Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@19:22:27 GMT

قیمت گاز در اروپا معادل نفت بشکه‌ای ۴۱۰ دلار شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۰۸۷۵

قیمت گاز در اروپا معادل نفت بشکه‌ای ۴۱۰ دلار شد

به گزارش قدس آنلاین، موج گرما در تابستان سال جاری و احتمال کمبود گاز طبیعی در زمستان، قیمت گاز در اروپا را روزبه‌روز بالاتر می‌برد. شاخص قیمت گاز در این قاره طی سه روز ۱۴ درصد افزایش یافته و به یک رکورد جدید رسیده است. بالا رفتن تقاضا برای برق در بحبوحه اوج گرما و کاهش عرضه گاز روسیه باعث افزایش بیشتر قیمت گاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که اتحادیه اروپا به‌دنبال پر کردن ذخایر گازی خود قبل‌از آغاز فصل زمستان است صنایع این قاره تولید خود را متوقف کرده‌اند و خانواده‌ها مجبورند قیمت‌های بالایی برای برق و گرمایش پرداخت کنند.

اروپا در شرایط مخاطره‌آمیزی قرار گرفته است؛ اما قیمت گاز طبیعی در آمریکا و آسیا هم رو به افزایش است. تقاضا برای برق افزایش یافته است و تولید در آمریکا ثابت است. خریداران بزرگ آسیایی هم به‌دنبال ذخایر بیشتر گاز برای فصل زمستان هستند.

گاز طبیعی مایع در زمان حاضر یک کالای جهانی است و قیمت آن در تمام دنیا رو به افزایش است و با فرارسیدن فصل زمستان بالاتر هم می‌رود.

شاخص گاز در اروپا از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته و به رکورد جدید ۲۴۰ دلار در هر مگاوات‌ساعت رسید. قیمت گاز در این قاره نسبت‌به ماه ژوئن دو برابر شده است، یعنی از زمانی که روسیه انتقال گاز از خط لوله نورد استریم، اصلی‌ترین خط لوله انتقال گاز به آلمان را کاهش داد.

گاز در اروپا در زمان حاضر معادل یک بشکه نفت ۴۱۰ دلاری معامله می‌شود که نشان‌دهنده تأثیرات مهلک اقتصادی آن بر منطقه است.

قیمت بالای گاز در اروپا به صنایع آلمان و سایر مناطق این قاره آسیب رسانده است و شرکت‌های مختلف تولید خود را محدود یا متوقف کرده‌اند. صنایع مختلف هشدار داده‌اند کاهش تولید، زنجیره‌های عرضه و تولید را نابود می‌کند. دولت‌ها در تلاش برای ذخیره‌سازی گاز کافی برای فصل زمستان هستند و دراین‌بین سعی دارند هم از فشار افزایش قیمت‌ها بر خانواده‌ها بکاهند و هم مانع نابودی صنایع و موج ورشکستگی شرکت‌های انرژی شوند.

قیمت برق در آلمان به بیش‌از ۵۰۸ دلار در هر مگاوات‌ساعت افزایش یافته است. اگر روسیه عرضه گاز خود به اروپا را کاملاً متوقف کند، آلمان تنها برای دوماه‌ونیم مصرف در فصل زمستان ذخایر گاز طبیعی دارد.

فشار افزایش قیمت گاز و نفت بدین معناست که اقتصاد اروپا در سال آینده میلادی وارد یک رکود شدید می‌شود.

قیمت گاز در آمریکا هم به بالاترین رقم طی ۱۴ سال گذشته رسیده‌ است که نتیجه ثابت ماندن تولید داخل، افزایش تقاضا برای گاز از سوی نیروگاه‌های برق در بحبوحه‌ اوج گرما و پایین آمدن سطح ذخایر است.

منبع: تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قیمت گاز در اروپا قیمت نفت در اروپا افزایش یافته گاز در اروپا قیمت گاز فصل زمستان گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در سومین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد. افزایش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بود و تنها قطعه‌ای را که در کانال بالاتر نشاند، سکه امامی بود.

مهار بازار طلا مقطعی است؟

کارشناسان اقتصادی شکل‌گیری هر روندی در بازار طلا را متاثر از نوسانات قیمت دلار می‌دانند. با وجود اینکه سیاست‌گذار همواره درصدد ایجاد چارچوب قیمتی مشخصی برای دلار است، اما تحلیلگران اقتصادی اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند و و معتقدند قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با وجود این، آنها می‌گویند نباید انتظار رشد عجیب و غریبی در قیمت طلای داخلی طی هفته‌های آینده داشته باشیم.

توصیه کارشناسان اقتصادی به خریداران بازار فلز زرد خرید‌های پلکانی و ممانعت از نقطه‌زنی است.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۲ دلاری معامله می‌شود و کاهش نزدیک به ۶ دلاری دارد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۴ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار تومانی معامله شد و رشد ۴۹۰ تومانی نسبت به روز گذشته داشته است.

سکه امامی میلیونی رشد کرد

قیمت سکه امامی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با رشد یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومانی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد و روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۸۹ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه بهار با افزایش ۶۹۵ هزار تومانی با رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی بسته شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع‌سکه نیم میلیون تومان گران شد و با رقم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه گرمی روز دوشنبه ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا ۵۰۰ هزار تومان گران شد

قیمت طلا در سومین روز معاملاتی هفته افزایشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۵۶۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۵۷ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۱۱ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز دوشنبه در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۷۷۱ هزار تومان، سکه بهار ۸۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۶ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۱۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.


دیگر خبرها

  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • قیمت دلار چقدر شد؟ / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد