Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:40:04 GMT

اختلال در تمرکز ربطی به آلزایمر ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۰۵۸۸

اختلال در تمرکز ربطی به آلزایمر ندارد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اختلال در تمرکز ربطی به آلزایمر ندارد، گفت: در بیماری آلزایمر حافظه کوتاه‌مدت دچار مشکل می‌شود، درحقیقت هنگام برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر می‌توان مشاهده کرد این افراد از تمرکز خوبی برخوردار هستند.

مجید جعفری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص علل کاهش تمرکز در افراد و راه‌های تقویت آن، اظهار کرد: مرکز تمرکز بدن در قسمتی از مغز به نام لوب پیشانی قرار دارد که به این قسمت از مغز حافظه فوری نیز گفته می‌شود اما حافظه اخیر انسان که مسائل مربوط به چند ساعت اخیر، روز گذشته یا امروز را ذخیره می‌کند در لوب گیجگاهی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری افزود: زمانی که حافظه اخیر که لوب گیجگاهی مرکز آن است دچار مشکل می‌شود بیماری مانند آلزایمر در فرد بروز پیدا می‌کند، درصورتی که تمرکز مربوط به لوب پیشانی در مغز است و اختلال در تمرکز می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد برای مثال افسردگی، اضطراب، مشغله کاری، بی‌خوابی، وارد شدن آسیب به لوب پیشانی و... از جمله این علل است.

وی با بیان اینکه در بیماری آلزایمر حافظه کوتاه‌مدت دچار مشکل می‌شود، ادامه داد: درحقیقت هنگام برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر می‌توان مشاهده کرد این افراد از تمرکز خوبی برخوردار هستند برای مثال اگر نام فردی را به آن‌ها اعلام کنیم به راحتی این اسم را تکرار می‌کنند اما اتفاقات شب و یا روز گذشته را به فراموشی می‌سپارند بنابراین اختلال در تمرکز با بیماری آلزایمر متفاوت است.

جعفری عنوان کرد: زمانی که اختلال در تمرکز مداوم باشد همچنین با برخی علائم دیگر همراه شود نشانگر ابتلا به یک نوع بیماری است برای مثال اگر بیماری افسردگی عامل اختلال در تمرکزش باشد علائمی همچون خستگی، خلق افسرده، اختلالات خواب و... نیز در فرد بروز پیدا می‌کنند و با درمان بیماری افسردگی مشکل اختلال تمرکز شخص نیز برطرف می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اختلال تمرکز که در اثر بیماری‌های مغزی ظاهر می‌شود با برخی علائم دیگر مانند اختلال در حافظه، اختلال شناختی، اختلال در حافظه کوتاه مدت و... همراه است همچنین به مرور زمان این اختلالات در بیمار شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: اختلال تمرکز که به تنهایی ظاهر می‌شود و هیچ علائم دیگری ندارد همچنین به صورت گذرا و موقتی است معمولا به دلیل مواردی همچون اضطراب، بی‌خوابی، مشغله کاری و کارهای متنوعی که فرد انجام می‌دهد و... است و به دلیل ابتلا به بیماری خاصی نیست.

جعفری یادآور شد: درصورتی که افراد به اختلال تمرکز دچار شدند و علائم دیگری که بیانگر ابتلا به بیماری‌های مغزی یا افسردگی باشد در آن‌ها وجود ندارد برای برطرف شدن این مشکل توصیه می‌شود خواب کافی داشته باشند، از فعالیت حرکتی روزانه به میزان کافی برخوردار باشند، رژیم غذایی مناسبی داشته باشد و از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که فرد در آن‌ها دچار اضطراب و استرس می‌شود پرهیز شود.

این متخصص مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مصرف برخی موادغذایی مانند قهوه و چایی موجب افزایش تمرکز در افراد می‌شود، بیان کرد: درصورتی که اختلال در تمرکز با برخی علائم دیگر مانند علائم بیماری افسردگی همراه باشد لازم است در ابتدا این بیماری زمینه‌ای درمان شود، در برخی موارد نیز مشاهده می‌شود افراد از برخی داروها جهت تقویت تمرکز خود استفاده می‌کنند به ویژه این موضوع در دانش‌آموزانی که کنکور یا امتحانات مدارس را در پیش دارند بسیار مشاهده می‌شود اما مصرف این داروها توصیه نمی‌شود چرا که مصرف آن‌ها ریسک ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند و می‌توانند عوارض جدی برای شخص ایجاد کنند.

وی توضیح داد: آلزایمر بیماری افراد بالای ۶۰ سال است موضوع ژنتیک نقش کمی در ابتلا به آن دارد البته ممکن است در مواردی نیز موضوعات ارثی زمینه‌ساز بروز آلزایمر باشد، زمینه‌ساز این بیماری بروز اختلال در حافظه کوتاه مدت است همچنین در این بیماری درمان دارویی وجود ندارد و تنها می‌توان با درمان روند پیشرفت بیماری را کند کرد اما داشتن یک زندگی ذهنی فعال در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر نقش بسزایی دارد یعنی افرادی که تحصیلات بالایی دارند به ندرت دچار آلزایمر می‌شوند، مصرف کمتر رژیم گوشتی و استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه‌جات، داشتن فعالیت بدنی، داشتن مطالعه و... نیز از جمله مواردی است در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری تمرکز آلزايمر تقویت تمرکز حافظه کوتاه مدت اختلال در تمرکز اختلال تمرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صبح دیروز(۱۰اردیبهشت) بروز یک مشکل فنی در خط۵ متروی تهران، سرویس‌دهی به مسافران این خط را با اختلال روبه‌رو کرد. در پی این اتفاق شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد که به‌علت اختلال پیش آمده در سیستم علائم خط۵ متروی تهران (صادقیه)، برای حفظ ایمنی مسافران و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی تا اطلاع ثانوی اعزام قطارهای تندرو از ایستگاه گلشهر انجام نمی‌شود و در این مدت اعزام تمام قطارها در این خط به‌صورت عادی انجام خواهد شد. با توجه به بروز این حادثه، علاوه بر توقف حرکت قطارهای سریع‌السیر، مسافرگیری قطارهای عادی هم با سرعت کم پیش رفت و سرفاصله حرکت قطارها از ۱۵دقیقه کمی افزایش پیدا کرد. با توجه به این موضوع و سرویس‌دهی به مسافران، شرکت اتوبوسرانی هم پای کار آمد.

بیشتر بخوانید: مرگ تلخ یک شهروند در متروی تهران + عکس

روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران درخصوص اختلال پیش‌آمده در خط۵ مترو، از بررسی علت این موضوع خبر داد و گفت: «صبح روز دوشنبه در خط۵ شاهد اختلال بودیم که دلایل آن در دست بررسی است تا علل این اتفاق شناسایی شود.»

دلیل توقف اعزام قطارها

همچنین شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مسافران خط۵، توضیحات تکمیلی در این زمینه ارائه کرد: «صبح دوشنبه به‌دلیل بروز اختلال در خط۵، اعزام قطارهای تندرو متوقف شد که با تلاش بی‌وقفه همکاران فنی، این اختلال به‌طور موقت رفع و تلاش شد تا اعزام‌های تندرو مجددا از سرگرفته شود، اما به‌منظور انجام بررسی‌های دقیق‌تر، حفظ ایمنی و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، اعزام این قطارها تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. بنابراین با توجه به اینکه زمان لازم برای بررسی‌های ایمنی دقیقا مشخص نیست، اطلاعات تکمیلی درخصوص از سرگیری اعزام قطارهای تندرو و رفع مشکل در خط۵، متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.»
درخصوص دلیل اصلی این ماجرا خبر می رسد برخی از مسافران مترو با عدم رعایت نظافت عمومی در ایستگاه، ته‌سیگار های خود را در داخل محوطه ریخته بودند و پیمانکار نظافت ایستگاه هم در حرکتی اشتباه و غیر اصولی قصد سوزاندن و ازبین بردن این ته‌سیگارها را داشت تا در دید مسافر نباشد اما متاسفانه آتش به کابل‌های سیگنالینگ رسیده و موجب قطعی آن شده است.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228977 برچسب‌ها متروی تهران

دیگر خبرها

  • CPU چیست؟ به زبان ساده و نحوه کار
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • گوشی Vivo Y36s در کنسول گوگل پلی مشاهده شد
  • علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون