Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت گاز فجر جم استان بوشهر گفت: این شرکت برای تکمیل روند اجرای سد باغان ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده که بزودی در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد و انتظار می رود با تخصیص این اعتبار این سد تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد. به گزارش جنوب نیوز، سید محمد مهدی هاشمی روز جمعه در بازدید جمعی از خبرنگاران استان بوشهر از سد باغان به عنوان مهم ترین پروژه وزارت نفت در جنوب استان بوشهر افزود: شرکت گاز فجر جم پیش از این نیز ۱۵۸ میلیارد تومان در پروژه سد باغان سرمایه گذاری کرده بود که با اعتبار مصوب کنونی رقم سرمایه گذاری این شرکت به ۳۷۳ میلیارد تومان می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد:  کمبود آب باعث شده امروز احداث سد باغان در اولویت پروژه های وزارت نیرو و نفت قرار گیرد.

هاشمی یادآور شد: جم تنها شهرستان استان بوشهر است که آب مورد نیاز آشامیدن، کشاورزی و صنایع آن  از دل زمین تامین می‌شود.

سد باغان از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع ۵۶ متر و طول تاج ۳۱۱ متر با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب است که عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز و تا سال ۱۳۹۵ سیستم انحراف آب این سد شامل فرازبند، گالری انحراف آب و دایک جانبی به ارتفاع ۳۰ متر تکمیل شد و در زمان حاضر بدنه اصلی سد در حالدستساخت است. 

سیستم انحراف این سد شامل یک فرازبند به ارتفاع ۲۶ متر و یک کالورت ۲ دهنه به طول ۱۱۵ متر است که در سیلاب های سال‌های اخیر، عملکرد کنترلی و انحراف آب را بخوبی انجام داده است.

همچنین سازه  دیگر و بزرگی که برای کنترل فرار آب در مخزن به دلیل شرایط توپوگرافی ساخته شده، دایک جانبی است که احجام این سازه تنها به اندازه یک سد است.

ارتفاع دایک جانبی سد باغان ۳۰ متر و حجم بتن آن ۵۰ هزار مترمکعب است و علاوه بر کنترل آب، بخشی از جاده دسترسی به خط انتقال و لوله های خط انتقال از روی تاج آن عبور خواهند کرد.

پیشرفت بدنه سد باغان هم اکنون ۹۰ درصد و کل طرح سد باغان( شامل تجهیز کارگاه، جاده دسترسی، سیستم انحراف آب، دایک جانبی، حوضچه آرامش و دیگر تاسیسات و ابنیه فنی) ۸۷ درصد برآورد می‌شود.

سد باغان در شهرستان های جم و دشتی استان بوشهر قرار دارد و آب آن به این ۲ شهرستان می‌رسد به نحوی که آب صنعت در جم  آب آشامیدنی بخش ریز و انارستان این شهرستان و آب بخش کشاورزی دشتی را تامین می‌کند.

نحوه تخصیص آب سد باغان، به میزان ۲.۱ میلیون مترمکعب به بخش شرب، ۶ میلیون مترمکعب صنایع و پنج  میلیون مترمکعب کشاورزی است. 

پروژه سد باغان دارای خط انتقال با ۲۷ کیلومتر طول است و دارای ابنیه فنی شامل یک مخزن پنج هزار مترمکعبی، یک مخزن یکهزار مترمکعبی و ۲ ایستگاه پمپاژ است. 

این خط از محل سد باغان آبگیری شده و علاوه بر انتقال آب به صنعت در شهرستان جم، آب آشامیدنی بخش ریز و انارستان و روستاهای تابعه تا تنگمان و جمال آباد این شهرستان را تامین می‌کند.

خط لوله از جنس فلزی و با قطر ۶۰۰ میلی متر (۱۷.۳ کیلومتر) و ۴۵۰ میلی متر (۱۰ کیلومتر) و دارای ۲ ایستگاه پمپاژ است.

هم اکنون پیشرفت فیزیکی خط انتقال سد باغان با ۴۵۰ ملیارد توان سرمایه گذاری ۸۲ درصد است.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: میلیون مترمکعب میلیارد تومان انحراف آب خط انتقال سد باغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۸ برابری اعتبارات طرح آبرسانی به کلاله

سید مصطفی موسوی در خصوص اقدامات آب منطقه‌ای گلستان در طرح آبرسانی به شهر کلاله گفت: این طرح تا قبل تا ابتدای سال ۱۴۰۰ صرفا ۱۲ میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که با اهتمام ویژه دولت محترم سیزدهم و وزارت نیرو برای رفع مشکلات حوزه آب شرب و پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ تاکنون در این طرح اعتبار اختصاص و هزینه شده است.

او ادامه داد: براین اساس با تجهیز و بهره برداری ۶ حلقه چاه، اجرای خطوط جمع آوری آب چاه‌ها و خطوط انتقال، تکمیل مخزن ۲۰۰۰ مترمکعبی طوقه، ایستگاه پمپاژ اضطراری با ظرفیت انتقال ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، بالغ بر ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب به شبکه شرب شهری کلاله اضافه شد. 

موسوی افزود: تکمیل ایستگاه پمپاژ جانبی و احداث مخزن کمکی ۲۰۰۰ متر مکعبی کوسه از برنامه‌های این شرکت برای تکمیل اجزای طرح آبرسانی به شهر کلاله در سال‌های آتی است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • افزایش ۸ برابری اعتبارات طرح آبرسانی به کلاله
  • اعتبارات خوبی برای به آموزش و پرورش بوشهر اختصاص یافت
  • بارش شدید برخی راه‌های ارتباطی دشتی را مسدود کرد
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری به حوزه کار
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار
  • مکتب شهید مطهری انقلاب را از انحراف مصون نگه داشت
  • پیشرفت ۶۵درصدی طرح بنزین‌سازی پتروپالایش تهران
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد
  • معامله بلوک «شازند» قانونی است
  • اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر