Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@19:44:09 GMT

رونق خرید و فروش سلاح در شبکه‌های اجتماعی در عراق

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۰۲۵۰

رونق خرید و فروش سلاح در شبکه‌های اجتماعی در عراق

آفتاب‌‌نیوز :

رونق خرید و فروش انواع سلاح در شبکه‌های اجتماعی در عراق موجب نگرانی از پیامد‌های اجتماعی مسلح شدن بخش بزرگی از جامعه و تهدید امنیت در کشور شده است.

به گزارش «میدل ایست نیوز»، خرده‌فروشان سلاح در عراق با ایجاد صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیسبوک اقدام به تبلیغ و فروش انواع سلاح‌های سبک و متوسط می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صفحات با تعیین قیمت و توافق در فضای مجازی در نهایت کالا را در هر جا که مشتری بخواهد تحویل می‌دهند.

با حملات گسترده به مراکز معروف فروش سلاح و شناسایی و بازداشت تاجران غیر رسمی سلاح در چارچوب عملیات مبارزه با سلاح بی ضابطه که در دولت مصطفی الکاظمی اجرا شد، فروش سلاح در شبکه‌های اجتماعی رونق بسیار پیدا کرده است.

این صفحات همگی صفحات بسته و خصوصی هستند و برای عضویت در آن‌ها باید درخواست داد و پذیرش درخواست توسط مدیر صفحه انجام می‌شود و پس از عضویت می‌توان انواع سلاح و قیمت‌ها را دید.

«ابوعلی»، ساکن بغداد، می‌گوید که تاکنون چند بار از این طریق سلاح خریده است: «از فیسبوک یک کلاشنیکوف خریدم، سر قیمت و محل تحویل توافق کردیم، پول را پرداختم و سلاح را تحویل گرفتم. فروشنده آن را به یک جایی نزدیک خانه‌ام آورد، چون با سلاح نمی‌توانستم از ایست‌های بازرسی در سطح شهر عبور کنم. نمی‌دانم او چطور می‌توانست چنین کاری کند».

گفته می‌شود که اکثر تاجران خرده‌فروش سلاح به گروه‌های مسلح و احزاب بانفوذ مرتبط هستند و بدین ترتیب از حاشیه امن برخودارند.

«جلال السلطانی»، فعال حقوق بشر، تأکید می‌کند که صرف عرضه و تبلیغ سلاح در شبکه‌های اجتماعی مصداق ترویج خشونت در جامعه است و می‌افزاید که اکثر شهروندان عراقی از این طریق به سلاح دست یافته‌اند.

السلطانی تأکید می‌کند که تبلیغات فروش سلاح بسیار حرفه‌ای انجام می‌شود تا به خصوص جوانان را به خرید سلاح ترغیب کند و این خطری جدی برای جامعه است و می‌افزاید صد‌ها صفحه در این عرصه فعال‌اند و هزاران قطعه سلاح را برای فروش عرضه می‌کنند.

او این وضعیت را نتیجه ضعف و ناکامی دستگاه‌های امنیتی کشور می‌داند.

از سوی دیگر، دستگاه‌های امنیتی عراق تأکید می‌کنند که به تلاش برای انحصار سلاح به دست نهاد حاکمیت و جلوگیری از تجارت سلاح ادامه می‌دهند.

یک افسر بلندپایه در ستاد فرماندهی بغداد که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که عملیات متعدد دستگاه امنیتی برای مبارزه با سلاح بی ضابطه باعث شد که عرصه برای تاجران سلاح تنگ شود و آنان ناچار شوند که فعالیت خود را در فضای مجازی ادامه دهند.

او افزود که نیرو‌های امنیتی توانستند تجارت سلاح در سطح شهر را تا حد زیادی محدود کنند و وضعیت فروش سلاح در شبکه‌های اجتماعی نیز در حال رصد شدن است و برنامه‌ای برای مبارزه با آن وجود دارد که به زودی اجرا خواهد شد.

منبع: فرارو

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عراق خرید و فروش سلاح سلاح در شبکه های اجتماعی فروش سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار وحید مجید گفت: همزمان با آغاز سال نو و در جهت پاکسازی و ارتقاء امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا می‌باشد.

وی ادامه داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح نموده اند.

سردار مجید گفت: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش نمایند.

دیگر خبرها

  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره « تیک تاک » کشته شد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟