Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور از بازدید مسئولین کشوری واستانی وشهرستانی از واحد تولید حشرات مفید(انسکتاریوم) ومزارع تحت مدیریت  عوامل بیولوژیک ،در راستای تولید محصولات سالم کشاورزی دراین شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ، رییس هیات مدیره انجمن کنترل بیولوژیک کشور گفت:آزمایشگاه تولید حشرات مفید با اصطلاح علمی انسکتاریوم حدود 10 سال است که فعالیت خود را در شهرستان نیشابور آغاز کرده ودر حال حاضر سه عامل کنترل بیولوژیک شامل زنبور تریکو گراما ، زنبور براکون وبالتوری سبز را تولید می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمد همت آبادی افزود : برای تولید این سه عامل بیولوژیک حشراتی به عنوان میزبان واسط نیز تولید و تکثیر می شود که از بید غلات وبید آرد که دو آفت انباری هست می توان نام برد.که در فرایند تولید حشرات مفید از تخم و لارو میزبان واسط استفاده می گردد.
وی ادامه داد :عمده گستره فعالیت وفروش محصولات تولیدی در این انسکتاریوم ،استان خراسان رضوی است وگاها بر اساس درخواست متقاضیان به خارج از استان نیز ارسال می گردد.


وی خاطر نشان کرد :موضوع کنترل بیولوژیک به لحاظ اهمیت بالای خود مورد حمایت وزارت جهادکشاورزی می باشد و دولت میزان 45درصد از قیمت تمام شده عوامل بیولوژیک را در قالب یارانه به کشاورزان پرداخت می کند، عوامل کنترل بیولوژیک جهت مبارزه با آفات نباتی در راستای کاهش مصرف سموم وتولید غذای سالم قرار می گیرد.


همت آبادی ادامه داد :عمده محصولاتی که در استان خراسان رضوی تحت مدیریت عوامل کنترل بیولوژیک قرار می گیرند شامل مزارع گوجه فرنگی ، ذرت علوفه ای و پنبه و باغات انار و پسته و همچنین محصولات گلخانه ای می باشد.


رییس هیات مدیره انجمن کنترل بیولوژیک کشور تصریح کرد مبارزه بیولوژیک نسبت به مبارزه شیمیایی به لحاظ مالی برای کشاورزان  مقرون به صرفه بوده واین امر باعث خشنودی بهره برداران از این حشرات شده است چون باقیمانده سمومی در محصول نهایی تولید شده توسط کشاورزوجود ندارد .


همت آبادی یادآور شد :نیشابور از شهرستانهای مهم در تولید پنبه در استان است وبه تازگی شاهد آفت کرم هلیوتیس پنبه هستیم که شاید بتوان گفت بهترین راه مبارزه با آن همین روش استفاده از عوامل زنده بیولوژیک است و در برخی محصولات مانند کرم گلوگاه انار، راه دیگری غیر از مبارزه بیولوژیک موجود نیست.در خصوص محصول پسته نیز که از محصولات اقتصادی ومهم می باشد بصورت آزمایشی در چند باغ پسته شهرستان توسط حشره بال توری سبز در حال کار کردن هستیم تا بتوانیم آن را در کل استان توسعه دهیم ودر خصوص محصولات گلخانه ای  نیز در حال برنامه ریزی جهت تولید عوامل مرتبط هستیم .


در پایان کارشناسان از مزارع 30هکتاری گوجه فرنگی مزرعه گلستان ومزرعه 12 هکتاری پنبه بخش میان جلگه وچگونگی فعالیت وتاثیر این حشرات در مزرعه بازدید بعمل آوردند .

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازدید از روند کنترل بیولوژیک در شهرستان نیشابور کنترل بیولوژیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شِشتَمَد گفت: این تسهیلات در راستای ارتقای درجه و ضریب مکانیزاسیون شهرستان ششتمد در قالب خط اعتباری مکانیزاسیون پیگیری و صرف خرید ماشین آلات کشاورزی و دنباله بندها شده است.

علیرضا هاشم آبادی با بیان اینکه افزایش عملکرد تولید محصولات نیازمند به‌روزرسانی دانش کشاورزان و نوسازی ادوات است، افزود: استفاده از سامانه های نوین در مراحل کاشت تا برداشت، منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می شود.

شهرستان ششتمد دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار کشتزار آبی و بیش از ۲۴ هزار هکتار دیمزار، ۱۶۳ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۵۶۵ راس دام سنگین است و سالانه ۹۳ هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می کند که مهمترین تولیدات آن گندم، جو، پنبه، زعفران، بادام و پسته است.

در این شهرستان بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۳ نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند که از ۱۵۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۰۰ رشته قنات و ۷۵ دهانه چشمه بهره می برند.

مرکز شهرستان تازه‌تاسیس شِشتَمَد در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد