شود با حدود ۱۷ میلیون سراغ خرید پوکو X6 پرو رفت. قیمت روز گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

مدل

قیمت

گلکسی A15 نسخه 128+4

شش میلیون تومان

گلکسی A05s نسخه 64+4

چهار میلیون و 850 هزار تومان

گلکسی A54 نسخه 256+8

16 میلیون و 800 هزار تومان

گلکسی A55 نسخه 256+8

22 میلیون و 500 هزار تومان

گلکسی A34 نسخه 128+8

11 میلیون تومان

گلکسی A35 نسخه 256+8

16 میلیون تومان

گلکسی S24 اولترا نسخه یک ترابایت

95 میلیون تومان

ردمی نوت 13 4G نسخه 256+8

9 میلیون تومان

ردمی نوت 13 پرو پلاس نسخه 512+16

23 میلیون تومان

ردمی A2 پلاس نسخه 64+3 گیگ

چهار میلیون تومان

ردمی  A3 نسخه نسخه 128+4

پنج میلیون و 400 هزار تومان

ردمی 13C نسخه 256+8

شش میلیون و 300 هزار تومان

پوکو X6 پرو نسخه نسخه 512+12

17 میلیون و 250 هزار تومان

آیفون 13 نسخه 128 گیگ پارت‌نامبر CH

41 میلیون و 500 هزار تومان

آیفون 13 پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZAA

135 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • قیمت گوشی امروز 12 اردیبهشت 1403
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • بحران ادبیات داریم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ آیفون ۱۳ چند؟
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • قیمت گوشی امروز 10 اردیبهشت 1403