Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا که ادعای میانجی‌گری در پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی را دارد، بازیگر اصلی این پرونده محسوب می‌شود که همواره به دنبال باج‌خواهی از لبنان برای تامین منافع اشغالگران بوده اما با مانع بزرگی به نام حزب‌الله برخورد کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که هرروز اخبار و موضع‌گیری‌های جدیدی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی اعلام می‌شود بسیاری از ناظران امور منطقه با اشاره به نقش پررنگی که آمریکا در این پرونده ایفا می‌کند معتقدند اکنون لبنان و رژیم صهیونیستی و شاید کل منطقه با معادله سختی در سواحل دریای مدیترانه روبرو هستند و این معادله قطعا بازنده و برنده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا بهتر است ابتدا نگاهی به تحرکات مستقیم و غیرمستقیم آمریکا جهت جلوگیری از رسیدن لبنانی‌ها به حقوق دریایی خود بیاندازیم. شرکت توتال فرانسه که متعهد به حفاری و اکتشاف برای لبنان در آب‌های منطقه‌ای این کشور بود در سال 2020 تصمیم گرفت تا فعالیت خود را در بلوک شماره 4 واقع در سواحل لبنان متوقف و کشتی و تجهیزات خود را از این منطقه خارج کند. علاوه بر آن شرکت مذکور فرانسوی گزارش کار خود در این بلوک را نیز به لبنان ارائه نداد.

بعد از آن اطلاعات درزیافته نشان داد که تعلیق کار شرکت توتال فرانسه در بلوک‌های لبنان در پاسخ به یک دستور سیاسی صادر شده از جانب ایالات متحده بوده و خودِ این شرکت با ارسال نامه‌ای به لبنان به این موضوع اشاره و اعلام کرد که بعد از حصول یک توافق میان اسرائیل و لبنان در پرونده مرزبندی دریایی، کار خود را در منطقه آبی لبنان از سر خواهد گرفت. این درحالی است که بلوک شماره 4 که شرکت فرانسوی متعهد به فعالیت در آن بود بیش از 70 کیلومتر از منطقه مورد مناقشه فاصله دارد.

دیوید شنکر و اعتراف به محاصره لبنان توسط آمریکا

در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان در ماه مه گذشته، «دیوید شنکر» دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه طی سمیناری در موسسه واشنگتن اظهاراتی جدی مطرح و در آن به نقش عمده دولت آمریکا در بحران لبنان اشاره کرد.

در آن زمان دیوید شنکر درباره تحریم‌های اعمال شده علیه لبنان صحبت و اشاره کرد که هدف واشنگتن ضربه زدن به اقتصاد لبنان بوده است.

آنگونه که از صحبت‌های دیوید شنکر می‌توان فهمید، آمریکا قصد داشت با تحریم اقتصادی علیه لبنان دولت این کشور را وادار به تسلیم شدن در پرونده مرزبندی دریایی کند تا لبنان در این پرونده کاملا تابع سیاست‌های ایالات متحده باشد.

منبع لبنانی: سرنوشت قطعی پرونده مناقشه مرزی با رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر مشخص می‌شودسید حسن نصرالله: میدان گازی «کاریش» و حقوق لبنان ارتباطی با توافق هسته‌ای نداردتداوم سنگ‌اندازی آمریکا و بانک جهانی در روند انتقال انرژی به لبنان

روشن است که آمریکا از دهه گذشته با تعیینِ به اصطلاح میانجی‌های متعدد در پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی یکی از بازیگران اصلی این پرونده بوده که بر خلاف ادعاهایش درباره میانجیگری، صرفا برای منافع اسرائیل تلاش کرده است. بعد از تعیین «آموس هوکشتاین» به عنوان میانجی جدید در این پرونده که تابعیت اسرائیلی دارد، تغییر چشمگیری در ماهیت رویکرد آمریکا نسبت به پرونده مرزبندی دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به وجود نیامد و او هم مانند سایر مهره‌های آمریکایی روش فریبکاری را اتخاذ کرد. مجموعه تحرکاتی که هوکشتاین از ابتدای ماموریتش دراین پرونده انجام داده را می‌توان به شکل زیر ارزیابی کرد:

-تلاش برای کشاندن لبنان به مسیر عادی‌سازی با رژیم اشغالگر از طریق ارائه پیشنهاداتی همچون استخراج مشترک در میادین گازی منطقه مورد مناقشه و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و تقسیم سود.

-باج‌گیری از لبنان از طریق ربط دادن پرونده مرزبندی دریایی به پرونده واردات گاز و برق از مصر و اردن.

-تلاش برای تسلیم کردن لبنان مقابل شروط آمریکایی-صهیونیستی در پرونده مناقشه مرزی از طریق دادن وعده‌‌های واهی برای حل بحران اقتصادی لبنان.

-اصرار بر عقب‌نشینی لبنان از منافع خود در منطقه آبی این کشور و به طور خاص بلوک‌های شماره 8 و 9 که در مالکیت لبنان قرار دارد.

اما با این وجود همه 4 روشی که فرستاده آمریکایی در پرونده مذکور به کار گرفت به لطف ورود مقاومت به این پرونده شکست خورد.

سقوط معادله آمریکا در پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی

ممانعت کشورهای غربی و آمریکا از رسیدن لبنان به حقوق طبیعی خود مسئله جدیدی نیست و در طول تاریخ بارها تکرار شده است. در سال 1926 که لبنان مستعمره فرانسه بود همواره از دسترسی به حقوق و منابع طبیعی خود محروم می‌شد. اما در مرحله فعلی ورود مستقیم مقاومت به پرونده مرزبندی و دفاع از حقوق دریایی لبنان در مدیترانه همه معادلات دشمنان را به هم ریخت.

به طور خلاصه حزب‌الله و سید حسن نصرالله با مواضعی که اتخاذ کردند و همه از آن آگاه هستند موفق شدند معادله فرستاده آمریکایی را نابود و معادله خود را تثبیت کنند. همین مسئله موجب شده تا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در تجاوز به حقوق لبنان احساس راحتی نکنند و شبانه‌روز در فکر رسیدن به راهکاری برای خروج از این بن‌بست باشند.

سناریوهای مورد انتظار در پرونده مرزبندی دریایی

بر همین اساس می‌توان احتمالات و معادلاتی برای مرحله آینده در پرونده مرزبندی دریایی لبنان و فلسطین اشغالی در نظر گرفت که بخش مهمی از آن به تحرکات آمریکا بستگی دارد.

-در سناریو اول ممکن است آمریکا تصور کند مقاومت در شرایط فعلی لبنان آمادگی جنگ را ندارد و به سمت گزینه نظامی نخواهد رفت. آمریکایی‌ها ممکن است همچنین مجددا به سیاست فشار حداکثری علیه لبنان و یا تشدید آن در ماه‌های آینده برگردند و شاید شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی لبنانی‌ها باشیم.

اما تجربه ثابت کرده که توان نظامی حزب‌الله در لبنان هرگز تحت تاثیر محاصره‌ها و حواشی و چالش‌های داخلی و خارجی این کشور قرار نمی‌گیرد و از آنجایی که هدف اصلی مقاومت دفاع از مردم لبنان و بهبود زندگی آنهاست، اگر واشنگتن قصد تشدید تحریم‌ها ضد لبنان با هدف تسلیم کردن این کشور در پرونده مناقشه مرزی را داشته باشد، چه بسا که انگیزه حزب‌الله برای حمایت از ملت لبنان با استفاده از قدرت نظامی بیشتر شود.

-مقاومت معادله «استخراج در برابر استخراج» را ترسیم کرده؛ به این معنا که اگر صهیونیست‌ها حتی قصد بهره‌برداری در میادینی غیر از منطقه مورد مناقشه در دریای میدترانه را دارند باید لبنان نیز بتواند از بلوک‌های خود بهره‌برداری کرده و آمریکا مجوز لازم برای فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در مناطق لبنان را صادر کند.

حزب‌الله می‌خواهد پرونده ترسیم مرزهای دریایی هرچه زودتر به نتیجه برسد تا لبنان بتواند نفت و گاز حاصل از دریای مدیترانه را در ساختار اقتصادی خود بگنجاند واین مسئله کمک زیادی به رفع محاصره اقتصادی لبنان خواهد کرد.

بنابراین معادله دشواری در دریای مدیترانه در مرحله آینده وجود دارد. به ویژه اینکه اروپا و آمریکا نیز شاهد تحولات جدیدی خواهند بود. اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند راهکار مناسبی برای خروج از بحران انرژی پیدا کنند و آمریکا نیز هم‌زمان با گرفتاری در بحران سوخت ماه آینده وارد انتخابات میان‌دوره‌ای می‌شود. از سوی دیگر مهلت تعیین شده برای صهیونیست‌ها جهت عقب‌نشینی از منطقه مورد مناقشه به زودی در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد و بعداز آن گزینه نظامی روی میز خواهد بود.

در اینجا آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد محاصره خود علیه لبنان را شکسته و اجازه دهد این کشور به حقوق طبیعی خود دست یابد یا اینکه قصد دارد رژیم صهیونیستی را به سمت جنگی سوق دهد که هیچگونه آمادگی برای آن ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا لبنان حزب الله لبنان اخبار آمریکا لبنان حزب الله لبنان لبنان و رژیم صهیونیستی پرونده مناقشه مرزی منطقه مورد مناقشه دریایی لبنان علیه لبنان دیوید شنکر حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت

خانواده‌های شهدا و مجروحان انفجار مهیب بندر بیروت در آستانه چهارمین سالگرد این فاجعه با برگزاری تجمعی از مسئولان لبنانی خواستند وظیفه خود را برای روشن شدن حقیقت این پرونده و نیز حمایت از مجروحان و خانواده‌های قربانیان انجام دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که با وجود گذشت نزدیک به 4 سال از فاجعه انفجار مهیب بندر بیروت در سایه سیاسی‌کاری و مداخلات بین‌المللی به ویژه غرب و آمریکا این پرونده همچنان بلاتکلیف بوده و تحقیقات دقیقی برای شفاسازی حقیقت انفجار و عاملان آن انجام نشده است، خانواده‌های شهدا و مجروحان انفجار بیروت در اعتراض به بلاتکلیف ماندن این پرونده و سیاسی کاری آن تجمعی برگزار کردند.

«ابراهیم حطیط» سخنگوی خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت در این تجمع اعلام کرد که سه ماه به چهارمین سالگرد انفجار بندر بیروت مانده و در حالی که 1350 روز از این جنایت می‌گذرد اما خانواده‌های قربانیان همچنان تحت ظلم قرار دارند و برای رسیدن به حقیقت و عدالت می‌جنگند تا با محاکمه عاملان این جنایت کمی آرام شوند.

وی تاکید کرد که در حالی که 4 سال از این فاجعه می‌گذرد اما مجروحان و آوارگان و همه کسانی که از این انفجار آسیب دیدند در سایه عدم توجه دولت و عدم هیچ‌گونه تضمین اجتماعی درگیر رنج و دردهای زیادی هستند و در شرایطی که برخی از مجروحان همچنان به مداوای دائمی نیاز دارند اما از دسترسی به هرگونه امکاناتی برای کاهش کاهش درد و رنج خود محروم هستند. ما از ابتدا به عنوان خانواده‌های شهدای انفجار بندر بیروت مسئولیت پیگیری پرونده این انفجار را بر عهده گرفتیم و همواره تحت ظلم بوده‌ایم.

شهدای انفجار بیروت در این تجمع خواستار رسیدگی به پرونده انفجار و شفاف سازی حقیقت شدند و از مسئولان لبنانی خواستند که به وظیفه خود در روشن کردن حقیقت و حمایت از قربانیان فاجعه انفجار بیروت و خانواده‌های شهدا عمل کنند.

وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بودانتقاد تند خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت از مانع‌تراشی‌های حزب سمیر جعجع در روند تحقیقاتهشدار درباره تلاش غرب برای تکرار نمایشنامه دادگاه «رفیق حریری» در پرونده انفجار بیروت

به گزارش تسنیم، پرونده انفجار بیروت همانند دیگر پرونده‌های جنایی لبنان که اسیر سیاسی‌کاری طرف‌های ذینفع بین‌المللی همچون آمریکا و غرب شده، بعد از گذشت 4 سال همچنان بلاتکلیف بوده و حقیقت آن روشن نشده است.

در دوره ابتدایی این انفجار مهیب، محور آمریکایی و برخی چهره‌های وابسته داخلی آن در لبنان تلاش کردند از پرونده انفجار بیروت برای ضربه زدن به مقاومت و خلع سلاح آن استفاده کنند و با طرح اتهاماتی مضحک مدعی شدند که حزب الله عامل انفجار بندر بیروت است. جریان غربگرای 14 مارس و در راس آنها افرادی همچون «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی از بازیگردانان اصلی این نمایش بودند اما بعد از ناکامی در پیشبرد اهداف خود، پرونده انفجار بیروت را به سمت و سوی دیگری بردند و متاسفانه دستگاه قضایی لبنان نیز با آنها همکاری کرد.

مداخله مستقیم طرف‌های خارجی و بین المللی در جریان تحقیقات مربوط به این انفجار از همان ابتدا آغاز شد و در راس آنها آمریکا سعی داشت این پرونده را نیز همانند پرونده ترور «رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان در فوریه 2005 بین المللی کند؛ پرونده‌ای که بعد از گذشت 19 سال هرگز حقیقت آن فاش نشد و با دستگیری و مجازات افرادی که هیچ نقشی در این جنایت نداشتند مختومه گشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • فیلم/ راکت باران کریات سوراخه توسط حزب‌الله لبنان
  • آتش‌بس یا تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو برای ادامه جنایت‌گری؟
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • اسرائیل حومه «ناقوره» را بمباران کرد
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • (ویدئو) اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا