Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-08@11:05:44 GMT

کشف کوسه‌ای که روی زمین راه می‌رود +عکس

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۹۹۵۵۶

کشف کوسه‌ای که روی زمین راه می‌رود +عکس

کوسه‌های سردوشی جوان می‌توانند به کمک باله‌های پارویی شکل خود در داخل و خارج آب راه بروند. این مساله نوعی از تکامل است که محققان آن را با عنوان «شکستن تمامی قوانین بقا» توصیف می‌کنند. به گزارش جنوب نیوز، گونه‌هایی از این کوسه‌ها که در مناطق صخره‌ای زندگی می‌کنند، می‌توانند تقریبا دو ساعت را بدون هیچ اکسیژنی تاب بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوسه‌های سردوشی در صخره‌های اطراف سد بزرگ مرجانی استرالیا زندگی می‌کنند و زیستگاه آن‌ها می‌تواند به خاطر جزر و مد کاملاً از محیط اطراف خود جدا شود. گونه‌های دیگری از کوسه‌های متحرک را می‌توان در اطراف استرالیا، اندونزی و پاپوآ گینه نو یافت.

هنگام جزر و مد، گاهی اوقات کوسه‌ها در حوضچه های سنگی کم عمق به دام می‌افتند. در نتیجه این گونه طوری تکامل یافته که برای زنده ماندن بتواند دو ساعت را بدون اکسیژن تاب بیاورد و با کمک باله‌های پارویی شکل خود بخزد.

محققان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک این گونه از تکامل کوسه‌های سردوشی را شکستن تمامی قوانین بقا می‌دانند. این دانشمندان در حال بررسی چگونگی تغییرات توانایی راه رفتن و شنا کردن در اولین مراحل تکامل کوسه‌های سردوشی هستند.

این کوسه‌ها وقتی که تازه از تخم بیرون می‌آیند از یک کیسه زرده داخلی اما وقتی کمی بزرگتر می‌شوند از علف و سبزی تغذیه می‌کنند. این کیسه زرده داخلی به نوزادان ظاهری با شکم برآمده می‌دهد اما دانشمندان کشف کردند که این شکل ظاهری تفاوت چندانی در سرعت حرکت آن‌ها به وجود نمی‌آورد.

بیشتر شبیه کابوس به نظر می‌آید، اما دانشمندان در حال تحقیق درباره کوسه‌ای هستند که روی خشکی راه می‌رود. کوسه‌های سردوشی جوان می‌توانند به کمک باله‌های پارویی شکل خود در داخل و خارج آب راه بروند. این مساله نوعی از تکامل است که محققان آن را با عنوان «شکستن تمامی قوانین بقا» توصیف می‌کنند. گونه‌هایی از این کوسه‌ها که در مناطق صخره‌ای زندگی می‌کنند، می‌توانند تقریبا دو ساعت را بدون هیچ اکسیژنی تاب بیاورند.

 دکتر ماریان ای پورتر، محقق ارشد دانشگاه فلوریدا آتلانتیک می‌گوید: «مطالعه حرکت کوسه‌های سردوشی به ما امکان درک توانایی این گونه و گونه‌های مشابه را در سازگاری ویا جدا شدن از شرایط چالش برانگیز محیط زندگیشان می‌دهد. این کوسه‌ها از توانایی راه رفتن خود برای مانور دادن در شکاف‌های کوچک صخره‌ها برای فرار از پرندگان و ماهیان شکارچی و هم‌چنین یافتن غذا استفاده می‌کنند.» درواقع، قابلیت‌های حرکتی این کوسه‌ها مرتبط با شرایط زیست‌محیطی چالش برانگیز آن‌هاست.

پورتر اکنون در حال تحقیق بیشتر راجع‌به چگونگی تاثیر تغییرات اقلیمی بر شرایط محیط زیست این جانوران در آینده است.

منبع: ایرنا

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: کوسه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین با بذرهای فضایی کشاورزی می‌کند!

جدیدترین ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین، چندین نمونه بذر را به زمین آورده است.

به نقل از چاینا دیلی، با بازگشت فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو ۱۷»(Shenzhou-17)، گروه جدیدی از نمونه‌های آزمایشی علمی از ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) چین به زمین رسیدند که شامل بذرهایی برای آزمایش‌های پرورش گیاه هستند.

بذرهای علوفه از جمله یونجه و جو که توسط «مؤسسه دامپروری و علوم دارویی لانژو»(LIHPS) زیر نظر «آکادمی علوم کشاورزی چین»(CAAS) ارائه شده ‌بودند، ۱۱ ماه در معرض پرتوهای فضایی در ایستگاه فضایی تیانگونگ قرار گرفتند.

پس از بررسی‌های اولیه در «مرکز فناوری و مهندسی بهره‌برداری از فضا» زیر نظر «آکادمی علوم چین»(CAS)، بذرها برای بررسی‌های تجربی به یک گروه پژوهشی از موسسه دامداری و علوم دارویی لانژو سپرده شدند.

«یانگ هونگشان»(Yang Hongshan) دانشمند ارشد این گروه پژوهشی گفت: پژوهشگران، آزمایش‌های جوانه‌زنی را روی بذرها آغاز کرده‌اند و آزمایش‌های اصلاحی را نیز انجام خواهند داد تا به محصولات جدید با کارآیی بالاتر، کیفیت بهتر و مقاومت بیشتر دست یابند.

وی افزود: انتظار می‌رود که نتایج این پژوهش، روحیه رقابتی چین را در زمینه علم و فناوری کشاورزی به طور قابل توجهی افزایش دهند و از توسعه پایدار کشاورزی در این کشور حمایت کنند.

گروه پژوهشی، سه گونه جدید یونجه و یک گونه جدید جو را از طریق پرورش در فضا با موفقیت کشت کرده‌اند. این گونه‌ها به طور گسترده در روند تولید استفاده شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امروز روز جهانی خَر است!
  • تصاویری از خرس و پلنگ در پارک ملی گلستان
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • نفرین پنج که دامن‌گیر انسان و پستانداران شد
  • از فیفا 94 تا امروز؛ روند دیدنی تکامل ضربات آزاد
  • موش این گونه پورشه ماکان را نابود کرد
  • عکس ماکرو از حشره اجتماعی با سابقه‌ای 130 میلیون ساله
  • چین با بذرهای فضایی کشاورزی می‌کند!
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • سیر تکامل کادیلاک: سفری 122 ساله در دنیای تجملات و قدرت (فیلم)